hallo ons zoontje wordt eind maart 4 en gaat dan naar de basisschool. vanaf volgende week woensdag mag hij 5 ochtendjes komen wennen. alleen hij kan niet op de goede manier een potlood of pen vasthouden. hij kan wel tekeken bv strepen rondjes stippen enzo maar het lijkt me beter gaan als hij het potlood of stift goed vasthoud. we oefenen er wel mee en dan heel af en toe pajt hij hem goed vast, maar niet vaak. hebben jullie dit ook gehad en wat kan je eraan doen? zijn motoriek is trouwens prima voor de rest. groetjes wendy.
Hoi Wendyd, Ik zou me geen zorgen maken als ik jou was. Een pen of potlood goed leren vasthouden wordt ze op school geleerd. Dat gaat spelenderwijs. Als het na een jaar nog niet goed gaat zou je altijd met school kunnen overleggen of hij extra begeleiding nodig zou moeten hebben. Onze zoon heeft een zwakke fijne motoriek en krijgt daarvoor Cesartherapie. Hij is bijna 5 1/2 en kan nog geen vierkant of driehoek tekenen. Ook houdt hij de kleurtjes niet goed vast. Groetjes Senninha
Hoi hoi, Op die leeftijd is het nog niet erg hoor, ze beginnen er pas op te letten in groep 3. Als ze dan nog moeite hebben met het goed vasthouden van een pen/potlood raden ze de Stabilo aan is een kromme pen met 2 punten waarop de vingers gezet moeten worden. Is te koop bij oa boekhandel (heet hier Bruna). Kost ca 6 euro. Mijn zoontje kreeg er 1 van school en we hebben er 1 gekocht voor thuis. Groetjes, Miranda
oke bedankt voor jullie reacties. ik dacht al dat ze al van alles moeten kunnen voordat ze naar de basisschool gaan. groetjes wendy.
Eigenlijk gaat hij nog niet echt naar de basisschool. Groep 1 en 2 zijn wat bij ons vroeger de kleuterklasjes waren. Pas vanaf groep 3 begint het 'echte werk'. Mijn dochter is vanaf afgelopen maandag naar school gegaan en het valt me op dat er in de basis weinig verschil is met de creche. Het is veel spelen, voorlezen, buiten spelen enzo. Dus ik zou me er ook nog geen zorgen om maken. Wie weet gaat het op school juist extra goed omdat hij andere kinderen dan ziet tekenen en het na gaat doen. Soms nemen ze van andere kinderen meer aan dan van de ouders
Ze komt dadelijk in groep 0 terecht en daar hoeven echt nog niet een potlood of een pen vast te houden hoor. wij, ouders verwachten soms heel veel van onze kleintjes
Hier een leerkracht van groep 1/2. Kinderen die op school komen hoevennog niet goed hun pen vast te houden. Daar besteden we aandacht aan en pas in groep 3 moeten ze dit echt kunnen. Lukt dit niet, dan zijn er speciale pengreepjes te verkrijgen. Deze kun je op een potlood zetten en dan hebben ze altijd de juiste greep. Geen zorgen om maken!
Ook hier een kleuterjuf. Eko; jij zegt dat kinderen in groep 0 nog geen potlood vast hoeven te houden? Niet om te schrijven nee, maar wel om te kleuren en te tekenen. Er wordt nog niet zozeer gelet op de pengreep, maar mocht het niet goed lukken zijn er van die hulpjes zoals prinses ook noemt. Komt vanzelf goed hoor!