Heel veel harde buiken

Discussion in 'Stel je vraag aan de verloskundige' started by boem, Dec 7, 2011.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. boem

boem Lid

Dec 7, 2011
    7
    0
    0
    NULL
    NULL
    Beste verloskundige,
    Wat vindt u van deze situatie?
    Ik ben nu bijna 25 weken zwanger (van een tweeling) en al vanaf 19 weken veel last van harde buiken. Sommige dagen komen ze continue, bij iedere kleine beweging die ik maak en zelfs als ik rustig lig. In het ziekenhuis zeggen ze hierover niet zoveel, het hoort bij een (tweeling)zwangerschap en aan de bel trekken als de harde buiken pijnlijk worden. Heb geen blaasontsteking, wel een buik die vooral naar voren groeit ipv naar boven dus veel druk op de banden/spieren onderaan mijn buik.
    Twee weken geleden hebben ze wel even gekeken naar de baarmoedermond, die was mooi gesloten en 5 cm. Vandaag was dat nog 3,5 cm. Niks om mij zorgen te maken volgens de verloskundige, maar 1,5 cm korter in twee weken geeft mij geen goed gevoel! Is dit normaal? Ik ben erg bang dat die twee te vroeg zullen komen. Moet ik mij zorgen maken? Of juist niet? Ik weet dat het sowieso niet goed om mij teveel zorgen te maken, maar is het terecht? Hoe ga ik hier mee om?
    Bedankt voor je reactie!!

2. Brigitte

Brigitte VIP lid

Sep 25, 2006
    6,432
    5
    38
    Hoi Boem,

ik denk wel dat het verstandig is om rustig aan te doen. Ik weet niet of je nog werkt, maar ik vind het aantal harde buiken dat je beschrijft wel vaak. Ik zou geloof ik wel adviseren als ik jou behandeld arts was, minder te werken en meer te rusten. Daarbij komt dat je baarmoedermond wat minder lang is geworden. Hier kun je echt wel ver mee over de 30 weken lopen hoor, maar je zult net hebben dat het bij jou toch progressief is. Dan wil je niet op je geweten hebben dat je niet je rust hebt genomen. Ik zeg dus niet dat ik denk dat ze snel geboren zullen worden, maar ik zou toch een paar stappen terug doen.

Groetjes Brigitte

3. boem

boem Lid

Dec 7, 2011
    7
    0
    0
    NULL
    NULL
    Beste Brigitte,
    Bedankt voor je reactie. Ik werk intussen al halve dagen en heb mij nu ook ziek gemeld om volledig rust te kunnen nemen. Harde buiken komen mometeel bij iedere kleine beweging en vannacht urenlang zelf iedere minuut gewoon vanzelf, dat was best eng. Echt pijn deed het niet, voelde wel erg vervelend. Momenteel blijven ze wel weg zolang ik niet beweeg.
    Dat van die baarmoedermond kan dus gewoon zo snel afnemen zonder fdat het zorgwekkend is? En misschien gewoon 3,5 blijven? Misschien is het ook wel anders gemeten. Ik moet over twee weken weer voor controle en zal dan vragen of ze er weer naar kijken. Tot die tijd in ieder geval zoveel mogelijk rust!
    Bedankt.

Share This Page