Overdag werken als kraamhulp

Discussie in 'De lounge' gestart door Jewel22, 5 feb 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Hoi hoi,

Ik wil graag de opleiding tot kraamhulp gaan doen..
    Nu is mijn vraag.. Als je daarna wilt gaan werken..Is dat dan alleen onregelmatig mogelijk? Of kan het zo zijn dat je alleen voor overdag diensten wordt aangenomen.. Aangezien ik 2 kindjes heb en alleenstaand ben zal savonds en snachts voor mij niet kunnen.
    Dus moet ik dit dan laten varen of zijn er mogelijkheden?
    Iemand die dit weet?:)
    tnx alvast!

2. zonnetje1980

zonnetje1980 Fanatiek lid

9 feb 2009
    4.405
    11
    38
    in mijn huisje
    Vraag het na bij het kraamcentrum waar je wilt werken.
    Gezien er te kort kraamhulpen zijn, zijn ze vast al blij met hulp.

De meeste zorg wordt op de dag geleverd. En het ene kraamcentrum heeft misschien andere mogelijkheden dan het andere.
    Succes.

3. guppie81

guppie81 VIP lid

13 sep 2006
    12.334
    1
    0
    Ik had een kraamhulp die om de week werkte en max 5 dagen achter elkaar. Ze was elke week gewoon aan de slag, dus er zal genoeg vraag naar zijn lijkt me...

4. red88

red88 VIP lid

3 dec 2008
    13.137
    0
    0
    Dat ligt eraan denk ik. Bij onze organisatie is het streven 1 kraamverzorgende per gezin. 'k Denk dat het bij ons niet mogelijk zal zijn.
    Maar dan moet je een paar instellingen bellen in de buurt hoe het bij hen geregeld is.

5. annetske

annetske VIP lid

14 sep 2007
    5.112
    1
    0
    Friesland
    Het werk is overdag meestal, maar als een bevalling 's nachts begint (wat meestal zo is) dan moet je denk ik als kraamhulp wel 's nachts er uit voor een thuisbevalling. Ik zat zelf ook al eens na te denken om een opleiding kraamzorg te doen, ik ben ook alleenstaande moeder. En 's nachts werken lukt dan helaas niet.

6. sylcor

sylcor Fanatiek lid

14 nov 2008
    1.193
    0
    0
    Ped. medewerkster
    noord holland
    ik heb 5 jaar als kraamverzorgster gewerkt en daar kon je niet parttime werken. ja het kon wel maar dan 1 gezin in de maand en dus 8 dagen werken en dan 2,5 week vrij. daar zat ook een wachtdag bij van 24uur....is dus best lastig om als mama dat werk te doen. daarom ben ik de kinderopvang ingegaan....

7. Mams136

Mams136 VIP lid

26 jun 2007
    22.837
    0
    0
    achterhoek
    Ik wil volgend jaar deze opleiding gaan volgen.
    Ik ben van mening dat als er zoveel moeders als kraamverzorgende werken dat dit best op te vangen is qua kinderen.

Ik heb dan wel een partner dus moet ik snachts halsoverkop weg is er in elk geval iemand thuis.

Qua opvang zou ik je eventueel een gastouder aanraden, die zijn vaak erg flexibel.

Wat ik me wel af vraag... Weet je altijd wanneer je opgeroepen kan worden voor een nachtelijke bevalling??

8. annetske

annetske VIP lid

14 sep 2007
    5.112
    1
    0
    Friesland
    Ik denk dat ze jou op oproepbaar zetten ofzo, zodat je er rekening mee kan houden dat je opgeroepen kan worden. Dan zou ik mijn zoon bij mijn ouders kunnen brengen inprincipe of dat hij daar slaapt die nachten dat ik beschikbaar ben ;)

9. Mams136

Mams136 VIP lid

26 jun 2007
    22.837
    0
    0
    achterhoek
    Ja precies, maar het is niet zo dat je opgeroepen kan worden zonder dat je het zelf weet?
    Dus je bent wel altijd op de hoogte wanneer je opgeroepen kan worden?

En mocht ik een x opgeroepen worden snachts, dan gewoon zorgen dat de gastouder/opa-oma/who-ever;) op de hoogte is van de mogelijkheid.
    Dan kan hij gewoon sochtends door vriendlief daarheen gebracht worden.

En idd, stel dat ik eens alleen ben(vriend doet buitendienst) dan idd bij oproepdienst de kleine man uit logeren doen.
    Had ik nog niet eens over nagedacht!

10. sylcor

sylcor Fanatiek lid

14 nov 2008
    1.193
    0
    0
    Ped. medewerkster
    noord holland
    ik werkte altijd op rooster
    dus wist een 2 maanden van te voren wanneer ik werkte en wanneer ik op wacht stond

11. Mams136

Mams136 VIP lid

26 jun 2007
    22.837
    0
    0
    achterhoek
    Sylcor, dat is dus wel goed te combineren met kinderen en opvang als ik het zo lees.

12. Vollutto

Vollutto Niet meer actief

Ik 'ken' iemand die ook kraamverzorgster is, maar die voor zichzelf werkt, een soort freelancer dus.
    Het gaat wel via een bureau voor kraamzorg, maar zij kan aangeven hoeveel uren ze wil werken en wanneer (avond/nacht) bijvoorbeeld niet.
    Er zijn ook kraambureau's die aparte krachten in dienst hebben die bij de bevallingen zijn die 's nachts zijn. Het lijkt mij alleen wel prettig om dezelfde kraamverpleegster in de kraamtijd te hebben als bij de bevalling. Als kraamvrouw vindt je het toch vaak wel fijn om met de zuster over de bevalling te praten.

13. Mams136

Mams136 VIP lid

26 jun 2007
    22.837
    0
    0
    achterhoek
    Lijkt mij idd ook prettiger.

Ik zou er geen problemen mee hebben om nachtelijke bevallingen te werken, maar die 2 maanden van tevoren weten wanneer het kan gebeuren is wel fijn ivm de kinderen.

14. red88

red88 VIP lid

3 dec 2008
    13.137
    0
    0
    Bij ons werken er niet zoveel mensen op rooster omdat we 1 kraamverzorgende per gezin erg belangrijk vinden.
    Maar als je op rooster werkt, weet je 't idd 2 maanden van tevoren. Stel dat je 2 gezinnen per maand werkt, is het in principe 2x een 24 uur dat je op wacht staat en dus ook 's nachts opgeroepen kunt worden. Behalve als het rustig is, dan kan het nog wel eens een dag duren.
    Hier hebben we een flexibele gastouder voor straks als opvang.

15. Zonnebeertje

Zonnebeertje Fanatiek lid

1 jul 2007
    4.257
    0
    0
    ik wilde ook de opleiding gaan doen, maar mij werd het afgeraden... Je bent de er eerste tijd toch wel 5 dagen in de week druk mee, met school en mee werken, en je verdient in het begin nog maar 900 euro bruto per maand!!
    Dit waren voor mij redenen om het nu iig niet te doen.

bij sommige bureaus kun je wel alleen overdag werken, zoals iemand al zei, je werkt dan 1 kraam per maand.

succes met je beslissing

16. onsukkie

onsukkie VIP lid

29 jun 2007
    6.874
    1
    0
    Monnickendam
    Hier is het zo dat je als gezin in principe een kraamverzorgster toegewezen krijgt, daar heb je ook de intake mee. Deze heeft dus in feite oproepdienst in alle 5 de weken dat ik kan bevallen. Van 37 tot 42, volgens mij. Nou mag ik niet meer thuis, maar goed, om even aan te geven hoe het volgens mij werkt.

17. red88

red88 VIP lid

3 dec 2008
    13.137
    0
    0
    Wij hebben juist aparte intakers en staan gewoon op wacht als je rooster dat aangeeft en anders in overleg (aan de hand van je contracturen). Wachtdienst is 24 uur.

18. MamavanJordy

MamavanJordy Fanatiek lid

14 aug 2006
    4.408
    0
    36
    Kraamverzorgende
    Helmond
    Bij onze organisatie kan je op rooster werken of niet.
    Je kan wel je wensen aangeven en ze proberen dit zoveel mogelijk te regelen. Maar niet alles kan natuurlijk. Je bent niet de enige. Bij mij is het bijv. zo geregeld dat ik alleen in de weekenden s'nachts evt. op wacht kan omdat door de weeks mijn man vroeg van huis is en ik met de kids zit.
    Ik zou zeggen, informeer eens bij instellingen in je buurt.

19. Sarah84

Sarah84 VIP lid

21 jul 2008
    6.665
    1
    0
    Student en moeder
    Dordrecht
    Ik wil zelf ook graag deze opleiding gaan doen en heb het een beetje uitgezocht.
    Mijn man werkt namelijk zelf onregelmatig.

Je hebt idd wachtdagen zoals ik het begreep. Die weet je van te voren. Het zou wel erg lullig zijn als ze dat niet zouden zeggen...zit je aan de borrel moet je moet een dronken kop ineens een bevalling ondersteunen! Haha!

Het zal in het begin met de opleiding vast heel erg pittig zijn....daar ga ik zelf ook vanuit.

Sommige kraambureau's werken op rooster maar ook veel niet. Je moet het maar net treffen en ik denk ook hoe groter het bedrijf hoe meer kans dat je op rooster kan werken.

En wie weet zou je in een kraamhotel ook wel aan de slag kunnen!

20. Mams136

Mams136 VIP lid

26 jun 2007
    22.837
    0
    0
    achterhoek
    Tuurlijk word het een zwaar jaar.
    Maar meiden het maar 1 jaar!
    Het is geen volledige opleiding van 3 of 4 jaar of nog langer.

Ik weet iig dat ik er volledig voor ga!:D

Deel Deze Pagina