hellp syndroom

Discussie in 'Gezondheid' gestart door Guinevere, 10 dec 2006.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Guinevere

Guinevere Fanatiek lid

25 mei 2006
    1.179
    0
    0
    wie kan mij hier iets over vertellen?
    Ik heb sinds ik zwanger ben al een verhoogde bloeddruk, heeft dat er iets mee te maken?
    Heb voor de rest deze zwangerschapsklachten:

- veel moe en slapen;
    - veel plassen;
    - meer dorst als normaal

heb ik nu een risico?
    Volgens de verloskundige is mijn bloeddruk ( 167/84) niet te hoog voor vijfenhalve maand zwangerschap, maar ik maak me toch zorgen , of zou ik teveel lezen in alle bladen...?

2. Maryloes

Maryloes Niet meer actief

Volgens mij zijn de symptomen die jij noemt niet specifiek voor hellp. Ik ben zelf met 38 weken opgenomen ivm zwangerschapshypertensie en de symptomen waar je op moet letten zijn:

- wazig zien, sterretjes zien
    - hoofdpijn
    - tintelingen in de handen/vingers
    - bandgevoel bovenin buik

Als je deze klachten hebt moet je meteen de vk bellen. Ik zou me in jouw geval ( aan de hand van de klachten die jij noemt ) dus niet zoveel zorgen maken, maar het is altijd goed om het goed in de gaten te houden.

3. sweetangel100

sweetangel100 Niet meer actief

Wat maryloes zei klopt...
    Ik zou me niet te druk maken.
    De zwangerschapsklachten die je omschrijft zijn gewone algemene klachten, ik had die ook...
    Maak je niet te druk, en geniet van je zwangerschap! :)

4. duikster

duikster VIP lid

13 nov 2005
    5.714
    73
    48
    eef het gaat met name om de onderdruk en die is nog niet alarmerend. Bij mij is die tot vorige week ook de hele zwangerschap 80/85 geweest. Toen hij vorige week boven de 90 kwam (95-100) moest ik door naar de gyn...

De VK stuurt je echt wel door als het nodig is en anders aan haar even vragen als je je zorgen maakt.

Karin

5. Kiz

Kiz Bekend lid

21 nov 2005
    973
    0
    0
    Ik had Helpp, maar niet in de acute vorm. Ik had geen/weinig last van bovengenoemde klachten (zag zo af en toe sterretjes), mijn bloeddruk was verhoogd (niet extreem), en ik hield ontzettend veel vocht vast (dat was bij mij de boosdoener, en de reden waarom ik opgenomen werd in het ziekenhuis). Achteraf gezien ben ik tijdens de zwangerschap alleen maar vocht aangekomen. Er was 16 kilo bij, en is 23 kilo af.
    Door het extreme vocht had ik nier en leverfalen. Ook dit zijn symptomen van Helpp.

De dingen die jij beschrijft zijn inderdaad gewone zwangerschapskwaaltjes. Zo lang als je onderdruk niet bover de 95/100 stijgt, hoef je je eigenlijk geen zorgen te maken.

6. Diddl

Diddl Fanatiek lid

13 jan 2006
    3.907
    0
    0
    Fryslan
    Ik heb tijdens mijn eerste zwangerschap Hellp gehad, gelukkig pas met 35 weken.
    Maar ik had net als Kiz geen last van de bekende symptomen, zoals die hier boven zijn genoemd. [wat de artsen maar raar vonden trouwens]
    Ik hield heel veel vocht vast [woog ruim 95 kilo terwijl ik normaal 55 kilo weeg] en mijn onderdruk was boven de 100.
    Had ook last van nier en leverfalen.

Je hoeft je geen zorgen te maken als ik je klachten zo lees en vertrouw erop dat je verloskundige wel ingrijpt wanneer nodig.

7. Guinevere

Guinevere Fanatiek lid

25 mei 2006
    1.179
    0
    0
    ik heb net bij iemand met een bloeddruk meter mn bloeddruk gemeten en hij was 106/58!

hoe kan dat nou? :oops:

8. Guinevere

Guinevere Fanatiek lid

25 mei 2006
    1.179
    0
    0
    ik heb trouwens wel pas geleden tot 2 keer toe een strakke band om mijn borst gevoeld net onder mijn borsten,maar toen had ik net een hazelnoottaartje op en de tweede keer heel vet gegeten.

9. Renate28

Renate28 Fanatiek lid

22 mei 2006
    3.334
    0
    36
    Lieve Eef, je zit je echt veel te veel ongerust te maken. Probeer het van je af te zetten, echt... Het lijkt mij onwaarschijnlijk dat je het HELLP-syndroom te pakken hebt als ik je bloeddruk zie.

Stop met zelf meten, stop met piekeren en ik hoop dat je lekker gaat genieten van dat kleintje in je buik.

Deel Deze Pagina