Ik sta straks voor de keuze of ik één dag van de twee mijn kinderen naar mijn ouders breng of naar het kinderdagverblijf. De andere dag gaan ze zowieso naar het kinderdagverblijf. Waarom hebben jullie wat besloten? Is één dag kinderdagverblijf nog fijn voor het kind?
Een dag kinderdagverblijf is prima te doen hoor. Als je kindje van kleins af aan gaat, dan is dat gewoon de routine waar het aan gewend is. Als je ouders een goede optie zijn dan zou ik dat ook zeker doen. Scheelt ook echt enorm in de kosten!
Tja, dat is heel verschillend en zal ook aan je kindje liggen. Mijn dochter gaat 2 dagen naar oma en 1 naar het kinderdagverblijf, ik heb hier voor gekozen omdat ze dan niet alleen maar onder de volwassenen is maar ook lekker met kindjes van haar leeftijd kan spelen (weinig kleine kindjes om ons heen). Maar ik merk nu eigenlijk voor het eerst dat 1 dag in de week misschien eigenlijk wel te weinig is en ik twijfel of ik voor die ene dag niet iets anders moet gaan verzinnen of haar er toch op laat... Ze slaapt op t moment sowieso niet heel goed overdag en bij mn sm gaat dan nog wel omdat dat toch meer vertrouwd is, maar op het kinderdagverblijf slaapt ze gewoon NIET...... 1 dag in de week is denk ik toch wel te weinig om echt gewend en vertrouwd te zijn met de juffen en andere kindjes. Maar misschien is dit wel gewoon een fase en gaat het straks weer beter met slapen. Ik heb wel het idee dat ze het echt naar haar zin heeft met de andere kindjes. lastig dus!
kinderdagverblijf! oma is leuk om naar toe te gaan , ze worden er verwend en krijgen alles wat ze willen. op kinderdagverblijf wordt er wat geleerd, leert spelen met ander kindjes.
Hier bewust voor 2 dg kinderdagverblijf. lekker spelen met andere kinderen (hebben die niet in de buurt hier) en belangrijkste: contiuiteit en oma kan lekker oma blijven. geen vast verzorger. We hebben oma ook vaak genoeg nodig voor een incidenteel dagje/avondje en dan is dat prima te doen. vindt het zelf een te grote belasting worden als ze dan ook nog eens een vaste dag per week op zou passen.
kinderdagverblijf. Oma is leuk voor zo nu en dan op te passen en keer logeren maar zal mijn ouders niet opzadelen met een baby. Die tijd hebben zegehad. Ondanks dat ze het heel leuk vinden denk ik dat ze bij het kinderdagverblijf beter af zijn kwa opvoeding. Oma's verwenne te snel en zo hoort dat ook.
Mijn dochter gaat 2 dagen naar oma en 1 dag naar het kinderdagverblijf (waar ik ook werk). Om de eenvoudige reden dat het gewoon veel geld kost, en oma wilde het graag... Ze zou 2 dagen kinderdagverblijf ook heel leuk vinden denk ik, voor haar zou het niet uit maken. Of 1 dag genoeg is wisselt (vind ik wat ik zie op me werk). Veel kinderen kunnen dit goed, maar je merk dat het voor sommige kindjes eigenlijk te weinig is om echt gewend te raken.
Dat is zo'n persoonlijke keuze. Hangt af van het kinderdagverblijf (heb je er echt vertrouwen in), van je ouders (kunnen die het echt aan en heb je daar vertrouwen in), van je kind (moeite met wennen of niet). Ik heb zelf gekozen om oma alleen als calamiteitenopvang te gebruiken. Dus toen ik nog niet op alle benodigde dagen terecht kon op het kinderdagverblijf, als ik een keer van werkdag moest ruilen, als een kind ziek was, op een sluitingsdag van het kinderdagverblijf. Dat was belastend genoeg. En ik vind eigenlijk 1 dag per week kinderdagverblijf wel heel erg weinig. Een kind bouwt dan volgens mij toch veel minder een band op met de andere kinderen. Dat is niet meteen een nadeel, maar als ze wat groter worden toch wel, denk ik. En in het begin kan het veel meer moeite kosten om te wennen aan de, iedere keer weer vreemde, omgeving als je er maar eens per week komt.
Wat Brie zegt, da's heel persoonlijk. Ik zou het liefst het kinderdagverblijf inzetten, gewoon omdat ik dan niet afhankelijk hoef te zijn van anderen. Dat zijn we nu wel. Heel irri. Hier ging het altijd maar om 2 middagen trouwens.
Voor ons was doorslaggevend dat we ons kind graag tussen andere kinderen willen zien, en niet tussen alleen maar ouderen.
Wij hebben het beide.. twee dagen kinderdagverblijf en één dag grootouders. Opa en oma zijn harstikke betrouwbaar zolang er niets gebeurd. Helaas is er in de afgelopen 4 jaar nogal wat gebeurd (oma van de trap gevallen, oma fiets ongeluk, oma ernstige rugklachten...) Maar.. mijn schoonouders zijn 70-ers dus daar hadden we rekening mee gehouden en een goed plan B paraat. Opa's en oma's hebben een heel bijzondere rol in de levens van kinderen en elke week oppassen versterkt die rol naar mijn idee alleen maar MITS de afspraken tussen ouders en grootouders heel goed zijn. Er moet geen frictie ontstaan of onduidelijkheden. Mijn schoonouders passen trouwens bij ons thuis op. Als we bij opa en oma zijn, hebben zij geen opvoedkundige rol en is logeren en bezoek gewoon FEEST!
Ik zou beide doen. Leuk voor het kind en voor oma. Wij deden vanaf mijn dochters geboorte 1 dag kinderdagverblijf en 1 dag opa en oma ( en dan beide opa en oma's om de week) Dit is altijd goed bevallen. Toen de 2e kwam hebben wij dit ook zo doorgezet. Nu word het kinderdagverblijf steeds duurder en hebben wij een 3e gekregen, de oudste zit op school en de middelste peuterspeelzaal. Nu passen er alleen nog maar opa's en oma's op en geen kinderdagverblijf meer. Mijn ouders op de maandag en mijn schoonouders op de woensdag. Ik heb het volste vertrouwen in hun en ja ze pakken dingen anders aan, maar daar leren de kinderen ook weer van. Op deze dag hebben ze een opvoedkundige taak en dat doen ze ook op hun manier, als we gewoon bij ze langs gaan hebben ze dan niet en dit gaat heel goed. Mijn kinderen genieten echt.
Bedankt voor jullie reacties. Ik weet het nog steeds niet. Ik hang meer naar 2 dagen kinderdagverblijf. Mijn voor en tegens: Voor: - Oma heeft het zelf voorgesteld, dus heeft er veel zin in (moeilijk om haar teleur te stellen) - Het is vertrouwd - Het scheelt veel geld Tegen: - 1 dag kinderdagverblijf lijkt mij weinig voor de kinderen (wennen, ze leren daar zo veel ook) - Mijn ouders zijn vast niet meer zo flexibel voor incidentele opvang in het weekend - Gaan we bakkeleien over opvoeding? We zitten tot nu toe redelijk op één lijn, maar mijn moeder en ik zijn alle 2 best eigenwijs. - Als mijn moeder niet kan/ ziek is, hebben we geen backup. - Als er nog meer kleinkinderen komen (zijn er dan 3) wordt het wel erg druk voor ze. Zijn meer tegens dan voren, maar de voren wegen zwaar. Gelukkig nog 6 maanden om over na te denken...
Ik heb in mijn omgeving meerder kindjes die eerst maar 1 dag naar het kinderdagverblijf gingen en later toch meer, omdat 1 dag toch een beetje te weinig bleek om er echt goed te wennen en zich te settelen. Maar uiteraard verschilt dit van kindje tot kindje. Ik heb eigenlijk niets toe te voegen aan je lijstje. Ik maak zelf geen gebruik van oma's voor structurele opvang, omdat de oma's hier al vrij oud zijn (60+) en ik er behoorlijk andere ideeën op na houd wat betreft de opvoeding. Daarnaast vind ik de mogelijkheid voor sociale interactie op het kinderdagverblijf een erg groot voordeel. Ook vind ik het fijn dat mn dochter, die enigst kind is, op deze manier wat flexibeler wordt en zich meer leert aanpassen.
Hier gaan ze twee dagen naar het kinderdagverblijf. 1 dag naar oma. Ik zou niet meer dan 1 dag naar oma willen. Oma verwent en doet vooral haar eigen ding (zeker niet verkeerd bedoeld), maar op het kinderdagverblijf is structuur en krijgen ze veel meer geleerd.
Hier stoppen we met schoonouders laten oppassen. We hebben het geprobeerd, maar het werkt gewoon niet. Ze komen daar altijd uit hun doen thuis en na het kinderdagverblijf komen ze ook moe,maar wel vrolijk naar huis. Er waren gewoon teveel irritaties en schoonouders weigeren bepaalde dingen structureel, dus hebben man en ik besloten dat het voor de onderlinge verhoudingen beter is om ermee te stoppen.
Bij ons is het juist andersom nu. Bij oma komt ze vrolijk en gezellig vandaan en op kinderdagverblijf is het drama... Ze slaapt daar gewoon niet en is dan voornamelijk het tweede deel van de dag heel hangerig, pieperig en huilerig en wil alleen maar op schoot en dat kan dus niet... Dus ik overweeg nu serieus om haar van het kinderdagverblijf af te halen en haar die dag naar een vriendin te brengen. Want dit is voor niemand leuk... tranen met tuiten als ik weg ga en kind met knalrode ogen van vermoeidheid en huilen ophalen is echt niet grappig....
Mijn oudste is tot hij 4 werd 1 dag per week naar opa en oma gegaan en 1 dag naar het kinderdagverblijf. Op zich ging dit goed maar het heeft wel langer geduurd voordat hij gewend was bij het kinderdagverblijf, ook toen hij wat groter werd merkte je dat hij niet echt vaste vriendjes of zo had. Hij heeft wel een fijne band opgebouwd met mijn schoonouders, dat is wel fijn. Maar ik merkte ook wel dat we niet altijd op 1 lijn zaten qua opvoeding en eten etc. Mijn schoonmoeder was toen rond de 70 en had altijd zo'n instelling: je hoeft me niks te vertellen want ik heb zelf 5 kinderen opgevoed. Dat irriteerde nog weleens. M'n jongste heeft dit gedaan tot hij ong. 2 jaar was. M'n schoonouders hadden toen aangegeven te willen stoppen met structureel oppassen als mn oudste op school zat. Vooral vanwege hun leeftijd. Ik zie nu veel verschil bij de jongste die nu 2 dagen per week naar het kinderdagverblijf gaat: hij heeft een hechter contact met de leidsters en de kindjes. En een groot voordeel: mn schoonouders willen nog wel oppassen als de kinderen een beetje ziek zijn en niet naar het kinderdagverblijf kunnen. (kinderen vinden dat zelf ook fijn en gezellig trouwens). Dus ik vind het zo erg prettig!
Ik vind een kinderdagverblijf goed voor de ontwikkeling. Ik zou dus kiezen voor een kinderdagverblijf. Bij mijn moeder komt het niet veel verder dan tekenfilmpjes kijken de hele dag.. Hij ziet daar geen andere kindjes.