Hallo iedereen, Ik heb even een vraagje. Op dit moment ben ik 19 wkn zwanger en mijn vriend en ik willen binnenkort alvast de kleine gaan erkennen (tja mijn vriend dan). Nu hadden we een tijdje geleden erover hoe het dan zit mbt erfrecht en dat soort dingen en toen ben ik er dus achter gekomen dat het kindje dan later nergens recht op heeft tenzij dit bij een notaris is vastgelegd. Nu willen wij pas gaan trouwen als daar het budget voor is. Want als wij gaan trouwen willen we dit wel goed doen. (dus met feest en bijna alles erop en eraan). Nu zaten we te denken aan geregistreerd partnerschap... Wat zijn jullie ervaringen hiermee??? Alvast bedankt!!
Als jullie je man na de geboorte van jullie kleintje laten bijschrijven als ouder, dus als voogd, dan is dat allemaal wel wettelijk geregeld. Je moet dan op de site van de overheid (kantongerecht) een formulier downloaden en uitprinten, uitreksels van jullie en de kleine en geloof kopie legitimatiebewijs opsturen en dan is dat geregeld. Hebben wij ook zo gedaan. Succes!
aanvulling: Bij een geregistreerd partnerschap moet je vriend je kindje nog erkennen en het gezag aanvragen....!! Dat is een verschil met het huwelijk, alsmede dat het makkelijker te ontbinden is.. geregistreerd partnerschap daarom nemen, schiet je dus niets mee op...!!
ok, ik dacht dat je het kindje bij geregistreerd partnerschap enkel nog moest erkennen en dat de rest hetzelfde was als bij een huwelijk.. Ik had het idee dat we hiermee kosten van bv een notaris konden besparen...
sorry.. zie inderdaad dat er een wetswijziging is geweest dat het gezag aanvragen niet meer hoeft als het kind erkend is..... pffff.... er wijzigt hier ook altijd zo'n hoop.... maarja... erkennen en gezag aanvragen kost iig geen geld.... en dan zijn het gewoon wettelijke erfgenamen.... Wij zitten hier trouwens ook over een geregistreerd partnerschap/ trouwen te denken, maar dan alleen voor de reden dat mijn kinderen nu een andere naam hebben dan ik...
Dat is ook 1 van de redenen dat wij willen trouwen. De kinderen hebben nu mijn achternaam en eigenlijk willen we allemaal dezelfde achternaam. De kids zijn bij ons nog niet erkend om verschillende redenen. Mijn vriend heeft volgens de wet geen nationaliteit en geen achternaam omdat ze nooit hebben kunnen bewijzen dat hij uit Sudan komt. Mijn kinderen zouden dus dan ook geen achternaam krijgen tot hij zijn paspoort heeft. We hebben er toen voor gekozen om hiermee te wachten.