Exact. Borstvoeding is niet altijd het beste voor je kindje. De moedermelk heeft natuurlijk meer voedingsstoffen dan kv. In dat opzicht (uitzonderingen daargelaten, mijn moeder jad bijna geen voedingsstoffen in haar melk dus ik legde als baby bijna het loodje omdat ze maar geadviseerd kreeg door te gaan) is moedermelk het beste. Maar borstvoeding geven op zich hoeft niet altijd het beste voor je kindje te zijn vind ik. Een gekukkige moeder is heel wat waard.
Ik word echt depressief als ik aan mijn borstvoedingsperiode denk. Zat echt tegen een depressie aan. Had een ks gehad, lichaam was op en mijn melkproductie kwam niet op gang. 2 weken gekolfd, waardoor ik me echt een melkkoe voelde, zoontje kwam elk uur voor voeding omdat ik te weinig aanmaakte en ik werd hartstikke onzeker. Nee dat is wat een moeder die helemaal is uitgeput en niet meer kan... Dat is lekker bevorderlijk. Ik wilde heel graag 6 maanden bv geven, maar het lukte me niet, zelfs de lactatiedeskundige zei, naast de kraamverzorgster en verloskundige, dat ik ermee moest stoppen. En ja daar heb ik het moeilijk mee gehad, maar het was het beste voor mij en mijn zoontje.
@RoxyRoxx: wat naar dat je zo'n zware tijd hebt gehad na je bevalling. Hoe oud is je zoontje nu? Kun je inmiddels wat meer genieten?
Dan is het toch goed geweest? Ik hoop dat je dat gevoel da je het er moeilijk mee hebt op termijn een plek kunt geven en van je af kunt zetten! Lekker genieten van je kleine mannetje hoor!
Dat is waar Tupp, maar vind dit soort berichten dan altijd vervelend om te lezen. Alsof ik ervoor heb gekozen om flesvoeding te geven. Nee het was een verplichte keuze. Daarom beleef ik deze berichten wat emotioneler denk ik.
Het geven van borstvoeding vond ik superbijzonder. Ik heb het geluk gehad dat het errug gemakkelijk ging en dat ik een hele relaxte kraamhulp had. Ik gun het iedereen, nogmaals omdat IK het zo'n bijzondere periode vond. MAAR als het niet gaat, dan is er een prima alternatief. Ik heb zeker diep respect voor vrouwen die het hebben geprobeerd, die hulp hebben gevraagd en waarbij het door waarvoor omstandigheden beter was om op flesvoeding over te gaan. Wat ik wel ontzettend jammer vind, ja, waar ik me zelf zelfs aan stoor is dat vrouwen bij voorbaat er al geen zin in hebben. Ik kan daar echt met mijn verstand niet bij. Ligt dat aan de voorlichting? Ik denk het niet. Angst om bekeerd te worden tot de "borstvoedingsmaffia" misschien Je wordt toch in een hokje geduwd, heb ik gemerkt.
Waarom? Wat heb jij er voor een last van dat andere vrouwen geen borstvoeding geven? Dus jij stoort je aan mij omdat ik geen borstvoeding heb gegeven? Het spijt me zeer, maar dit is weer zo'n typische opmerking van iemand die zichzelf beter vind dan een andere moeder omdat ze borstvoeding heeft gegeven.. Ik begrijp werkelijk niet waarom jij je met mijn leven bemoeit! Edit: Dat hokje daar laat je je zelf in duwen met dit soort opmerkingen!
Ik vind mezelf helemaal niet beter. IK VOND HET EEN HELE BIJZONDERE ERVARING DIE IK IEDEREEN GUN. Jammer voor jou dat je daar geen zin in hebt.
Nee, jij zegt dat je je eraan stoort dat ik geen borstvoeding heb gegeven. DAT vind ik vreemd ja.. Enne zo jammer vind ik dat niet hoor, anders had ik het bij de tweede wel geprobeerd..
Marrie28. Ik ben zo iemand die het niet heeft geprobeerd. Had ik mijn redenen voor hoor. Ik had er na mijn zwangerschap waarin er elke week in het ziekenhuis aan mij gemiert is geen zin meer in idd. Dat jij daar met je verstand niet bij kan zegt iets over jouw tekort aan inlevingsvermogen.
Dit heb ik ook hoor roxyroxx. Dat is denk ik normaal als het allemaal niet zo vanzelfsprekend liep. Mijn dochter kon gewoon niet uit de borst drinken, maar ik wilde absoluut bv geven, dus elke paar uur oefenen met aanleggen, waarmee ze hooguit 20 ml binnen kreeg en daarna gaf mijn man een flesje met afgekolfde melk en kolfde ik de volgende voeding. Toch is ze veel afgevallen en kwam ze langzaam aan, met veel huilen tot gevolg. Na drie weken zaten mijn man en ik er beiden eigenlijk al doorheen. Uiteindelijk heeft ze anderhalve maand bv gehad, voornamelijk uit de fles: het meeste dat ze ooit bij mij heeft gedronken was 40 ml. Ook een lactatiekundige heeft niet mogen baten, behalve dat zij kon bevestigen dat ik alles goed deed. Uiteindelijk gaf voor mij de doorslag dat mijn moeder tegen me zei: "lieverd, een goede moeder zijn houdt meer in dan alleen zorgen dat je kind de beste voeding krijgt. R. heeft veel meer aan jou als jij weer lekker in je vel komt te zitten." Toen we overgingen op fv kwam er eindelijk rust in de tent. Ondanks dat het de juiste beslissing was, maakt het me toch nog steeds verdrietig dat het niet gelukt is en dit soort topics ligt ook bij mij gevoelig.
@ MamaR: Mooi, dan begrijpen we elkaar niet @ Blossom: Hahaha, mijn inlevingsvermogen schiet inderdaad weleens tekort.
@ Marrie28, nou ik wil je best graag begrijpen hoor.. Ben oprecht benieuwd waarom jij dat zegt/vind. Dus als je jezelf nader zou willen toelichten zou ik heel fijn vinden..
Ik wordt de laatste tijd echt kotsmisselijk van alle zotte acties om bv te promoten. Moeder zijn zelf in staat een beslissing te maken, of dat nu de borst of de fles is. Wat een gezeik. Kijk dat je er bij de vk mee doodgegooid wordt, kan ik nog begrijpen.. Maar verder? Ze zullen zich nog wel achter de oren krabben wanneer ze erachter komen hoeveel belastingcenten het scheelt wanneer er nauwelijks meer flesvoeding verkocht zal worden. Wat zullen er veel gestreste moeders en dus gestreste kinderen zijn. Maar het, alles voor borstvoeding.
Ik ben ook een mama die, na een eerste periode van leren en wennen, erg heeft genoten van de tijd dat ik borstvoeding heb kunnen geven. En mijn zoon ook. Dat gun ik anderen ook. Dat deel ik dus met Marrie28. Ik snap ook niet waarom sommige vrouwen er niet aan willen beginnen, omdat het voor mij zo vanzelfsprekend en fijn was. Maar ik hoef dat ook niet te snappen, net zo min als een ander hoeft te snappen waarom ik wel borstvoeding gegeven heb en dat straks weer ga doen. Ik snap het niet, maar ik vind het ook niet jammer. Althans; als een moeder er bewust voor kiest om gelijk met flesvoeding te starten en zich daar goed bij voelt. Dat kan ik niet jammer vinden. Haar keuze toch? Doe waar je je goed bij voelt. Wat ik altijd wel jammer vind, is moeders die wel graag wilden en waarbij het om wat voor reden niet gelukt is. Dat vind ik jammer omdat ze het zelf graag wilden en ik het dan gewoon sneu vind dat het niet lukt. Ik kan me voorstellen dat dit voor een aantal moeders erg verdrietig is. En dan ben ik zeker blij dat er een alternatief is, zodat ze hun kinderen toch op een goede en ontspannen manier kunnen voeden.
@ Tupp, wat een mooie respectvolle reactie! Ik kan me vinden in je uitleg en vind ook zeker dat je daar gelijk in hebt. Zoals ik al eerder in dit topic heb aangegeven kon ik bij de eerste, in het begin, geen borstvoeding geven, ik heb toen gekolfd en daar werd ik diep ongelukkig van! Ik was al een emotioneel wrak door de bevalling en keizersnede en dat werd alleen maar erger toen ik hoorde dat hij een hersenbloeding had gehad. Toen mijn zoontje van de IC afkwam heb ik geprobeerd om nog borstvoeding te geven, maar na sondevoeding, flessen en slechte begeleiding had meneer daar geen zin meer in.. Toen ben ik ook het kolven gaan afbouwen en verder gegaan met de fles.. Mede door deze slechte ervaring en mijn eigen gevoel heb ik bij mijn dochter meteen voor flesvoeding gekozen.. En ik heb me daar geen moment slecht over gevoeld en ik heb geen moment getwijfeld of ik wel de goede keus heb gemaakt.
Ik ben een moeder die er echt geen zin in heeft. Ik heb nog twee kinderen die aandacht willen en heb liever de vaste tijden die met flesvoeding makkelijk kunnen dan borstvoeding wat op verzoek gaat. Ik heb daar geen zin in. Ik wil ook wel eens een nacht doorslapen en mijn man de voeding laten doen. Ik ben liever een leuke moeder voor alledrie mijn kinderen dan een moeder die zich volledig moet storten op de borstvoeding de eerste periode.
Prima, krijg je wat toelichting. Baby's krijgen de borst. Dat is wat ik van huisuit heb meegekregen. Bij mijn zoon heb ik me er verder niet in verdiept. Mijn moeder heeft ons borstgevoed, mijn zussen gaven hun kinderen borstvoeding; ik heb er nooit over nagedacht geen borstvoeding te geven. Eenmaal bezig bezocht ik een paar keer de site borstvoeding.com en las veel over alle goede eigenschappen van borstvoeding. Pas bij zwangerschapsgym van de tweede leerde ik een paar vrouwen kennen die borstvoeding bij voorbaat uitsloten. Bij de een vond ik het alleen maar raar om het niet eens te proberen, bij een ander stoorde ik me er echt aan: ze had zelf last van diverse allergieën, het is bewezen dat borstgevoede kinderen minder last van allergieën hebben. Als dat kan helpen, waarom dan niet in ieder geval proberen? Omdat het bij een vriendin zo moeizaam was gegaan... Ik vind dat niet zo'n goeie reden.