Verhoogde kans op een tweeling?

Discussie in 'Zwanger worden' gestart door LadyS4, 11 feb 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. LadyS4

LadyS4 Lid

11 feb 2014
    59
    0
    0
    NULL
    NULL
    #1 LadyS4, 11 feb 2014
    Laatst bewerkt: 11 feb 2014
    Hi allen,

Ik weet niet of ik hier bij de juiste topic zit, maar ik ben benieuwd hoe jullie hier over denken.

Ik ben een jonge vrouw van 22 jaar. Mijn vriend en ik willen graag gaan voor onze eerste.

Nu is het zo dat aan mijn moederskant tweelingen, naar mijn idee best veel, voorkomen. We telden er 6 ( 3 aan mijn opa's kant en 3 aan mijn oma's kant) waarvan 4 sowieso een twee eiige tweeling.
    En ook gaf mijn moeder aan dat het best zou kunnen dat er meerdere in de familie zijn maar dat we daar geen weet van hebben!

Hier komt het;
    De moeder van mijn oma had een tweeling maar die zijn helaas overleden. Of zij een een eiige of twee eiige tweeling waren weet ik niet.
    Twee dochters van haar ( twee zusjes van mijn oma) hebben beide een twee eiige tweeling.

Mijn opa's zus heeft een twee eiige tweeling.
    Een kleindochter van zijn broer heeft een twee eiige tweeling en een dochter van een andere broer heeft ook een tweeling. Het zijn twee meiden, ik heb ze zelf nooit gezien heb daarom ook geen idee wat voor soort tweeling het is.

Mijn opa en oma hebben geen tweelingen, wel 5 dochters en 1 zoon. De dochters ( mijn moeder en mijn tantes) hebben allen ook geen tweelingen gekregen. Ondanks dat ze van beide kanten een (grote) kans hadden om een tweeling te krijgen.

Het is misschien een vreemd verhaal maar ik vraag me af of ik een 'extra' grote kans heb op een tweeling. Ik zou het namelijk erg leuk vinden! :)

Wat denken jullie?

2. pnirmal

pnirmal Niet meer actief

Even gaan speuren voor je hier onder een stukje verhaal.

Hoop dat je er wat aan hebt. Eigenlijk is de kans idd iets groter.

Erfelijkheid
    Vooral het krijgen van een twee-eiige tweeling kan familiaal bepaald zijn, wel langs de kant van de moeder. Als een vrouw het kenmerk draagt, heeft zij bij iedere zwangerschap een kans op tien om te bevallen van een twee-eiige tweeling. Een vader kan wel het gen aan zijn kinderen overdragen, maar niet zelf tot uitdrukking brengen. De grootste kans om als vrouw een twee-eiige tweeling te krijgen is als je een moeder, zus of tante (langs moeders of vaders kant) hebt met twee-eiige tweelingen. Je beste kans als man is om een vrouw te huwen met vorige kenmerken, omdat hij zelf geen tweeling kan voortbrengen, wel kan hij het kenmerk doorgeven aan zijn dochters die op hun beurt dan wel een twee-eiige tweeling kunnen krijgen. De kans op een twee-eiige tweeling neemt sterk toe met de leeftijd van de moeder (tot ongeveer 37 jaar). Dat komt omdat er, naarmate een vrouw ouder wordt, steeds meer gonadotropines in het bloed worden afgegeven. Naast de leeftijd van de moeder is het aantal kinderen dat een vrouw eerder kreeg van belang: vrouwen met veel kinderen hebben grotere kans op een twee-eiige tweeling. Er zijn ook aanwijzingen dat het ter wereld brengen van een twee-eiige tweeling afhangt van de lichamelijke gesteldheid van de vrouw

3. Kimkommer

Kimkommer Bekend lid

15 mei 2011
    511
    63
    28
    NULL
    Mijn oma heeft 2 twee-eiige tweelingen gekregen. Mijn moeder zegt ook altijd dat ik meer kans loop op het krijgen van een tweeling omdat het soms nog wel is een generatie wil overslaan.

Dus als ik naar jouw verhaal kijk zou t ook best wel is kunnen. Ik zou het ook heel leuk vinden om een tweeling te krijgen.

4. wendy339

wendy339 VIP lid

27 okt 2010
    9.739
    1.060
    113
    Ik hoorde altijd dat Tweelingen telkens een generatie overslaan. Mijn opa was er 1 van een tweeling. Maar of dat echt waar is geen idee..

5. Sterre82

Sterre82 VIP lid

23 sep 2008
    8.211
    3
    0
    In de wolken
    Bij ons zitten er ook van beide kanten tweelingen in de fam :) Toevallig kwam mijn nicht van de week nog met een foto van onze overgrootmoeder met haar tweelingzus, erg grappig.
    Bij mijn tweede heb ik een bloeding gehad en dacht de gynaecoloog dat het van een tweeling was geweest.
    Nu zwanger van de derde dus uiteindelijk geen tweelingen hier. Maar op zich vind ik dat niet erg hoor :p

6. Maantje555

Maantje555 Niet meer actief

Dit vind ik wel een leuk onderwerp! Mijn moeder heeft 2 tweelingen gekregen, de zus van mijn moeder ook 1 tweeling... Dus de kans voor mij is ook aanzienlijk dan toch ?

7. MBNN

MBNN Actief lid

26 okt 2013
    267
    5
    18
    Wat een leuk topic!
    Ik ben zelf tweeling en heb me dus ook vaak afgevraagd of de kans nu groot is of ik zelf ook een tweeling krijg.. Ik heb ook altijd begrepen dat het een generatie overslaat, maar het staat niet heel duidelijk in het verhaal van hierboven. Ik ben erg benieuwd!!

8. LadyS4

LadyS4 Lid

11 feb 2014
    59
    0
    0
    NULL
    NULL
    Leuk jullie reacties!

pnirmal heeft het erg duidelijk uitgelegd.
    Als de vrouw het gen bezit heeft zij een grotere kans heeft om twee-eiige tweelingen te krijgen. Een man zou het gen ook kunnen bezitten maar die kan het alleen doorgeven op zijn dochters.
    Een een-eiige tweeling is niet erfelijk.

Het hangt er dus vanaf wat voor soort tweeling je bent en/of wat voor soort tweelingen er in de familie zitten om jouw eigen kansen te kunnen 'inschatten'..

In mijn geval heeft het twee generaties overgeslagen. Mijn opa en oma hebben ze niet gehad en hun dochters ook niet!

Wat grappig @kimkommer, mijn moeder roept het ook steeds! Ze zegt altijd; ik heb sterk het gevoel dat als jij zwanger raakt het een tweeling wordt. Nou maar hopen dat moeders gelijk heeft (zoals altijd!)

Deel Deze Pagina