Bloedtest of urinetest, wat is sneller?

Discussie in 'Vruchtbaarheidsbehandelingen' gestart door Loek, 2 mrt 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Loek

Loek Lid

9 feb 2013
    98
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik kom op internet wat tegenstrijdige berichten tegen. Dus daarom hier mijn vraag..misschien iemand met ervaring?

Ik zit op het zogeheten ' wachtbankje' ...ik vind het (weer) :( killing.

Ik vroeg me daarom af of een bloedtest eerder uitsluitsel kan bieden dan een urine test. En zo ja, kun je dan gewoon naar de huisarts ? Of is ongeduldig zijn geen reden om een bloedtest te doen. En krijg je meteen de uitslag?

2. Hilly1980

Hilly1980 VIP lid

23 jun 2014
    7.299
    6
    38
    Ongeduld is zeker geen reden ;)

En de uitslag van een urinetest is altijd sneller, namelijk binnen 5 minuten. Bloedtest gaat via een laboratorium.

3. Willeke86

Willeke86 Fanatiek lid

16 mrt 2014
    1.200
    0
    36
    Zuid-Holland
    Ja inderdaad wat Hilly zegt, urine test kun je thuis doen en weet je binnen 5 min. Bij ons in het zh is de bloed uitslag smiddags bekend. Dus meestal moet je daar een paar uur op wachten

4. Labmuisje78

Labmuisje78 Actief lid

2 sep 2015
    385
    0
    0
    Wat de dames hier boven ook al zeggen. En daarbij maakt het niet uit qua waardes. Zit het in je bloed doordat het door de foetus wordt aangemaakt dan zit het ook in je urine. Dit omdat de HCG via je nieren uit je bloed gezuiverd wordt. Het enige is dat de concentratie en correctheid van de waarde via het bloed beter is. Je bent namelijk niet afhankelijk van de verdunning van de urine. Of je veel gedronken hebt ja of nee. Succes

5. Loek

Loek Lid

9 feb 2013
    98
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik bedoelde meer... Dat je eerder zou kunnen testen misschien met een bloedtest... Dus in die zin eerder uitsluitsel hebt.
    Heb heel aardige huisarts... Dus mocht het zo zijn dat bloedtest inderdaad veel eerder uitsluitsel kan bieden... Dan kan ik daar misschien wel wat mee...
    Maar ik begrijp uit het laatste antw dat dit waarschijnlijk dus niet het geval is... Jammer...

6. ffff

ffff Bekend lid

9 okt 2012
    911
    545
    93
    Je kan het uit je bloed niet veel eerder halen. Bovendien is het niet erg kosteneffectief, een bloedonderzoek op hCG kost ruim 10 euro. Als dat moet, moet dat natuurlijk gewoon, maar om uit de gemeenschappelijke pot nu telkens 10 euro te trekken voor nieuwsgierigheid....

7. Loek

Loek Lid

9 feb 2013
    98
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik zou het best zelf willen bekostigen hoor...denk dat dat een andere discussie is.....

( en natuurlijk gaat het nogal wat verder dan nieuwsgierigheid...denk dat een ieder die ook aan zijn vierde icsi/ ivf bezig is dat goed kan invullen en invoelen)

Maar bedankt een ieder voor de reacties. Ik laat het hierbij..

8. Catmommy

Catmommy Fanatiek lid

8 okt 2013
    1.872
    4
    38
    NULL
    NULL
    Een kruidvat test slaat vaak ook al aan met een waarde van 10 a 20, dus met een licht streepje waarbij je nog geen zekerheid hebt.
    En als een bloedtest 10 a 20 aan zou geven dan geeft dat ook geen zekerheid want het kan met zulke prille innestellingen nog gemakkelijk mis gaan.

Ik denk dus zelf dat het je helemaal niets oplevert.

Eigenlijk zegt 1 bloedtestje niet zoveel want hcg moet stijgen. Dus dan om de dag een bloedtest laten doen.
    Maar gewoon om de dag een zwangerschapstestje doen laat ook een stijging zien dan, want het streepje wordt iedere dag donkerder.

Dus ik denl niet dat een bloedtest sneller duidelijkheid geeft.

9. Hilly1980

Hilly1980 VIP lid

23 jun 2014
    7.299
    6
    38
    Ik heb 4 miskramen gehad, uit evenzoveel terugplaatsingen. Onze 4e ICSI (5e TP) ging wel goed en werd onze zoon.

Ik weet dus alles van de zenuwen ;)

Wat ik heb gedaan:

Testen met Kruidvat 2v5 vanaf 12dpo (kreeg meteen een positieve test)
    Daarna elke dag een kruidvattest tot 23dpo ofzo.
    Op advies van Gent meerdere bloednames: 14dpo, 16dpo, 19dpo en 23dpo. Goed stijgend hcg is een sterke indicatie voor een zich goed ontwikkelende zwangerschap.
    6w6d eerste echo in Gent (doen ze daar vanaf 6w3d maar paste niet eerder in het schema van de prof)

Misschien heb je hier iets aan?

10. Loek

Loek Lid

9 feb 2013
    98
    0
    0
    NULL
    NULL
    Wat bedoeld iedereen toch met 'dpo'?

11. Fristi2012

Fristi2012 VIP lid

23 jun 2014
    6.102
    3.489
    113
    Days past ovulation, dus hoeveel dagen na de eisprong je zit

12. poppetje77

poppetje77 Fanatiek lid

11 jul 2012
    3.880
    330
    83
    Vrouw
    ambtenaar
    regio rotterdam
    Dagen na positieve ovulatietest... Dus bv 14 dagen na de punctie (punctie is je eisprong)

13. Loek

Loek Lid

9 feb 2013
    98
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ah oke! Ga hem onthouden!

Maar ik heb geen ovulatie en ook geen punctie haha. Hoe moet ik dan tellen?

Ik heb een dag 5 embryo terug geplaatst gekregen, en mag 11 dagen daarna testen...

Maar een punctie zou ( als ik me goed kan herinneren, wel 1 keer meegemaakt, nog 4 dagen ofzo daarvoor zijn toch...?)

Dus hilly jij hebt dan veel eerder al getest...help me even tellen... ;)

Al een paar dagen na tp??? ( wil ik ook! Haha) ik zit nu op 6 dagen na tp....

14. poppetje77

poppetje77 Fanatiek lid

11 jul 2012
    3.880
    330
    83
    Vrouw
    ambtenaar
    regio rotterdam
    Op dag 5 was het een blasto toch? De keren dat ik te vroeg testte altijd negatief.. Maar als je zwanger bent van een blasto kun je op wachtdag 8/9 al een licht streepje zien, althans bij de meeste danes hier gezien dat ze dan al licht positief testte😉

15. Champetter

Champetter VIP lid

5 mrt 2013
    6.825
    3.809
    113
    Als de blasto 5 dagen uit is kun je een bloedtest doen 9 dagen later. Dat maakt 14 dpo. Je kliniek/ ziekenhuis kan je hierin begeleiden.

16. Loek

Loek Lid

9 feb 2013
    98
    0
    0
    NULL
    NULL
    Poppetje, hij liep 1 dag achter dus morula.
    Toch bloedtest eerder zichtbaar denk jij klaasje? Of bedoel je gewoon test in het algemeen.

Zover ik weet doen ze in de kliniek waar ik loop die bloedtesten niet...en zou het voor en dagje eerder testen ook niet doen daar, is nogal ver rijden ;)

Dag 8 zou overmorgen zijn....wie weet, ga er nog ff op broeden ( wat een leuke woordspeling is in dit geval ;))

17. Champetter

Champetter VIP lid

5 mrt 2013
    6.825
    3.809
    113
    Een bloedtest of urine test ontlopen elkaar weinig qua aflezen van resultaat. En omdat je urine thuis doet is het sneller.

Het is alleen als je zwanger bent na vruchtbaarheids behandelingen wel een goede indicator om ook een bloedtest te doen om allerlei dingen uit te sluiten als BBZ/ Partiële Mola/ meerling.

18. Hilly1980

Hilly1980 VIP lid

23 jun 2014
    7.299
    6
    38
    Een dag 5 embryo is 5 dagen oud. En dat is dus 5 dagen na de eisprong, 5dpo. Je embryo kan immers pas ontstaan na de eisprong.

Ik heb vanaf 12dpo getest, mede ivm pregnyl (was een verse tp). Als jij geen pregnyl gebruikt, dan kun je al een testje wagen. Mocht hij nog negatief zijn, niet meteen de moed opgeven, maar de volgende dag weer testen.

19. Loek

Loek Lid

9 feb 2013
    98
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik heb 7 dagen na tp (dat is dus 12 dpo) getest..volgens kliniek 'mag' het 16 dpo ( om effe in die termen te blijven ;))
    Test was negatief :( Nu toch maar even wachten tot dpo 16.. Maar ik reken er niet meer echt op...maar vind ik juist ook wel fijn. Alvast een beetje teleurstelling weer gehad.

20. Esther1991

Esther1991 Bekend lid

13 jan 2015
    731
    4
    18
    Vrouw
    Vlaanderen
    Urinetest kan je inderdaad binnen 5min zien, maar is minder betrouwbaar dan bloedtest (kan bvb. nog van pregnyl zijn of test je later positief mee dan via bloed).

In mijn ziekenhuis wist ik uitslag bloed binnen het uur. Dus was helemaal niet zo lang wachten. Ik kreeg altijd 13 dagen na IUI bloedtest omdat mijn ziekenhuis dat het meest betrouwbaar vindt.

Deel Deze Pagina