Hoi, even een vraagje. Ik doe hier eigenlijk alles op verzoek. Mijn kindje bepaald zelf hoe laat/lang hij slaapt, hoe laat hij dus eet etc. (ik bepaal alleen de maximale/minimale hoeveelheid eten) Nou vinden veel mensen in mijn omgeving het raar dat ik me na 8 maanden nog steeds aan hem aanpas. Ook zou hij verwend zijn. Mijn zoontje heeft (op z'n eigen verzoek dus) het volgende schema: Ondanks dat hij zelf dus bepaald zit er wel degelijk een ritme in. Hij wordt wakker om 9.30 en krijgt dan een fles van 200cc 10.30 2 stuks fruit, dan douchen en dan wil hij meteen om 11.00 weer naar bed. Hij slaapt dan minstens tot 15.00, krijgt dan een fles van 200cc. Krijgt om 17.00 z'n warme hap (200gr) en toetje (100ml) en wil dan rond 17.30 weer naar bed. Krijgt om 19.00 een papfles van 200cc (bambix fijne granen) en slaapt door tot de volgende ochtend. Soms is hij trouwens 's middags eerder wakker, dan krijgt hij een boterham en wat diksap/water. Doordat hij zoveel slaapt zit ik van 11.00 tot 15.00 en van 20.00 tot 9.30 aan huis gebonden. Zelf vind ik dit geen enkel probleem want ik pas me gewoon met alle liefde aan aan aan zijn ritme. Is het nou echt zo vreemd om dit zo te doen? Moet ik hem gaan wekken voor voedingen en hem wakker houden terwijl hij eigenlijk moe is? Het is echt een super vrolijk kereltje dat eigenlijk zelden huilt, dus dit werkt voor hem (en dus ook voor mij) prima. Als hij wakker is is hij druk aan het spelen, kruipen, lachen, klimmen, knuffelen etc. Doen andere moeders dit nou echt heel anders?
Hij zal het wel nodig hebben! Hier slaapt ze 6.00- 200 cc slaapt verder tot 8 soms 9 altijd als ik werk dan wassen aankleden fruit 2 stuks gaan naar buiten rond half 11 ben ik weg(soms klein dutje in de wagen) 13.00 ben ik thuis gaan we een boterham eten 150 cc melk slapen van 13.30 tot 15.00 soms 16.00. wakker tot 19.00-20.00. Ik merk dat ze het dutje van de middag nodig heeft. Probeer als ik alleen vrij ben rond 13.00 thuis te zijn maar als ik afspreek of als me man vrij is komt het welleens voor dat ik niet aan haar ritme hou en dan slaapt ze gewoon in de kinderwagen of auto heeft ze geen problemen mee. Ga je dan niet een rondje lopen?
heel herkenbaar! wij hebben ons ritme ook altijd aangepast aan de kleine en nog steeds eigenlijk (nu 9,5 maand oud). Hierzelf hebben wij er geen problemen mee, maar de omgeving vindt het soms wel vervelend/raar. Zeker omdat ik 's avonds gewoon haar in haar eigen bed wil leggen en dan nog het liefste zelf of mijn vriend. Dus 's avonds ga ik niet zo vaak weg. Levert nog wel eens wat gezeur op, maar wat ik niet begrijp is dat anderen zich daar niet in kunnen verplaatsen Ons dochtertje heeft nu wel zelf een vrij vast eetritme gevonden, maar slapen is elke keer anders. Ik vind het dan ook moeilijk om een tijd met iemand af te spreken, want ik weet nooit wanneer ze slaapt.. Maar die van mij slaapt wel veeeel minder dan die van jouw. Om 6 uur 's ochtends wakker en dan 2 slaapjes van 1-2 uur ongeveer. Kan je kindje wel goed in de auto of wagen slapen? Want wat ik nog wel vaak doe overdag is weggaan op het moment dat ze moe wordt. Dan slaapt ze lekker in de auto of wagen en kan jij er toch even op uit.
Wat slapen betreft pas ik mij ook gewoon aan aan mijn zoon. Het eten regel ik nu een beetje sinds hij van de borst is. Ik ben geen fan van het wakker maken van mijn zoon. En als het moet leg ik hem vaker in bed. Hij geeft het aan. Hij zal het nodig hebben. Hij wordt alleen maar vervelend als hij niet slaapt. Ik ga er wel op uit, want als ik moet autorijden dan slaapt hij in de auto en als ik ga wandelen dan slaapt hij in de kinderwagen. Daar probeer ik dan wel rekening mee te houden. Iedereen voedt zijn kind op, op zijn eigen manier en daar heeft de omgeving niets mee te maken. Men kan het vreemd vinden maar als jij en je kind zich er bij goed voelen dan zou ik lekker verder gaan!!
Ik vind het niet raar, wees blij dat je kindje zoveel slaapt! Mijn zoon sliep op die leeftijd vaak van 10-11.30 en van 13-14.30 ofzoiets. Ik nam mn zoontje toen hij nog klein was vaak mee in de wandelwagen, meestal ging ik rond half 10 of 10 uur bijvoorbeeld naar de supermarkt of de stad in. Dan kon hij slapen en was ik toch even buiten. Maar ik vind het ook heel irritant dat mensen niet begrijpen dat je 's avonds niet weg gaat.. zoonlief ligt tussen 6 en half 7 op bed dus 's avonds ben ik gewoon thuis. Klaar.
Lekker toch dat je de vrijheid hebt om je aan hem aan te passen? Als je je er prettig bij voelt gewoon zo houden lijkt me. Hier lukt dat helaas niet. Met 2 oudere zussen die al naar school gaan moet de jongste zich aanpassen aan dat ritme. Toen de tweeling nog baby's waren deed ik het ook net als jij, gewoon kijken wat ze willen en daar zoveel mogelijk in meegaan.
ik moet zeggen: echt geweldig!!!!niks aan veranderen. eet goed slaapt goed...jij vindt t prima. oww hier was het echt heel anders. ik zou van alles wilen doen toen vr n schema zoals jij nu hebt.
Als hij tevreden is prima toch! Heerlijk zo'n kind wat veel slaapt Hier werkte het voeden en slapen op verzoek niet de eerste 9 maanden en hebben we een strak schema aangehouden.. Inmiddels werkt het schema niet meer dus slapen gaat op verzoek, eten wel op redelijk vaste tijden...
Ik zou het lekker zo laten, als de kleine uk tevreden is en jij bent het ook, is het prima.. Heerlijk toch dat ie lekker veel slaapt
Helemaal goed toch?Als jij er niet mee zit,waarom zou je er mee zitten wat een ander ervan vindt?Die hebben er blijkbaar geen tijd voor om t zo te doen zoals jij.Ik heb t pcies zo gedaan.
ik vind persoonlijk dat minstens het eerste jaar van een baby voorop staat....dat ik dan ff een jaar wat meer gebonden ben aan huis, is dan maar zo...mn baby kan geen klok kijken en pakt de rust die het nodig heeft...ik vind dat ik hem die rust moet geven. als je kindje makkelijk slaapt bijv in de wagen...hoeft het geen probleem te zijn...maar zo niet, tja wat gaat dan voor? dat is aan jou....mijn kindje sliep ook super veel eerste 8 mnd ...kon max 2 uur wakker blijven...soms deed ie wel een hazeslaapje in de wagen...maar dan zorgde ik dat ik de volgende dag een "rust" dag had..en dus thuis bleef tijdens zn slaapjes..zo doe ik het nog steeds...hij slaapt nog maar 1x per dag...dus nu is het heel makkelijk kan weg na zn dutje (na 12 of 13 )....soms is hij ngo heel moe en dat merk ik gauw genoeg, maar dan slaapt ie wel in de wagen... ik geloof niet dat je je kind kan verwennen met teveel latem slapen...zal wat zijn dat die kleine denkt "goh ik zorg lekker dat mama niks kan doen en bij mij thuis moet blijven"
Tuurlijk kan dat geen kwaad! Als hij en jij tevreden bent, dan is het goed toch? Ik ben wel van de schema's, maar niet op strikte tijden hoor. Ik speel er wel mee. Het ligt er gewoon heel erg aan hoelaat zijn dag begint, en vanaf dat punt hou ik ongeveer een schema aan. Maar wil hij toch wat eerder of later slapen of eten dan mag dat gerust. Hummm, is dat dat ook niet op verzoek...? Gemiddelde dag is zo: 7:30 wakker en fles 9:00 in bed 10:00 uit bed 10:15/10:30 fruit 11:30 fles (sinds vandaag ook een boterham) 12:00 in bed 14:00/14:30 uit bed 15:00 tussendoortje sinds vandaag (anders een fles rond 15:00/15:30) 16:00/17:00 warme hap en naar bed 17:00/18:00 uit bed 19:30 fles 19:00/20:00 naar bed En dat allemaal ongeveer en wisselend een beetje per dag. En sinds vandaag geven we dus ook een boterham, dus laten we de 4e fles vallen als dat lukt (als hij 'm wil mag hij hem hebben!) En als ik weg wil, pas ik dat aan zijn tijden aan. Heel zelden heb ik zijn ochtendslaapje van een uurtje laten schieten, om ergens naar toe te gaan/winkelen/oid. Maar dat doe ik niet te vaak, want met een beetje pech is hij niet te genieten. Logisch! Als ik dus naar mensen toe ga is dat in zijn wakkere periode. Kan hij daar niet slapen, dan is het een kort bezoekje. En anders gaat ie bij die anderen in een bedje. Kortom: ik pas mij ook redelijk aan Simons ritme aan.
Misschien lastig dat je aan huis gebonden bent, maar in de tijd dat hij slaapt, heb je wel lekker tijd voor het huishouden en om zelf even wat leuks te doen. Mijn dochter doet slaapjes van 40-60 minuten. Dus ze slaapt: snel onder de douche, alles klaar zetten voor haar badje, een wasje in de machine en mevrouw is al weer wakker. In een volgend slaapje kan ik net even de was ophangen, de afwas doen en het aanrecht afnemen. Hup weer wakker. En zo verder. Daardoor ren ik wel de hele dag achter mezelf aan. Dat hij 's avonds vanaf een uur of 7 slaapt is toch normaal? Op zich is het ritme niet verkeerd. Ik maak mijn dochter wel eens wakker, bijv. als we naar het CB moeten of als ik een andere afspraak heb die niet kan wachten. Het schijnt dat je baby's beter kan wakker maken, dan langer op kan houden. Maar als jij blij bent en hij blij is... waarom niet gewoon zo doorgaan?
een tijdschema wat is dat Hier na 14 maanden nog steeds een mama wat kijkt naar de behoefte van haar kind is ze moe mag ze slapen wanneer en hoelang ze wil eten tja zolang de 3 maaltijden en het stukje fruit erin gaan maakt het me niet uit wanneer ze het krijgt. Toen ze baby was ging ik makkelijker weg lekker in de draagdoek en op pad Zoey sliep wel . En eten had ik altijd bij me BV. Nu ze ouder is wil ze vaak nog wel in de doek of meitai slapen en tj eten nemen we mee DUs heeeel goed van je dat je je zo aanpast en nee niet wakker maken hoor want een kindje wat moe is ontwikkeld ook minder.
Helemaal NIET vreemd. Ik heb het op dezelfde manier gedaan. Ik heb onze dochter altijd zelf laten bepalen hoe laat ze wakker werd en ging slapen. En tuurlijk, soms gingen we best op pad maar dan sliep ze in de kinderwagen, ook toen ze wat ouder was. En toen dat niet meer ging lag ze lekker thuis in bed. Laat iedereen maar zeggen dat je het niet goed doet en dat je je kind verwend. Als jij je er goed bij voelt en je kindje ook dan is het volgens mij prima toch???
fijn dat het goed voor jou loopt en werkt. prima lijkt me. Hier wel een schema kind. ik heb persoonljik ook wat meer regelmaat indeling en daarbij volg ik adviezen op van andere ouders en cb (die zijn bij ons in de woonplaats wel oke Mijn zoontje van bijna 9 mnd krijgt wel veel minder flessen, en ik vroeg me af of je zoontje geen boterhammetje krijgt. hier 7.00 160cc pap 9.00 bedje max 1 uur ik maak hem wakker. 10.30 fruithap 12.30 boterham + 120cc melkfles 13.00 bedje max 2 uur ik maak hem wakker, meestal zelf wakker. 15.30 rijstwafel 17.00 avondeten en bekertje yoghurt 18.30/19.00 bedje De laatste fles is sinds deze week komen te vervallen. Ik moest mn zoontje wakker maken met de gedachte dat de nacht echt is om moe in bed te gaan en een goede nacht in te gaan. Overdag zijn tukkies, waarbij jij bepaalt wanneer het goed is. Het moet niet zijn zoals snachts. Dit werkt bij ons heel goed. En het is heel gezellig om je kleintje overdag wakker te maken na zn tukkie. heel leuk Succes !!
Ik zou zeggen gewoon je ding blijven doen als je kindje en jij je er goed bij voelen hoor!! Ik ben ook gewoon na 18:30 thuis, dan gaat Tycho naar bed en ook bij de middagdut van 12/13 tot 14:30 - 15:00 ben ik thuis. Ik zorg er zelfs voor dat ik om 12uur of 12:15 thusi ben om met Tycho een boterham te eten. Ik merk ook dat Tycho het prettig vindt dat er regelmaat inzit. Dus waarom zou ik daar in gaan knoeien. Nee hoor meid ik zou me niks aantrekken van wat iedereen zegt! xxx
Hey JOIS, herkenbaar. Zo heb ik het ook lang gedaan. in mijn eerdere reactie vanavond zie je hoe het schema eruit ziet als je een maandje verder bent. En dan een tip... het laatste slaapje laten vervallen. Ligt je kleine er een uurtje eerder in. (18.30/19.00u kinderbedtijd ) Wat ik doe om het te halen is na het eten, als ik ga koken rond 18u, de teletubbies aan in de wipstoel. Als het afgelopen is naar bed. Werkt heel goed Liefs Pina
Als je kindje zo tevreden is... en jij ook... nou, dat is toch geweldig!? Hier ook hoor! Avonduitstapjes zijn hier zelden. Dat komt vanzelf wel hoor denk ik dan Hier merk ik soms ook dat mensen het aanstellerig vinden dat Lars savonds gewoon in zijn eigen bedje moet. Achja... ik vind een goede nachtrust voor ons allen veel belangrijker dan wat anderen vinden. En overdag? Altijd maar afwachten wanneer hij smiddags wakker word. Ik ben genoeg vrij om een andere dag boodschappen te doen als de ene dag veel geslapen word. En als Lars lekker slaapt dan heb even me-time