Langs de huisarts

Discussion in 'Zwanger worden' started by Salina1983, Dec 2, 2014.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Salina1983

Mar 6, 2014
    57
    0
    0
    NULL
    NULL
    Over 3 maanden ga ik naar de HA als ik nog niet zwanger ben. Wat kan ik allemaal verwachten? Moet ik alvast mijn temperatuur bij houden? Ben een beetje nieuwsgierig:)

Groetjes

2. Lala2

Lala2 Niet meer actief

Hi Salina,

Als je langs de huisarts gaat is het mooi als je al temperatuur kaartjes hebt. Cyclus lengte wil hij/zij weten en of je veel of weinig menstruatie hebt.
    Mijn huisarts heeft de 1e keer dat ik langs ging bloed laten prikken, ik denk voor hormonen ofzo. Toen ik belde voor de uitslag vertelde ze alleen dat alles goed was... tja!
    Sommige huisartsen doen zelf ook uitstrijkjes maar weet niet of dat nodig is.

Je word sowieso doorverwezen naar een gynaecoloog. Deze maken een echo, doen bloedonderzoek en kunnen je temperatuur kaartjes beoordelen.
    Dus dat :)

Maar ik hoop dat dit niet doorgaat en je gewoon direct een mooie termijn echo kan maken ;)
    Veel geluk!

3. Salina1983

Mar 6, 2014
    57
    0
    0
    NULL
    NULL
    Bedankt LALA2 voor de info. Worden de mannen ook gecontroleerd zoals bij vrouwen?

4. Lala2

Lala2 Niet meer actief

Bij ons in iedergeval ik eerst. Mocht alles goed zijn bij ons denk ik dat ze mn man willen onderzoeken. Maar ze kunnen ook direct willen onderzoeken als ze daar reden voor zien.

5. Miffy82

Miffy82 Bekend lid

Aug 30, 2011
    609
    0
    0
    Wij zijn na 1.5 jaar en een vroege miskraam naar de huisarts gegaan. Ik had geen kaartjes of andere dingen om te laten zien. We mochten de gynaecoloog bellen en daar zijn toen pas onderzoeken gedaan.

6. Sweet1986

Sweet1986 Lid

Jul 19, 2014
    48
    0
    6
    Hoi
    Wij zijn vorige week voor het eerst langs de huisarts geweest. Hij moest eerst vanalles weten van mij. Het eerste wat ze nu gaan dien is zaad onderzoek bij mijn man. Daarna word ik pas doorgestuurd naar de gynaecoloog.

7. lin1989

lin1989 Fanatiek lid

Sep 27, 2014
    1,215
    181
    63
    even een gek vraagje misschien van mijn kant. voor ons zit het huisarts moment er ook een beetje aan te komen. Wij wonen in een klein dorp en merk dat ik het spannend vind om samen naar de ha te gaan. Omdat ik geen zin heb in allerlei geruchten. wat hebben jullie gedaan?

8. elliepellie

elliepellie Fanatiek lid

Jun 28, 2014
    1,887
    1,011
    113
    Female
    Pedagogisch medewerkster
    Venlo
    Ze hebben zwijgplicht... Dus als men gaat roddelen gelijk verhaal halen bij je HA. En voor de rest lekker laten lullen... Wat is nou belangrijker?

Dat bloedonderzoek is vaak in eerste instantie om te kujken of je chlamydia hebt (gehad) ivm verklevingen. De man krijgt een sperma onderzoek. Dat zijn meestal de eerste onderzoeken, op basis van die uitslagen word een nieuw plan gemaakt.

9. BiancaElisabeth

BiancaElisabeth Fanatiek lid

Jan 25, 2012
    1,858
    1
    0
    Gelderland
    Lin1989, wij wonen ook in n redelijk klein dorp... ons kent ons... maar niemand die vragen stelt of iets hoor. Niets om je zorgen over te maken meid.

Hier heeft trouwens de huisarts geen onderzoeken gedaan. Hij stelde ons enkele vragen en we kregen gelojk de verwijs brief mee.
    Bij de gyn een vragenlijst moeten in vullen en de nodige onderzoeken gehad bij ons beiden. Daarna mochten we vrij vlot starten met icsi.

10. Moess

Moess Niet meer actief

Ik werd niet meteen doorgestuurd naar de gynaecoloog hoor! Wel meteen zaadonderzoek gedaan.

11. catlady

catlady Bekend lid

Jun 26, 2013
    939
    397
    63
    Female
    Nederland
    De huisarts heeft 2 maal bloed bij mij afgenomen. Begin van de cylus en na de eisprong. Ze hebben naar verschillende hormonen gekeken. De arts wou weten de lengte van mijn cyclus is.

12. meisje29

meisje29 Niet meer actief

Hoiiii
    Nadat ik bij mij na ronde 7 niet ongesteld werd moest ik bloedprikken op zwangerschap. Dat was negatief toen heeft de huisarts telefonisch gelijk doorgeven dat hij de verwijzing al weggedaan had en ons meteen naar de gyneacoloog wou sturen.
    Ook voor verder onderzoek etc. Dat deed de huisarts zelf niet bij ons ?!
    Via de gyneacoloog kreeg ik een vragenlijst die zowel ik als mijn vriend in moeten vullen en retour sturen.
    Hierin vragen ze echt vanalles.
    Vanaf wann je eerste menstruatie tot hoeveel alcohol je drinkt etc etc.
    A.s. Maandag eerste afspraak. Dus dan horen we het wel.
    Zelf gebruik ik al 6 rondes ovulatietesten en hou mijn temp. Bij.
    Verwacht zelf (is mijn vermoeden) dat de gyneacoloog wel mijn cyclus wil inzien dmv temperatuur en testen ?!
    Dus denk dat het per huisarts verschillend is wat ze gaan doen.

13. Fristi2012

Fristi2012 VIP lid

Jun 23, 2014
    6,102
    3,489
    113
    Vorige week voor t eerst bij de huisarts geweest. Die had t erover dat na twee jaar pas doorstuurde. Was nog jong enzo (26 jaar).

Toen vroeg ie of ik mn eisprong voelde, en daar was mn vertrouwen zegmaar weg. Als je al iets voelt, kan je nooit zeker weten of het een eisprong is, of het groeien van de follikel, enz.
    Vroeg ook niet naar ovulatietesten en temperatuurlijsten.

Gelukkig mocht ML wel zaadonderzoek laten doen, ivm operatie niet ingedaalde bal. Pakt de dokter gewoon een potje. Belt daarna naar het lab voor afspraak wanneer, hoort de HA daar dat het een steriel potje moet zijn.

Ik heb dus het idee dat de huisarts bijna nooit met deze situatie te maken heeft, aangezien hij niet wist wat hij moest doen.

Ben benieuwd of onze HA wat wil doen als er niks uit het zaadonderzoek komt.

14. Moess

Moess Niet meer actief

Mij huisarts vond ook dat ik nog jong was en tijd genoeg had, toen 24. Heb hem wel verteld dat dit vrij pijnlijk is om te horen, onze kinderwens is net zo groot als bij iemand die 10 jaar ouder is toch. Hem geadviseerd om de volgende keer bij zo'n situatie wat meer begrip te tonen. Uiteindelijk heeft hij zijn excuses aangeboden ;)

Share This Page