Ik kreeg vandaag te horen dat mijn contract per 1 juli afloopt en niet word verlengt. Heel in het begin heb ik aangegeven om met 36 weken met verlof te gaan, dit zou rond 14 juli zijn. Wat zijn de stappen die ik nu moet ondernemen? Ik wil echt graag verlof vanaf 36 weken zodat ik na de bevalling nog 2 weken extra heb. Kan dit? of ben ik nu verplicht om al met 34 weken verlof op nemen, aangezien ik vanaf dan ook zonder werk zit. Of moet ik dan officieel nog 2 weken solliciteren? En daarnaast, zodra mijn verlof voorbij is kan ik mij weer melden op het werk en krijg ik opnieuw een contract aangeboden. Vreemd en onzinnig vind ik zelf maar ze zullen er wel een logische reden voor hebben neem ik aan. Hebben die 2 weken die ik officieel werkloos zal zijn gevolgen voor de hoogte van mijn zwangerschapsverlof uitkering? En wat moet ik nu gaan regelen?
Beste Kloontje, Je wilt weten wat je moet gaan regelen nu je contract niet wordt verlengd. Je kunt voor de 2 weken tussen de gewenste ingangsdatum van je zwangerschapsverlof en het eind van je contract een WW-uitkering aanvragen. Een voorwaarde voor de WW is dat je probeert passend werk te vinden. Je hebt dan wel een sollicitatieplicht. UWV berekent de hoogte van je zwangerschapsuitkering en WW-uitkering op basis het inkomen van 12 maanden voor de ingangsdatum van de uitkering. Ontvang je dit inkomen korter dan 12 maanden? Dan nemen het gemiddelde van het laatste inkomen. Voor je WW-uitkering is dit het salaris bij je laatste werkgever. Voor de zwangerschapsuitkering is dit het dagloon van de WW-uitkering. Kies je ervoor om geen WW-uitkering aan te vragen? Dan wordt het inkomen dat je bij je werkgever verdiende gebruikt voor het berekenen van je zwangerschapsuitkering. Actuele informatie over het aanvragen van een zwangerschapsuitkering en WW-uitkering vind je op onze site. Ik wens je een voorspoedige zwangerschap. Met vriendelijke groet, Ella UWV Webcare Team www.uwv.nl/webcare
In dat geval zou ik dus minder zwangerschapsuitkering krijgen wanneer ik eerst 2 weken in de WW zit? Dat is natuurlijk niet gunstig. Ik zou er dan voor kunnen kiezen om mijn verlof met 34 weken in te laten gaan, dan zou ik meteen vanaf mijn ontslag een zwangerschapsuitkering krijgen, ipv 2 weken later. Klopt het dat het dus minder gunstig is wanneer ik eerst 2 weken in de ww zit?
Beste Kloontje, Ik begrijp dat je graag wilt weten wat gunstiger is voor de hoogte van je zwangerschapsuitkering. Ga je met verlof gelijk vanuit einde dienstverband? Dan nemen we je inkomen in de 12 maanden voorafgaande aan de ingangsdatum van je uitkering. Van dit inkomen word een gemiddeld dagloon berekend. Je zwangerschapsuitkering bedraagt 100% van dit dagloon. Ga je met verlof vanuit de WW? Dan wordt het dagloon van de WW gebruikt voor de hoogte van de zwangerschapsuitkering. De hoogte van het dagloon van de WW wordt berekend aan de hand van je inkomsten een jaar voordat je werkloos wordt. De hoogte van de WW is de eerste twee maanden 75% van je dagloon en daarna 70%. Ga je na twee weken met zwangerschapsverlof? Dan bedraagt de uitkering 100% van dit dagloon. Hierdoor zou je geen verschil moeten krijgen in de hoogte van je zwangerschapsuitkering. Ik wens je een fijne zwangerschap. Met vriendelijke groet, Mariƫl UWV Webcare Team www.uwv.nl/webcare