20 weken echo, vocht gezien in buikje baby

Discussion in 'Stel je vraag aan de verloskundige' started by Watervlinder, Mar 6, 2009.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Watervlinder

Nov 1, 2008
    89
    0
    0
    Goedemorgen,

Vorige week hebben wij de 20-weken echo gehad. Ik was toen 21 weken zwanger. Alles leek goed te zijn, uitgebreide controle en volgens VK zag het er vooralsnog goed uit.
    Totdat ze een dag later belde. Ze had de beelden op de PC opgeslagen en nog eens goed bekeken. In de buikholte bevond zich een minimale hoeveelheid vocht. Het was weinig weliswaar, maar ze vond het toch goed om contact te leggen met het WKZ. Dit is vervolgens gedaan, de arts wilde het zelf ook even zien.
    Artsen in het WKZ hebben het gecontroleerd en zagen ook die minimale hoeveelheid vocht (afmeting zo'n 3 mm in het buikje). Verder weer alles gescreend, hersentjes, hartje etc. Alles leek er keurig uit te zien. Wel was de baby aan de kleine kant, zo'n 335 gram. Er leek een groeiachterstand van 1 week.

Nu moeten we maandag weer terugkomen in het WKZ maar soms maken wij ons toch wel een beetje zorgen. Vandaar dat ik het even van me afschrijf.

Vraag aan u: komt u dit vaker tegen in uw praktijk en waar duidt dit meestal op? De VK en de gyn. in het ziekenhuis kunnen geen reden aangeven, wat natuurlijk ook lastig is. Maar maakt u dit wel eens mee? Onze VK gaf geen aantallen aan, maar zei dat dit vaker voorkwam en dat die babietjes gezond ter wereld zijn gekomen.
    Nog een vraag: kan dit samenhangen met een groeiachterstand bij de baby? Maw: kan groeiachterstand de oorzaak zijn?

Bedankt voor het antwoorden!

Groet,
    Watervlinder

2. Immie

Immie Verloskundige

Dec 17, 2006
    7,813
    0
    0
    Verpleegkundige en Verloskundige
    Hoi watervlinder,

Er zitten voordelen en nadelen aan een 20 weken echo, de voordelen zijn dat je je kindje prachtig kan zien en dat grote afwijkingen kunnen worden gezien zodat je je daarop kan voorbereiden en er ook voor kan zorgen dat als het nodig is,artsen je kindje kunnen opvangen.
    Nadelen zijn dat er soms dingen worden gezien die vaak met 30weken helemaal niet meer te zien zijn,dus heel onschuldig zijn. Je word toch een beetje ongerust gemaakt terwijl dit misschien helemaal niet nodig is.
    Waar het vocht precies vandaan komt kan ik niet zeggen, wat ze zullen doen is in de gaten houden of het meer word of dat het verdwijnt.
    Ik kan je ook geen cijfers geven maar in de meeste gevallen verdwijnt het vocht. Een week verschil is nog geen groeiachterstand! Je kindje is iets kleiner dan het perfecte,ideale kind dat in de computer zit verwerkt en waarmee de metingen worden vergeleken. Jou kindje word zo groot als het moet zijn! Er werden verder geen gekke dingen gezien. Probeer je er niet te veel zorgen over temaken (makkelijker gezegd dan gedaan,weet ik!)

Imke

3. Watervlinder

Nov 1, 2008
    89
    0
    0
    Thanks, helder antwoord. Ik ben wat meer gerustgesteld. Ik zal nog een keer een update geven.

Groet,
    Watervlinder

Share This Page