herpesvirus

Discussie in 'Stel je vraag aan de verloskundige' gestart door Nispie, 11 sep 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Nispie

Nispie Actief lid

24 mei 2012
    337
    0
    16
    Goedenmiddag, ik werk in de thuiszorg en heb nu een cliënt met een flinke herpes uitbraak (ipv koortslip een uitbraak op de bil).
    Ik heb zelf nooit herpes (koortslip oud) gehad.
    Ik verzorg deze cliënt verder met handschoenen aan. Kan het dan verder geen kwaad (mbt besmettingsgevaar) voor mijn ongeboren kindje? Ik maak me hier best druk om nl.

2. Monique

Monique Verloskundige

6 mei 2014
    1.572
    0
    0
    Goedenavond,

Bedoel je met koortslip oud, dat je wel in het verleden een koortslip gehad hebt? Indien dit het geval is hoef je niet bang te zijn, want dan heeft jouw lichaam antistoffen tegen dit virus, die jouw kindje beschermen.

Groetjes Monique

3. Nispie

Nispie Actief lid

24 mei 2012
    337
    0
    16
    Hoi monique, sorry ik bedoelde de afkorting o.i.d. (vervelende autocorrect op m'n telefoon)
    Ik heb dus nooit een herpesvirus doorgemaakt zover ik weet..

4. Monique

Monique Verloskundige

6 mei 2014
    1.572
    0
    0
    Zolang je inderdaad handschoenen draagt en goed je handen wast na de verzorging is de kans op besmetting nihil. Indien het onverhoopt toch gebeurt, kan het in de zwangerschap weinig kwaad voor de baby. Alleen als je rond de bevallingsperiode een herpesvirus oploopt en voornamelijk als het een eerste infectie is, kan het kwaad en dienen er voorzorgsmaatregelen genomen te worden om te voorkomen dat de baby tijdens de geboorte of daarna besmet raakt. Je bent nu 24 weken zwanger, dus je zit nog niet in deze periode. Ik zou me op dit moment geen zorgen over maken. Succes!

Groetjes Monique

Deel Deze Pagina