Meiden ik ben ontzettend aan het twijfelen hierover. Eigenlijk wil ik geen hormonen meer gebruiken. Over het koperspiraal hoor ik veel wisselende verhalen met betrekking op bloedingen en hevige pijn tijdens de menstruatie. Nu had ik dit al enigszins voor mn zwangerschap dus zit niet te wachten op erger zeg maar. Ja dan mirena maar goed daar zitten dus hormonen in. Graag hoor ik ervaringen positief en negatief over beide
Ik heb de koperspiraal! En waarom.. ook omdat ik niet tegen hormonen kan. Het plaatsen was wel erg pijnlijk maar ik heb ook nog geen kinderen gehad. Heb nog een avondje krampen gehad maar nu helemaal geen last meer! En ik voel me hetzelfde als toen ik niks gebruikte, logisch want geen hormonen! Heerlijk! Heb mijn eerste menstruatie nog niet gehad sinds ie geplaatst is dus is nog even afwachten maar goed. Geen tussentijdse bloedingen gehad of iets. Denk dat het allemaal wel meevalt. Maar ben van mijn eigen ook niet heel veel ongesteld 3 dagen hooguit dus zoveel erger kan het niet zijn. Mirena zitten maar weinig hormonen in maar toch vertrouwde ik het niet omdat je toch regelmatig leest dat vrouwen er toch klachten van hebben. Moet gewoon overweging maken wat is belangrijker.. het risico op misschien toch klachten van hormonen of wat langere menstruatie?
Ik heb na een uitgebreide uitleg van de gyn uiteindelijk gekozen voor een mirena. Ik heb bloedarmoede en de kans op heviger bloeden was bij de koperspiraal veel groter. daarbij heeft de koperspiraal nog best vaak een wisselwerking met andere medicatie (en die zijn voor mij van levensbelang, dus optimale werking is wel een must). Ik ben als de dood nog een keer door de anticonceptie zwanger te worden, dus dan was de mirena wat betrouwbaarder. Ik heb de eerste maanden wel wat last gehad van kwaaltjes, maar nu ben ik echt heel blij met dat ding, lekker laten zitten
Dank meer voor jullie reacties! Ook zoiets de huisartsen zetten ze hier maar word er ook nog gecontroleerd of hij goed zit en hoe? Weet iemand trouwens iets over de betrouwbaarheid van beide spiralen?
Volgens mij was betrouwbaarheid voor beiden hetzelfde in normale omstandigheden... maar zoals ik al schreef heeft de koperspiraal dus meer effect op medicijnen en misschien ook andersom. maar als je verder gezond bent dan zal het weinig verschil maken, behalve dat je hormoonloos bent. Maar hormoonhoeveelheid is heel klein, dus als je niet zo gevoelig bent daarvoor maakt dat ook weinig uit
Geloof dat de koperspiraal 95% betrouwbaar is en de mirena 98 of 99%. En ja na 6 weken krijg je een echo om te kijken of ie nog goed zit.. alleen bij huisartsen willen ze dit nogal eens vergeten dus zou er wel op aandringen. Ik heb m zelf bij de gyn laten zetten.
Ik heb inmiddels al zo'n 13 jaar een koperspiraal (de derde inmiddels hoor, niet 1 en dezelfde ), met 2 babypauzes tussendoor. De eerste liet ik zetten toen ik na veel proberen geen juiste pil kon vinden. Ik had toen nog geen kinderen, en dus was plaatsen behoorlijk pijnlijk. Mijn menstruaties zijn iets gevoeliger, en bloed iets meer, maar eigenlijk kwam ik pas achter dat verschil toen ik besloot de spiraal eruit te laten halen en ongesteld werd: ik voelde niks en lekte door op een reuzenmanier De cyclus erna was ik zwanger. Ook de tweede keer was ik meteen zwanger. Dat vind ik een groot voordeel: je cyclus raakt niet in de war, en als je zwanger wilt worden hoef je geen rekening te houden met ontpillen etc. Mn eigen cyclus, en geen klachten zoals bij de pil. Een nadeel schijnt te zijn dat, omdat een koperspiraal de ovulatie niet tegenhoudt, en alleen zwangerschap IN de baarmoeder voorkomt je in geval je toch zwanger raakt dit wel eens een bbz zou kunnen zijn (het is dus niet zo dat je een hoger risico hebt op bbz). Zelf nooit meegemaakt. Een klein nadeeltje vind ik, en vindt mijn man vooral, is dat hij de draadjes voelt. Die draadjes (soort visdraad) hangen uit de baarmoedermond, en kunnen wat prikken. Ik heb juist vorige week weer een nieuwe laten plaatsen: voelde het amper (2 kinderen), en na wat dagen lichte bloeding, merk ik er nu niets meer van. Mirena: geen ervaring mee.
.... en qua controle Ik moet over een week of 6 even terug naar mn gyn (ik woon in het buitenland, dus heb gewoon een gyn voor dit soort dingen). Dan checkt ze of alles ok is - inwendige check (kun je zelf ook regelmatig doen; controleren of je de draadjes voelt) en kijken of mn baarmoeder ok is. Geen echo.
Voordat ze m bij mij naar binnen brachten hebben ze ook met zo'n apparaatje met camera naar binnen gedaan en dat noemen ze een inwendige echo.. zo zullen ze het waarschijnlijk ook controleren
Na mijn 2e kindje heb ik een koperspiraal gehad. Bij de huisarts ingebracht (fluitje van een cent), na plaatsen 1 dag wat menstruatiekrampen en een paar dagen gebloed (a la lichte menstruatie). Na 6 weken een controle (inwendige) echo, zat goed. Menstruaties eigenlijk niet verschillend ten opzichte van wat ik gewend was voor bevalling, alleen 1 dagje langer (beetje) bruin verlies op het einde. Nauwelijks pijn en bloeden was niet heviger. Manlief en ik voelde niets van dat ding, was echt heerlijk om nergens aan te hoeven denken! Helaas kreeg ik steeds meer hormonale klachten (door mijn eigen cyclus dus) in de vorm van (vrij pittige) pms. En op een dag ging ik overtijd, kreeg kwaaltjes en bleek daadwerkelijk zwanger te zijn. Bij echo bleek mijn spiraal verzakt, dus zijn werk niet meer goed te kunnen doen (en daardoor dus wel zwanger). Werd helaas een (vroege) miskraam (70-80% kans). Ik durf dus geen koperspiraal meer en heb ook schrik van mijn eigen hormonen (pms). Daarom na mijn 3e kindje mirena. Plaatsen bij huisarts was een fluitje van een cent, helemaal geen pijn gehad. Daarna 3 maanden af en aan spotting (hoort er bij in het begin) en soms wat klachten zoals misselijkheid, opgeblazen buik. Maar na die 3 maanden? Noppes . Ik merk en voel niets meer! Ook geen bloedverlies meer (heel af en toe een klein veegje bruin slijm op WC papier, dat was het...). Ben er dus erg content mee . Hoef nergens aan te denken, ben niet meer ongesteld, heb geen pms... top!
Mag ik vragen hoelang je die spiraal had toen je zwanger raakte? Hoor namelijk veel verhalen dat vrouwen toch zwanger raken... niet dat ik dat erg zou vinden opzich...
Ik had hem 2,5 jaar. Tja, in principe kan tijdens iedere menstruatie zo'n spiraal verplaatst worden (door baarmoederkrampen), dus precies wanneer de spiraal verzakt is, zullen we nooit weten. Ik kon het zelf in ieder geval niet voelen. Mirena is betrouwbaarder, omdat die zijn werk doet, waar die ook in de baarmoeder ligt, terwijl een koperspiraal dus bovenin moet (blijven) liggen. Tenminste zo heeft de gyn het mij uitgelegd.
Ik heb ook ivm de hormonen koperspiraal laten plaatsen. Pijnlijk was het wel, had keizersnede gehad dus voelt het hetzelfde als wanneer je nog geen kinderen gehad hebt. Maar is ook hooguit paar seconde. Geen heftige menstruatie, geen extra pijn....ideaal. Soms wat gevoelig omdat hij dicht bij de wond van de keizersnede lag... Maar na de 2e komt er weer een koperspiraal in!