Kennismaking met gastouder. Wat vragen? waar op letten?

Discussie in 'Oppas en kinderopvang' gestart door cupcake85, 1 okt 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. cupcake85

cupcake85 Actief lid

16 jul 2011
    457
    0
    16
    Zuid-Holland
    Wij zijn vandaag bij een gastouder kennis gaan maken. Hele leuke vrouw, ook heel leuk met de kindjes.
    Maar ze had bijvoorbeeld geen traphekje onder aan de trap (boven zijn we niet geweest), en er stond een glazen salontafeltje en eettafel zonder van die rubberen hoekjes. Nou haalde ze het glazen salontafeltje wel weg als er kleintjes waren die begonnen met staan/lopen/kruipen... maar toch vond ik dit een beetje vreemd.

Is dit wel reeel van mij?

Morgen gaan we weer een andere gastouder bezoeken, en nu wil ik wat beter voorbereid er heen gaan.
    Wat zijn dingen waar ik op moet letten? en wat is handig om te vragen?

Graag jullie tips/adviezen!

2. cupcake85

cupcake85 Actief lid

16 jul 2011
    457
    0
    16
    Zuid-Holland
    niemand?

3. Yolanthe

Yolanthe VIP lid

Was de trap in een afgesloten ruimte?
    Want ik heb ook geen traphekje beneden, maar de kinderen komen uitsluitend onder begeleiding in de hal waar de trap staat. De wc is bij ons in een andere ruimte. Dus ze komen daar echt alleen als ze naar bed gaan. Boven heb ik er natuurlijk wel hoor!

Het salontafeltje is wel raar, want dat is vragen om problemen.
    Ach misschien wilt ze hem wel weg halen als die van jullie er is als je het vraagt. Tenminste als jullie met haar in zee willen gaan.

Zou vragen stellen die nu van toepassing zijn:
    laat ze je baby huilen? wil jij dat wel of niet?
    laat ze je baby liggen als ze naar school moet?

En qua straks:
    opvoeden? wat vindt ze wel en niet belangrijk, etc.

4. cupcake85

cupcake85 Actief lid

16 jul 2011
    457
    0
    16
    Zuid-Holland
    nee de trap was niet in een afgesloten ruimte... ze zat wel bij een gastouderbureau, dus lijkt me dat er heus wel eens controle is geweest. Die zouden toch een traphek adviseren lijkt me...

bedankt voor je reactie :)

5. Salsera

Salsera Fanatiek lid

25 jan 2012
    1.196
    177
    63
    NULL
    NULL
    Was de trap niet op de gang dan? Dat de kinderen niet zelf in de gang kunnen komen bijvoorbeeld? Anders vind ik het wel vreemd hoor. Hoewel de gastouder natuurlijk zowel controle van het GOB als van de GGD heeft gehad, dus je zou er vanuit mogen gaan dat haar huis veilig is. Ik werk zelf ook als gastouder en heb overal traphekjes. Hoekjes op de eettafel heb ik niet, want die trokken de kinderen eraf en dat vond ik eigenlijk gevaarlijker. Glazen salontafel.... tsja, er zijn ook ouders die een glazen tafel hebben natuurlijk. Ik moet er zelf niet aan denken, maar goed, ieder zijn keuze.

Wat verder van belang is, zijn inderdaad de dingen die Yolanthe al genoemd heeft. Het is van belang dat jullie op een lijn zitten qua opvoeding, of dat er in ieder geval goed over te praten is. Verder inderdaad hoe ze omgaat met huilen, of ze je kindje alleen thuis zou laten als het slaapt (mag niet trouwens hoor), dagindeling is misschien wel leuk om te weten en de activiteiten die ze onderneemt. Misschien dat je de slaapruimte kan bekijken, ik weet niet of je wilt dat je kindje apart slaapt of dat het bij andere kinderen op de kamer mag/kan.

Gewoon even goed nadenken wat je belangrijk vindt en dat op papier zetten.

6. miss geul

miss geul Fanatiek lid

26 feb 2012
    2.587
    0
    0
    ik zou alles goed op je in laten werken en alles opschrijven en na vragen.
    ik wrk zelf in de kinderopvang(bso) wij hebben geen hoekjes bescherming ed en dat hebben we ook aangegeven omdat we de thuissituatie na bootsen ik heb thuis ook geen hoekjes op mijn meubelen/traphekjes ed, een kind moet van mij leren omgaan met gevaren en het kdv waar ik zit geld dat ook maar je kan alles na vragen bij de gast ouder en denk zelf goed na wat jij belangrijk vind want daar gaat het om jij bent de ouder!

7. cupcake85

cupcake85 Actief lid

16 jul 2011
    457
    0
    16
    Zuid-Holland
    Bedankt meiden voor de reacties! daar heb ik wat aan :) super.

De trap was inderdaad op de gang, maar er was geen deur van de gang naar de kamer voor zover ik me kan herinneren... maar nu twijfel ik haha.

8. Koon

Koon Niet meer actief

Wij zijn heel erg op ons gevoel af gegaan.
    Er was een klik tijdens de kennismaking en onze ideeen over opvoeden kwamen overeen.

Dus wat vind jij belangrijk met betrekking tot:
    - eten
    - slapen
    - dagbesteding (wij vinden lekker actief bezig zijn en veel naar buiten erg belangrijk)
    - huisdieren (wij waren in eerste instantie niet echt voor een hond, maar na de hond gezien te hebben was het oké)
    - andere kinderen (hoe veel, welke leeftijd)
    - geloofsovertuiging

Wat voor mij heel belangrijk was, dat wij het ritme van eten en slapen bepalen en niet dat ons kindje mee moet in het ritme van haar dag. Dat vond zij ook.
    Ik heb ook een ochtend met haar meegelopen en kon toen heel goed zien hoe zij werkt. Was erg leuk!

Deel Deze Pagina