Hallo, Vorige week vrijdag ben ik 7 weken te vroeg bevallen van ons prachtige dochtertje. Helaas ligt zij nu nog in het ziekenhuis. De totale opname zal minimaal 3 weken zijn mogelijk langer dat weten we nu nog niet. Hoe zit dat dan nu met mijn verlof. Ik was nog deels aan het werk voor ik beviel... en hoe werkt de nieuwe regeling? Alvast bedankt, Groetjes
Beste Meissie86, Van harte gefeliciteerd met de geboorte van je dochtertje, hopelijk wordt ze snel sterk genoeg om mee naar huis te gaan. Als de baby geboren wordt voor je verlof begint gaat je verlof de dag na je bevalling in. Je hebt dan recht op minimaal 16 weken verlof. De nieuwe regeling voorziet in extra bevallingsverlof als een baby tijdens het bevallingsverlof in het ziekenhuis ligt. Of jij hier aanspraak op kan maken is afhankelijk van hoe lang je dochtertje in het ziekenhuis moet blijven. Ik zal hier de algemene regels/voorwaarden geven: - Het bevallingsverlof kan langer duren als uw pasgeboren kind langer dan 1 week in het ziekenhuis ligt. - Het extra bevallingsverlof kan maximaal 10 weken duren. - UWV kijkt naar hoelang je kind in het ziekenhuis ligt. Zijn dat meerdere ziekenhuisopnames, dan tellen we die dagen bij elkaar op. - Hier gaan af de eerste week dat de baby in het ziekenhuis ligt. Vervolgens het aantal dagen dat bovenop de 10 weken bevallingsverlof komt nadat u bent bevallen. Actuele informatie over verlenging van het verlof en een voorbeeld ter verduidelijking vind je hier.Tijdens mijn verlof - UWV - Voor Particulieren Ik wens je veel sterkte met de gezondheid van je dochtertje. Met vriendelijke groet,