Yup, als je minder gaat verdienen krijg je niet meer terug van de hypotheekrenteaftrek. Je toeslagen kunnen wel hoger worden. Zou het dus wel even laten checken.
Het is maar goed dat je het even vraagt, want dit kan inderdaad niet. Zou dus maar ff de belastingdienst bellen met de vraag of dit wel goed gaat. Anders moet je achteraf ineens een boel bij betalen, en ik denk niet dat je daar op zit te wachten. Het kan natuurlijk wel zo zijn dat jullie gezamenlijke inkomen wel hoger is geworden.
Nou ja de hypotheekrenteaftrek heeft wel te maken met jouw salaris. De aftrek is natuurlijk wel tegen het percentage van de schijf waarin je valt. Ik ben minder gaan werken en ben in een lagere schijf terecht gekomen met mijn salaris. Dus ik heb de VT volledig op mijn man gezet, omdat we dan meer terug krijgen. Maar dan zou ze dus minder moeten krijgen Dus ik weet ook niet hoe dat bepaald is bij haar.
Zucht... Hypotheek rente barometer: hypotheek rente aftrek De hoogte van de aftrek is afhankelijk van de belastingschijf waarin je met je salaris zit. Hoe hoger, hoe meer voordelen van de aftrek.
Ik weet zelf niet hoe het met de hypotheekrente aftrek zit. Maar wij hadden dit probleem wel al een paar jaar met de zorgtoeslag. Moesten elke keer een hoop terug betallen. Wij doen nu onze toeslag meteen overmaken na onze spaarrekening. Als we dan alsnog terug moeten betallen dan hebben we het geld gewoon en anders een lekker bedragje op het einde vaan het jaar. Meschien is dat ook iets voor jullie bij wat jullie nu meer krijgen. Wel wachten met het van je spaarrekening afhallen tot je een defenetieve jaarrekening hebt gehad. Sccs ermee
Wij hebben bewust voor een laag bedrag per maand gekozen van ongeveer 150 euro. Dan weet ik zeker dat we nooit te veel krijgen en eens per jaar krijgen we dan nog het restant terug van een paar duizend euro. Als je bang bent dat je nu te veel krijgt zou ik even contact opnemen en je maand bedrag laten bijstellen, je krijgt alles wat je tegoed hebt dan alsnog uitgekeerd in een bedrag. Alles wat je per maand teveel zou krijgen moet je natuurlijk terug betalen, jouw bedrag is ook vrij hoog en zou kunnen kloppen hoor, maar het risico zou ik zelf niet willen lopen zeker niet als je het bedrag niet perse nodig hebt per maand om rond te kunnen komen. Dus bel ff laat het vastzetten op een laag bedrag en de rest komt dan eens per jaar.
Teruggaaf is afhankelijk van jullie gezamenlijke inkomen. Het kan zijn dat jullie samen eerst net boven een bepaalde grens verdienden, waardoor je minder terugkreeg. Nu jij minder werkt zou het kunnen zijn dat je weer in een andere inkomensgroep valt en dus wat meer terug krijgt per maand.
oh ja, ik ben ook minder gaan werken, maar val samen met mijn partner nog binnen dezelfde inkomensgroep (samen minder dan 50000). ons maandbedrag blijft hetzelfde.
Vergelijken met anderen heeft niet zoveel zin, omdat het van zoveel factoren afhangt. Maar normaal is het zo met de hypotheekrente-aftrek: hoe meer je verdient, hoe meer je terugkrijgt van de belasting. Dus als je in het verleden allebei in de schaal van 42% belasting zat (ik weet de cijfers niet precies uit mijn hoofd), dan kon je ook 42% van de hypotheekrente terugkrijgen. Misschien ben je nu in de 33% schaal terechtgekomen, omdat je minder bent gaan werken. Je zou denken dat je dan ook minder hypotheekrenteaftrek zou krijgen (namelijk 33%), maar je kunt bij je belastingaangifte schuiven tussen jezelf en je partner. Als je de hypotheekrenteaftrek op zijn naam "schuift", dan krijg je alsnog 42% van de belasting terug, ookal ben jij minder gaan verdienen. Dat je nu juist méér terug krijgt kan ik zo niet verklaren. het zou in feite niets uit moeten maken.
ha yukl dus meer betalen dan??? Is het weg te strepen tegen het hogere salaris denk je, of lever je er echt op in. ts, ik denk wat anderen al zeiden dat het zinloos is om te vergelijken, of je moet iemand vinden die in dezelfde belastingschijf zit en ook ongeveer evenveel hypotheek betaalt, maar volgens mij is het dan idd nog niet echt hetzelfde. Ik zou de belastingtelefoon bellen als je een paar uurtjes de tijd hebt
Dames, Ik heb vanmiddag met de Belastingdienst gebeld en nu blijkt dat het bedrag wat wij extra krijgen niks met de hypotheek te maken heeft, we vallen nu blijkbaar in een andere schijf waardoor we recht hebben op een combinatiekorting (als ik het goed zeg). En dat is die 100,- per maand. De vrouw aan de lijn heeft het voor mij nagekeken, omdat we geen zin hebben om het aan het eind van het jaar terug te betalen. Blijkbaar hebben we er echt recht op. We zetten het wel maandelijks opzij om vervelende situaties eventueel te vermijden. Bedankt voor jullie reacties!