Beste UWV, Ik ben sinds acht weken zwangerschap ziek thuis door zwangerschap en heb hier dus ook een uitkering van het uwv voor gekregen. Nu , maanden verder heb ik een brief gekregen dat mijn wazo wordt toegekend ( gaat vandaag in) met daarin op vijf euro na hetzelfde bruto dagloon als ik al kreeg als bij ziektewetuitkering. Misschien een rare vraag maar kan ik dan uitgaan van (bijna) hetzelfde bedrag netto? Is die bruto/netto berekening hetzelfde bij ziektewet als bij wazo? Mvg Aylioun
Beste Aylioun, Je wilt weten of het netto bedrag van de WAZO ongeveer even hoog is als het netto bedrag van je Ziektewet-uitkering. UWV draagt over de bruto-week uitkering loonbelasting af aan de Belastingdienst. Daartoe wordt er gebruik gemaakt van loonheffingstabellen. Zowel de Ziektewet als de WAZO maakt gebruik van de witte tabel. Op beide uitkeringen wordt de algemene heffingskorting en de arbeidskorting toegepast. Het verschil tussen bruto en netto kan oplopen door het niet toepassen van de algemene (loon)heffingskorting. Krijg je de uitkering rechtstreeks van UWV betaalt? En is er verder niets veranderd in de loonheffingskorting? Dan mag je er vanuit gaan, dat je netto mogelijk ook hetzelfde ontvangt als dat je aan Ziektewet-uitkering ontving. Wil je meer informatie over de witte tabel adviseer ik je contact op te nemen met de Belastingdienst (0800-0543). Actuele informatie over de heffingskorting vind je hier. Met vriendelijke groet, Martijn UWV Webcare Team www.uwv.nl/webcare