Gastouder worden bij vraagouder thuis, ervaringen?

Discussie in 'Oppas en kinderopvang' gestart door EsmeraldaS, 26 jan 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. EsmeraldaS

5 nov 2014
    28
    0
    0
    NULL
    NULL
    Via via ben ik benaderd door een gezin die op zoek is naar een gastouder bij hun thuis, voor 2 dagen per week, 10 uur per dag (van 08:00-18:00). De dagen dat zij een gastouder nodig hebben vallen precies op mijn vrije dagen, ik werk daarnaast 3 dagen per week op een kdv. Om wat extra inkomen te hebben (en uiteraard omdat ik het leuk vind ;)) denk ik erover om bij het gezin aan de slag te gaan als gastouder, mijn dochter mag ik gelukkig ook meenemen. Ik zal via een gastouderbureau voor ze gaan werken.

Maar nu vraag ik mij af of het voor mij de moeite loont om daar aan de slag te gaan op mijn vrije dagen, verdient het een beetje? Ze hebben namelijk 3 kinderen waarvan er 2 op school zitten. De jongste heb ik dan samen met mijn dochter alleen thuis tot een uur of 3, daarna heb ik dus de 2 basisschoolkinderen er ook bij tot 18:00. Wat is een redelijk uurloon om te vragen als gastouder aan huis (voor het geval ze mij zouden vragen wat mij een redelijke uurprijs lijkt)? Ze verwachten van mij dat ik veel met ze onderneem en dat ik licht huishoudelijk werk verricht (vaatwasser, woonkamer aan kant hebben als ouders thuis komen, koken en met de kinderen eten etc). Ik heb veel ervaring in de kinderopvang (7 jaar), SPW 4 diploma en volg elk jaar de cursus kinderEHBO.

Iemand ervaring als gastouder bij het vraaggezin thuis en hoe bevalt jullie het? Mag ik vragen wat jullie per uur krijgen en voor hoeveel kinderen dat is + evt licht huishoudelijk werk? En hoe zit het met het doorbetalen van vakantiedagen en ziekte? Op internet lees ik daar allemaal verschillende dingen over, bepalen de ouders dit zelf of bepaalt het gastouderbureau dat?

2. Goldsword

Goldsword Fanatiek lid

14 dec 2013
    1.422
    0
    36
    NULL
    Rotterdam
    hoi! Ik heb als gastouder aan huis gewerkt en nam mijn dochter mee. Zit op mijn telefoon dus lastig heel verhaal te typen. Ze moeten minimaal het minimum uurloon betalen, ongeacht het aantal kinderen. Vakanties en ziekte kreeg ik niet doorbetaald, volgens mij is dat alleen wanneer je meer dan drie dagen werkt, maar weet ik niet zeker. Stuur me gerust pb als je vragen hebt :)

3. tuc

tuc Niet meer actief

Ik vraag mij eerlijk gezegd af of het belasting technisch wel aantrekkelijk is voor jou met 2 baantjes?

4. EsmeraldaS

5 nov 2014
    28
    0
    0
    NULL
    NULL
    Dit is zeker een goeie, ik heb daar nog helemaal niet aan gedacht :$ Stom..
    Is er iemand die weet hoe dat zit? Ik ben echt een complete leek wat betreft de belasting en via google raak ik compleet de weg kwijt met al die info ;) Heb liever een uitleg in jip en janneke taal dan snap ik het tenminste :D

5. Jamie

Jamie Lid

21 jul 2006
    96
    5
    8
    Belastingtechnisch maakt het niets uit of je 40 uur bij een werkgever werkt of 20 uur bij twee verschillende werkgevers. Stel je verdient 10 eur per uur. Je maandloon is dan EUR 1733

In geval van 1 werkgever
    EUR 1733 bruto maandsalaris
    EUR 323 belastingen en premies over salaris werkgever A
    EUR 1410 netto maand salaris

In geval van twee werkgevers
    EUR 866,50 bruto maandsalaris werkgever A
    EUR 135 belastingen en premies over salaris werkgever A
    EUR 731,50 netto maandsalaris te ontvangen van werkgever A
    EUR 866,50 bruto maandlasten werkgever B
    EUR 345 belastingen en premies onder salaris werkgever B
    EUR 521,50 netto maandsalaris te ontvangen van werkgever B
    Werkgever B heeft als tweede werkgever geen rekening gehouden met de heffingskortingen waar je wel recht op hebt. Aan het begin van volgend jaar na belastingaangifte ontvang je de te veel betaalde belastingen van EUR 1884 over heel het jaar terug, omgerekend EUR 157 per maand.

EUR 731,50 + EUR 521,50 + EUR 157 = 1410
    Dit bedrag komt dan overeen met een werkgever.

Het is maar een voorbeeld met fictieve bedragen.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt.

6. Suusjeuh

Suusjeuh VIP lid

4 jul 2010
    13.212
    13
    38
    Verpleegkundige/gastouder
    Ik lees mee, ik zoek ook een gastouder aan huis omdat ik soms ook avonddiensten moet werken als mn man ook van huis is.

Deel Deze Pagina