Onze middelste dochter van 2,bijna 3 jaar, heeft altijd goed geslapen s middags...vanaf afgelopen week ongeveer, of 2 weekjes, doet ze ineens heel moeilijk..zal wel een fase zijn denk ik? ze heeft het nl nog heeeel hard nodig...nu ze dus niet slaapt zijn de dagen heel zwaar, ze doet bijna niks anders dan heel de tijd zeuren, jengelen,huilen..niks is goed, echt dat typische wanneer ze moe is.. tegen het avondeten is het dan helemaal drama, heb haar al 2 keer gewoon maar een boterham gegeven en naar bed gebracht omdat het niet meer te doen was (echt alleen maar de hele tijd huilen om niks..ze hield niet op) ze viel toen ook meteen in slaap eigenlijk die beiden keren.. ik zeg nu wel dat ze best even een boekje mag lezen..maar dit werkt niet..ze kan niet zelf haar kamer uit trouwens want hebben de klink nog omhoog staan..ze blijft wel altijd in haar bed liggen..maar gaat hard zitten kletsen, roepen en zingen etc waardoor haar jongere zusje van 7 maanden weer niet kan slapen..terwijl die ook echt moe is en graag wil slapen..(ja, de middelste van bijna 3 gaat dus echt hard zingen en praten,roepen als ze in bed ligt) nu zijn de middagen dus echt heel vermoeiend zo..want eigenlijk kunnen ze zo dus niet slapen..haal dan maar de middelste eruit (oudste is 4 en naar school ) zodat jongste kan slapen,maar die is soms ook weer een tijd wakker gehouden en gaat dan niet meer altijd slapen (huilt nooit eigenlijjk in bed,maar kletsen enzo) wil eigenlijk echt haar weer gewoon s middags laten slapen want haar s middags ophouden is ook echt niet prettig omdat ze dus wel moe is en het dus alleen maar gehuil en gezeur wordt de hele tijd.. iemand hier ervaring mee? mijn oudste heeft het toen ook wel even een weekje of 3 gehad, daarna ging ze toen weer ineens slapen.. s ochtends zijn ze hier trouwens ook op tijd wakker, 7uur of half 8,m was voor die zomertijd ook anders, sliepen ze langer door..
zou het niet gewoon de overgangfase zijn? Hier sliep ze met 2,5 jr al niet meer smiddags terwijl ze het soms wel nodig leek te hebben. Ik deed haar in de overgangsperiode gewoon eerder naar bed savonds en dat werd dan mettertijd wel wat later weer.
Bedankt voor je reactie...onze oudste had het ook rond dezelfde leeftijd maar die ging dus na ongeveer een week of 3 wel weer gewoon goed slapen s middags.. nu heeft ze vandaag dus ook weer niet geslapen vanmiddag en ze doet dus weer van alles wat niet mag, is huilerig..nu ff rustmomentje...ze sloeg net haar jongere zusje met een klein kartonnen boekje..echt ineens..want ik zat erbij.. lastig, want ja, er zijn een hoop kinderen die al veel eerder niet meer s middags slapen..maar onze dochter is zo´n beetje onhandelbaar als ze niet slaapt...scheelt zo veel...nu is ze dus wel erg vroeg moe als ze niet slaapt, dan kan ik haar rond 18uur al wel naar bed brengen soms...omdat het dan echt helemaal op is..plus dat ze nu ook heel slecht eet doordat ze zo moe is.., al was ze al geen goede eter,nu is het helemaal een ramp.. even een moeilijke, zware fase nu dus.. ik kijk nu zelfs een beetje tegen elke dag op...op de peuterspeelzaal is ze uiteraard een lief en onschuldig engeltje.. misschien dat het over een week weer heel anders gaat
Ja hoor, daar heb ik al maanden ervaring mee! Ik kan op mijn hoofd gaan staan maar dan gaat ze nog niet in bed. Ik doe 1 activiteit per dag en 's middags kijkt ze dan even tv. (soort van rustmoment, ik was er nooit zo voor maar het is nu een uitkomst voor ons allebei). Ik eet vaak om 17.00-17.30 uur. Daarna gaat ze lekker naar bed. Als het mij niet lukt om vroeg te koken dan doen we eerst de pyjama aan en in bad. En als ik 's avonds weer honger krijg dan eet ik een broodje. Oh nee, wel eerlijk zijn, dan eet ik lekker chips!
Ik heb het net meegemaakt en dacht een overgangsfase... maar na een paar weken wou mijn zoon inene zelf weer op bed en doet dit nu ook weer. alleen op de creche niet meer, maar als hij thuis is wil hij zelf op bed en slaap weer 2 uren. Ook mijn zoon wou niet meer, en kon het niet volhouden. net als jou kindje ging hij kletsen en ouwehoeren in bed... Dus wellicht wil jou kindje ook weer slapen na een paar weken? Ik ben blij dat mijn zoon weer een uurtje slaapt 's middags, nu zijn de middagen weer gezellig hier
Je kunt haar niet dwingen...als ze echt niet meer wil slapen, zou ik andere manieren zoeken om haar uit te laten rusten...bv. even op de bank tv laten kijken (desnoods met een dekentje, wie weet valt ze dan vanzelf wel in slaap) of samen een boekje lezen of gaan wandelen met haar in de buggy ofzo. En dan merk je vanzelf wel of het over een tijdje beter gaat of dat ze opeens misschien toch weer wil slapen. (Zo heb ik het tenminste gedaan toen J. niet meer wilde slapen. In het begin sliep ze dan één of twee keer in de week wel nog een keer in bed, maar verder was het een beetje zoeken naar hoe het het beste ging. Inmiddels kan ze 'gelukkig' (tussen aanhalingstekens, omdat het helaas voor mij is ik had zelf best nog even willen slapen overdag ) gewoon de hele dag 'slaaploos' door.)
hier slaapt onze man ook al smiddags niet meer, dek al zn half jaar niet meer, kan hem ook niet dwingen..zal het niet nodig hebben.
Het klinkt mij een heel klein beetje als negatieve aandacht vragen, onzepeuter dochter is daar de laatste tijd een giga kei in. Ik zou op de een of andere manier idd probeer eerst moment in te bouwen, desnoods zonder slapen. Soort van compromis met haar. Zonder de stennis. Dan is het heel misschien niet 'interessant' meer binnenkort en wil ze misschien wel weer gewoon een uurtje naar bed. Ik zou me zeker geen zorgen maken dat ze hierdoor nu tijdelijk (nog) slechter eet, dat zal der vast niet schaden en weer op zijn pootjes eracht komen Ik begrijp wel,dat het echt een mega nare situatie is voor je en alles behalve makkelijk hoe hiermee om te gaan! Succes!
en haar gewoon op de bank laten liggen. Colin slaapt hier al een tijd niet meer in bed s middags maar als hij moe is gaat hij graag even met een dekentje op de bank de ene keer slaapt hij en de andere keer niet. je hebt dan sowieso geen last van dat de jongste wakker word en ze heeft toch even haar rust moment+ evt. inderdaad eerder naar bed s avonds. Dan maar wat vaker een broodje (misschien heb je restjes pasta e.d. die je kan invriezen voor dat soort dagen).
mja ik ging dan altijd even lopen.. buggy mee en dan sliep ze toch uiteindelijk wel maarja.. dat is lastig als er nog eentje op bed ligt
Hier op een gegeven moment ook helemaal overstuur in bed tussen de middag, dat was ook niet de bedoeling. Dus idd; wel rustmoment. (heerlijk) Hij moet dan ook echt een uurtje tv kijken. Als hij dat niet wil zeg ik; je mag kiezen tussen tv kijken of even naar boven naar bed. Je moet wel rusten. Nou, dan kiest ie toch altijd wel voor het tv kijken... Op het KDV is de enige plaats waar hij nog wel slaapt. Maar ja; daar eet hij ook als enigste een boterham met smeerkaas, en plast daar op het potje. (thuis alleen wc, pot vind hij verschrikkelijk, smeerkaas moet hij van kokhalzen...)
Hij valt overigens wel vaak dan in de auto even in slaap als we ergens heen gaan. Na 15 minuutjes is hij weer helemaal opgeknapt. Ideaal zou zijn als hij elke dag ff een half uurtje nog ging slapen. Maar ja... Wel is het om 19 uur direct stil.