cryptische zwangerschap?

Discussie in 'Zwanger worden' gestart door Winter123, 29 nov 2020.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Winter123

    Winter123 Lid

    27 nov 2020
    23
    0
    1
    Vrouw
    Hi dames, ik heb een vraag; hebben jullie ooit gehoord van een cryptische zwangerschap? Is iemand hiermee bekend of kan iemand uitleggen wat het is?
    ik zag het ineens voorbij komen en vroeg me af of het inderdaad klopt dat je een zwangerschap dan niet kunt opsporen (zowel in urine, als in bloed, als op een echo)?!
    Kan iemand mij helpen en mijn vraag beantwoorden?
     
  2. bozoe

    bozoe VIP lid

    9 jul 2014
    5.420
    5.779
    113
    Ik heb ook al op je andere topics gereageerd maar als jij nu nog steeds denkt dat je 18 weken zwanger bent ondanks 15 negatieve urinetesten, een echo, een bloedtest en je zelfs aan de pil bent? Dan denk ik echt dat je meer gebaat bent met psychische hulp dan rondhangen op dit forum. Ik zou contact opnemen met je huisarts
     
    Neuzeke, spruitje80, Iertje81 en 8 anderen vinden dit leuk.
  3. GroeneBomen

    GroeneBomen VIP lid

    7 mei 2019
    22.526
    26.074
    113
    Vrouw
    Naar de huisarts gaan en vragen of je kan praten met de prakijkondersteuner ggz. Je hebt meer aan mentale hulpverlening nu. Zwangerschap inbeelden is niet gezond voor je.
     
    Sado vindt dit leuk.
  4. 2jongensmama

    2jongensmama Fanatiek lid

    17 jan 2020
    3.838
    3.617
    113
    Een cryptische zwangerschap betekend dat je zelf, al dan niet bewust, ontkent dat je zwanger bent. Door symptomen af te schuiven op een aandoening die je hebt.

    Dus als jij prikkelbare darm syndroom heb, zou je zwanger kunnen zijn, zonder het door te hebben omdat je je klachten daar aan toe schrijft. Vrouwen komen er dan pas achter als ze een echo van bv hun darmen krijgen en daar zit dan ineens een baby.

    Jij denkt dat je zwanger bent (al 18 weken?!) maar alle testen en echo's zeggen van niet. Dat is geen cryptische zwangerschap. Een cryptische zwangerschap kan je prima zien op echo's. Alleen maken die vrouwen in die situatie geen echo (of pas heel laat) omdat ze geen vermoeden hebben zwanger te zijn.
     
  5. Orchid24

    Orchid24 VIP lid

    19 nov 2018
    16.402
    13.232
    113
    Vrouw
    Een cryptische zwangerschap komt weleens voor. Dit zijn vrouwen die dankzij al hun symptomen door een andere aandoening niet weten dat ze zwanger zijn. Hierdoor komen ze vaak pas heel laat erachter dat ze zwanger zijn en artsen denken dan ook niet altijd meteen aan een zwangerschap dus soms kom je er dan pas heel laat achter. Een kennis heeft dat gehad, zij was 7 maanden toen ze erachter kwam dat ze zwanger was. Ze was ietsjes aangekomen, had ook weinig andere symptomen. Je zag echt geen zwangere buik, de baby was klein en lag wat verder naar achteren. Toen kwam ze om een andere reden in het ziekenhuis en kreeg ze te horen dat ze zwanger was.

    Dit is dus het omgekeerde wat er bij jou aan de hand is, jij denkt zwanger te zijn maar je bent het niet. Als al die testen en echo's jou nog niet overtuigen dat je niet zwanger bent dan is het inderdaad denk ik wel verstandig om naar een praktijkondersteuner van de huisartsenpost te gaan om te kijken hoe je hiermee om kan gaan. Als je zwanger was geweest, dan hadden ze dat 100% zeker op de echo kunnen zien en in je bloedtest.
     
    Sado vindt dit leuk.
  6. RoGiJuLi

    RoGiJuLi VIP lid

    15 apr 2011
    53.566
    15.059
    113
    Nabij Utrecht
    Dit dus.

    Ts, Je bent echt niet zwanger. Onmogelijk!

    En als je dit weigert te geloven, dan is een gesprek met een psycholoog zeer aan te raden.
    Verder kan ik je alleen het advies geven om bij fora over zwangerschappen weg te blijven, aangezien dat er voor zorgt dat je het niet kan loslaten en er in blijft geloven.
     
    Sado en bozoe vinden dit leuk.
  7. Winter123

    Winter123 Lid

    27 nov 2020
    23
    0
    1
    Vrouw
    Hi allemaal,
    Super bedankt voor jullie berichten.. Ik denk inderdaad dat ik er maar niet aan kan geloven niét zwanger te zien, omdat ik nu al maanden last heb van m’n darmen, rug, onregelmatige menstruaties, hoofdpijn, vermoeidheid, misselijkheid (allen hoogstwaarschijnlijk door PDS). Hierdoor blijf ik er continu aan denken en beland ik weer in die vicieuze cirkel.. Denken jullie inderdaad dat (psychologische)hulp zal werken in mijn geval?

    Bedankt voor al jullie reacties en tips in ieder geval!!
     
  8. RoGiJuLi

    RoGiJuLi VIP lid

    15 apr 2011
    53.566
    15.059
    113
    Nabij Utrecht
    Ik zou idd psychische hulp inschakelen.
    De kwaaltjes die jij hebt zullen nu voor het grootste gedeelte te wijten zijn aan een schijnzwangerschap.
    En daar kan je blijbaar alleen vanaf komen door hulp van een psych.

    Een kindjr zit echt niet in je buik... met een echo is die niet te missen, zelfs wanneer de echo wordt uitgevoerd door de bakker op de hoek (ofwel een zeer onervaren persoon).
     
  9. Loveischocola

    Loveischocola VIP lid

    11 jan 2019
    11.921
    12.394
    113
    Vrouw
    Het lijkt me idd verstandig om hier hulp bij te gaan zoeken. Het accepteren dat je pds hebt en dat je niet zwanger bent.
     
  10. Mim89

    Mim89 VIP lid

    29 jan 2019
    8.788
    7.117
    113
    Vrouw
    Meid het lijkt me idd heel verstandig als je met iemand gaat praten. Als je al 18 weken zwanger zou zijn zou iedereen een echo erop kunnen zetten en meteen een baby zien. Het lijkt me ook slim als je stopt met Googlen op manieren dat je tòch zwanger zou kunnen zijn zonder dat het te zien is. Geloof me, met 18 weken zou je dat met alle onderzoeken en testen die jij hebt gehad allang hebben gezien. En over de onregelmatige menstruaties: dat kan ook komen door stress.
     
  11. Winter123

    Winter123 Lid

    27 nov 2020
    23
    0
    1
    Vrouw
    nouja.. het zou toch ook kunnen dat je baarmoeder erg naar achter ligt en het dus niét te zien is op een echo?
     
  12. 2jongensmama

    2jongensmama Fanatiek lid

    17 jan 2020
    3.838
    3.617
    113
    Ja dat kan als je 6,7,8 weken zwanger zou zijn. Als je 18 weken zwanger bent echt niet meer , je kindje is dan 14/15 cm, en die lift dan in je baarmoeder , met placenta en vruchtwater, dus je baarmoeder is nog een stukje groter. Dat is niet meer te missen op een echo.

    Tsja, je was ten tijde van de echo 18 weken toch? Je kindje is dan rond de 14 cm en je baarmoeder komt tot je navel. Dat mis je niet door een naar achterliggende baarmoeder. Als je kindje een paar mm is, rond 6/7/8 weken , dan zouden ze dat indd wel wat moeilijker kunnen zien.

    Maar als jij er van overtuigd bent dat je zwanger bent, je voelt het kindje al tegen je buik aan, dan missen ze dat echt niet meer op een echo. Bel een echo bureau en vraag het!
     
  13. Sado

    Sado VIP lid

    16 mei 2016
    17.857
    15.292
    113
    Niet met dat termijn, nee

    Maar je denkt nog altijd zwanger te zijn, dus?
     
  14. Loveischocola

    Loveischocola VIP lid

    11 jan 2019
    11.921
    12.394
    113
    Vrouw
    Nee op dat termijn kan dat absoluut niet meer.
    Zodra je de echo kop erop zet zie je een kindje.
     
  15. Asil

    Asil VIP lid

    14 nov 2018
    9.565
    9.010
    113
    Vrouw
    Vind het wel heel bijzonder dat je eerst schreef "ik wil GEEN zwangerschap nu omdat ik te jong ben" maar jezelf wel blijft overtuigen dat het zo is.

    Hier een oprecht bericht van een PDS'er en ik heb dit al zeker 28 jaar. PDS = kut maar nog nooit heb ik de link gelegd met zwanger zijn. Waarschijnlijk, en ik weet haast wel zeker uit ervaring, is alles wat je voelt darmen, de rugpijn, opgeblazen, de moeilijke stoelgang PDS. En omdat je hele huishouding van slag is + stress omdat je overtuigd bent van een zwangerschap, lopen je menstruaties niet goed.
    Maar ik kan je garanderen dat wanneer je een PDS aanval hebt waarbij je dagen niet naar de wc gaat of kunt enorm veel van je lichaam eist, misselijk, hoofdpijn en vermoeidheid.
    Ook wanneer je de vorm hebt met diarree want door uitdroging krijg je dezelfde verschijnselen.

    Mijn langste tijd dat ik geen stoelgang heb gehad is 11 dagen en ik was kapot!!

    Dus of je stopt met deze desillusie en berust je in de PDS constatering en gaat ermee aan de slag om dit door een FODMAP dieet te beperken, of je zoekt hulp..

    https://www.fodmapfoodies.nl/fodmap-dieet/
     
    Lisa280887, Vero0504 en Orchid24 vinden dit leuk.
  16. Winter123

    Winter123 Lid

    27 nov 2020
    23
    0
    1
    Vrouw
    Neehoor, ben er er zo goed als uit dat ik idd niet zwanger ben. het was gewoon nog een reactie op een van de berichten die ik later pas las, want hoor vaak van dames dat hun baarmoeder ver naar achter ligt en dus bijvoorbeeld een hartje niet snel/goed gehoord wordt, dus was benieuwd of dat dan het beeld van een baby ook verslechterd.

    wat betreft PDS: ik heb nu al 5 maanden lang veranderde ontlasting, af en toe stekende/krampende buikpijn; maar niet zó erg dat ik dagen niet of dagelijks meerdere keren naar het toilet moet.. het FODMAP dieet heeft mij helaas niet geholpen, en ben nu yakult & iberogast aan het uitproberen maar zie nog niet veel effect..
    @Asil heb jij verder nog tops voor PDS? Waarom ik steeds aan zwangerschap denk is vooral ook omdat (voornamelijk) ‘s avonds mijn buik zo tekeer gaat dat het soms lijkt alsof er wat trappelt, wat waarschijnlijk gewoon gas oid is.. maar toch raar dat het allemaal ineens zo opgespeeld is.
     
  17. Sado

    Sado VIP lid

    16 mei 2016
    17.857
    15.292
    113
    Tuurlijk zijn er omstandigheden waaronder een baby in de baarmoeder minder goed gezien wordt (denk bijv aan slechte apparatuur, zeer hoge BMI van de moeder, zeer volle darmen/blaas van de moeder, baarmoeder afwijkende ligging, zeer prille zwangerschap etc) maar ook dan geldt dat je écht hoe dan ook iets zal zien met 18 weken. Een baby van dat formaat kan zich niet “verstoppen” voor een echo.

    Maar je zegt er “zo goed als uit te zijn” dat je niet zwanger bent. Ik bespeur wat twijfel, waarom twijfel je nog? Omdat je denkt getrappel te voelen? Dus een baby is zo groot dat jij ‘m voelt trappelen, maar hij is niet zichtbaar op een echo en er is geen enkel ander signaal (oa geen HCG in je lijf) dat je zwanger bent.
    Dat kan niet, dat snap je toch?
     
    Rosea en bozoe vinden dit leuk.
  18. Asil

    Asil VIP lid

    14 nov 2018
    9.565
    9.010
    113
    Vrouw
    Gluten en lactose vrij, maar als je pas 5 maanden geconstateerd bent denk ik niet dat je de FODMAP genoeg tijd hebt gegund. Daarnaast kun je ook via het ziekenhuis een diëtiste krijgen, je moet dan een eet dagboek bijhouden en je ontlasting en elke keer word er een product weg gehaald en vervangen zodat je achter je trigger kunt komen.

    Vezels zijn belangrijk, de 1 gaat daar beter op dan de ander. Ik krijg verstopping van te veel brood producten maar ga goed op groente en fruit. Daarom begin ik mijn dag met een groente of fruit shot, of allebei.
     
  19. Malbec

    Malbec VIP lid

    5 apr 2020
    5.694
    7.749
    113
    Vrouw
    Bij mij ligt mijn baarmoeder naar achter gekanteld en was er met een normale echo op de 12 weken echo een baby zichtbaar.
    Je bent niet zwanger. Je hoeft er ook niet “ zo goed als uit te zijn” want er zit geen baby in je buik enkel vervelende darmen!
    Veel succes.
     
  20. Lm2

    Lm2 Niet meer actief

    Meid die baby is niet te zien op de echo omdat hij in je hoofd zit in plaats van in je buik...

    Heb je de adviezen om contact op te nemen met de huisarts en praktijk ondersteuner al opgevolgd? Het komt over alsof je daar echt baat bij zou kunnen hebben.
     
    Sado vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina