Hoi meiden, Ik vroeg me af wie ook een kindje heeft met een voedsel allergie? Onze oudste zoon is nu vier jaar en is allergies voor pinda,ei,noten,cashuwnoten,sesamzaadtjes,hond,kat,en hooikoorts. Hij moet elke dag een drankje hebben aerius voor zn hooikoorst en heeft een pufje als hij benauwd is. Ook heeft hij epipennen omdat hij in shok kan raken van ei,pina,en noten.... Hij moet binnenkort naar school en ik hou mn hardt vast...ik vind het zo moeilijk... Mensen gaan er soms zo makkelijk mee om van ooo dat zal wel mee vallen...maar het valt niet mee de allergie van onze zoon kan dodelijk zijn....mensen lijken dat maar niet te snappen... Zijn hier meer meiden met deze situatie? en hoe gingen jullie hiermee om? groetjes willow
Hmm laatst sprak ik wel iemand die er net zo overdacht als jij Meisje is ong allergisch voor alles behalve gluten....... Is het geen idee om in ieder geval degene die Voor de klas staat niet alleen te informeren over de allergieën maar ook even goed uit te leggen hoe die epipen werkt? Anders heb je die straks op school nodig en durven mensen het niet te doen omdat ze bang zijn het verkeerd te doen. (Sowieso eentje op school neerleggen.. Of vast in de schooltas lijkt me wel een idee ) Snap dat je er heel nerveus van wordt ja.. 4 is te klein om het zelf al allemaal goed te overzien en kan me voorstellen dat je je er vanuit gaat dat een ander het minder goed "ziet" dan jij als ouder. Probleem is... Naar school moet uiteindelijk toch. Dus je kunt enkel iedereen in de buurt goed instrueren.... Wat te doen als het mis gaat en hoe te voorkomen dat dat nodig is
Hi meid, Ik heb ook een zoontje met KMA, maargoed weet nog niet wat hij nog meer heeft.... Maar, ik heb zelf een pinda, noten, ei, tarwe en melkallergie. En ja ik heb ooit een keer een paasei vastgehad (kun je nagaan hoe heftig mijn allergie was) op de basisschool en kon worden afgevoerd naar ziekenhuis, terwijl mijn moeder wel 1000x op school had verteld dat ik de allergieen had en in welke heftige mate... Ik praat over 20 jaar geleden, toen was er nog niet zoveel bekend als nu ook qua allergieen niet. Mijn moeder had op School een trommeltje staan met koekjes enzo die ik mocht hebben als er getrakteerd werd op iets dat ik niet mocht. Daarnaast had mijn moeder altijd pakjes sojamelk op school gezet (voor als ik een x onverwacht moest overblijven). Tips zijn dus om te zorgen dat de school er echt goed van op de hoogte is en ook de mate van allergie. 1 pinda kan verkeerd aflopen. Ik weet dat mijn moeder altijd op heel veel onbegrip stuitte "gun dat meisje toch een ijsje", ehm ja hoor en een ziekenhuisopname, nou nee dat gun je een kind niet! Dat is tegenwoordig bolgens mij niet meer zo, wordt meer geaccepteerd. Sterkte ermee! En ik heb trouwens tegenwoordig alleen nog een heftige reactie op ei en melk. Pinda,noten en tarwe kan ik in een hele kleine hoeveelheid verdragen.
Mijn zoontje is ook allergisch maar niet zo erg als die van jou bij hem is het onder controle zogezegd. Die van mij heeft alleen pufjes en zalfjes. Wil zeggen dat mensen altijd onbegrip hebben tot ze zelf zo een aanval hebben meegemaakt. Gewoon ook goed met zijn juffen praten en iets wat hij wel mag hebben maar bijna niet thuis krijgt aan de juf geven voor het geval er wordt getrakteerd heb dat ook op de psz met mijn kleine. Snapt je kleine man het wel dat hij sommige dingen niet mag hebben. In ieder geval veel sterkte en domme mensen hou je altijd die het mee vinden vallen.
Hier een zoontje dat allergisch is voor eiwitten, zit dus ook overal in... Hij gaat nog niet naar school maar wel kinderdagverblijf. Er is een website www.voedselallergieenschool.nl Die geven ook voorlichting op scholen enzo misschien heb je er iets aan. Ik wil je niet bang maken maar een trend op t gebied van pesten is om kinderen met met allergie te dwingen om iets te eten waar ze allergisch voor zijn. Daarom is goede communicatie met school heel belangrijk.
bedankt voor jullie verhalen meiden, ik heb binnenkort een gesprek op school ik probeer nu al veel info te krijgen hoe ik het beste kan doen... ik stuit nu al op veel onbegrip zelf in de famillie!!!! snap gewoon niet dat mensen het zo ligt opnemen want idd 1 pinda is dodelijk....zelfs als er een kindje iets van pindakaas ofzo op brood heeft en ze heeft het aan de handjes en raakt mijn zoontje aan is het al gevaarlijk...... het is gewoon moeilijk allemaal......
Herkenbaar, dwz mijn dochter is allergisch voor alles waar ook zoontje ook allergisch voor is, geen epi pen, omdat mijn dochter 'alleen maar' overgeeft incl. galbulten, opgezwollen gezichtje, jeukende oren, niezen, gapen en vermoeidheid, dus hier gaat het goed met een anti histamine drankje. (alleen bij kiwi heeft ze een ernstige astma aanval gehad met als gevolg ziekenhuisopname en aan de zuurstof) Maar onbegrip vanuit familie is herkenbaar.. Ach, een stukje kan toch wel? Of echt als ik er niet bij ben een klein stukje koek geven ofzo.. Want het is zo zielig. Nu is mijn dochter wel zo dat ze vaak vraagt of ze het wel mag en vaak ook wel weet wat ze wel en niet mag, maar sinds ze op school zit sinds begin dit jaar merk ik dat ze ook hier haar grenzen aan het verkennen is. Op de BSO zeggen dat ze wel een lange vinger mag, terwijl dit niet zo is etc. (Of ze zegt ik mag geen appel ik ben allergisch, gevolg dat ze maanden geen appel hoefde te eten totdat ik er lucht van kreeg hahaha) Maar op school heeft ze haar eigen koek trommel bij verjaardagen of andere festiviteiten. Ze zijn heel alert en bij twijfel geven ze ook gewoon uit de koektrommel. Duidelijk aangeven, ik heb een lijst met No go's mee moeten geven voor de juf! En idd instructies geven voor de pen!
Mijn zoontje heeft dan geen voedsel allergie maar wel een bijen en wespenallergie met bijbehorende epi-pen. Ik weet niet of je al een noodplan hebt? Maar anders kun je er een opstellen of bestellen bij Webshop NAN met daarbij eventueel een oefenpen, zodat de leerkrachten ook kunnen oefenen met prikken. We hebben voor R. 2 pennen op school liggen met 2 spuitjes waar 5 ml Aerius in zit, en ik heb een eigen setje voor thuis (dus in totaal 4 epi-pennen) huisarts doet hier niet moeilijk over. Ik vond laatst een duidelijke filmpje over het gebruik van de epi-pen: Nieuwe pagina 1 Hij gaat ook naar de bso, die zit in het schoolgebouw en hebben dus toegang tot de epi-pen in de klas. Geen tips met eten, maar misschien helpt het je wat verder.
Hoi Willow, Herkenbaar wat je schrijft.Maar ook wel wat dingen anders hier.Onze oudste (9jaar) is allergisch voor honden,katten,cavia`s,paarden.berkenbomen,noten,appel.Ze heeft eczeem,gebruikt dagelijks puffers,zalfjes,neusspray,aerius (niet dagelijks) en heeft sinds kort een epipen. De middelste heeft tot zijn vier jaar heftige voedselallergieen gehad.Ik hield m`n hart ook echt vast toen hij naar school ging. Gelukkig op school alle begrip,ik stond er toen op dat ze in het ziekenhuis gingen provoceren (voor de pinda),gelukkig bleek dat helemaal oke te zijn! Sindsdien minder allergisch. De jongste is ook allergisch,al gaat dat nu al steeds beter (afkloppen!). Het is zeker niet niks en heel frustrerend als mensen er zo laconiek om doen.Ik snap dat ook niet,maar herken het wel (iemand die laatst de jongste 1 hapje slagroom wilde geven ,hij heeft oa kma,want ach dat ene hapje doet toch niets)... En zo kan ik nog duizend voorbeelden noemen. Fijn dat je binnenkort een gesprek op school hebt.Mss gaan ze hier wel heel goed mee om op school.Het is iig fijn als je je serieus genomen voelt. Zou het een idee zijn om een avond te organiseren voor alle ouders van de klasgenootjes en de leerkracht? Vaak weten mensen niet dat het zo ernstig kan zijn.En ik denk dat je door het bespreekbaar te maken meer begrip zal krijgen dan je nu verwacht Sterkte!
Onbegrip is herkenbaar en frustrerend. Familie die t zielig vindt voor oma dat ze haar achterkleinkind geen koekje mag geven. Hoe zielig t KID is dat er ziek van wordt, wordt niet over na gedacht. Omdat hier de allergie ook zo complex is dat ik niet van anderen behalve mijn man kan verwachten dat ze kunnen inschatten wat hij mag hebben geldt hier de volgende regel op het kdv en bij familie enzo; hij mag helemaal niks krijgen behalve wat hij van thuiswedstrijd krijgt . Vraagt een hoop geregel en extra kosten ( beta t kdv tenslotte ook voor eten en drinken ) maar is de enige manier om zelf die controle te houden. Laatst belde t kdv ook of hij wat ranja mocht want er zaten maar 0,2 Gr. Eiwitten in en geen gluten. Nee dus. Toen t een andere keer mis ging omdat hij een slok van een ander kind genomen ga was t meteen duidelijk waarom dit niet kan. Soms vinden mensen t vervelend dat wij die controle houden omdat dit hun t gevoel geeft niet zelf na te kunnen denken. Vroeger zat ik daarmee, nu denk ik: veiligheid van mijn zoontje is belangrijk, de rest komt erna
Hier ook een kind met meerdere allergieen, waaronder noten / pinda / ei. Ei verwerkt in koek, pannenkoek etc gaat gelukkig wel. Wij hebben geen epi pen omdat de noten / pinda niet heel hoog uit de bloedtest kwam. Cashew dan weer wel, daar reageert hij ook op met opzwellen, overgeven, jeuk, rare geluiden maken (alsof er iets in zijn keel zit). Geen idee hoe hij reageert op andere noten, want dat vermijden wij volledig. Helaas ook hier wel eens onbegrip, zoals van de week nog: mijn zusje at een cornetto, had de nootjes eraf gegeten en vervolgens mijn zoontje mee laten eten van het ijs. Toen ik dit hoorde was ik daar totaal niet blij mee. Reactie was: ik had de nootjes er toch al vanaf gegeten. Niet na denkend dat er misschien ook wel eens iets van noot nog in het ijs kan terecht komen. Ik zou de school goed inlichten. Eventueel een lijst met producten wat absoluut niet mag. Een eigen trommeltje met wat lekkers voor als iemand trakteert. Tevens zou ik ze het gebruik van de epi pen uitleggen en ze duidelijke instructies geven wat ze moeten doen bij een eventuele reactie en hoe ze een reactie kunnen herkennen. Mijn zoontje weet zelf dat hij geen noten mag hebben, maar hij weet natuurlijk niet waar het wel of niet in zit.