BSO...wat te doen?

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door kwebbels, 12 feb 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. kwebbels

kwebbels Niet meer actief

Mijn dochter gaat volgend schooljaar naar de kleuterklas. Heeft ze ontzettend veel zin in en mama ook want ze is er erg aan toe.

Nu zit ik alleen met een volgend dilemma. Ik werk nu 3 dagen(ze gaat 2 dagen naar het kdv en 1 dag oma). Mijn man werkt fulltime en erg onregelmatig. Vanuit zijn kant kan ik er niet van op aan dat hij haar straks naar school brengt of haalt. Nu heb ik voor 3 dagen VSO geregeld (en heeft dus al gegarandeerd een plekje hiervoor) en voor maandag BSO. Op woensdag gaat ze naar oma en over de donderdag twijfel ik.

Ik ga namelijk de dinsdag tussen schooltijden werken (dus geen opvang nodig). Nu kan ik donderdags ook eerder stoppen om haar van school te halen maar dan heb ik voor donderdag geen vakantie opvang in de grote vakantie. De woensdag blijft ze dan een hele dag bij oma, de maandag heeft ze dan vakantieopvang van de bso maar de donderdag? Ze kan op donderdag geplaatst worden maar om dat nou alleen te doen om te zorgen dat ze in de vakantie op de opvang terecht kan? Dat vind ik geen prettig gevoel. Maar aan de andere kant, hoe krijg ik de vakanties dan geregeld?

Hoe regelen jullie dat met grote vakanties etc. Ik heb maar 5 weken per jaar en heb aardig wat overuren maar toch. Ik kan max 3 weken opnemen in de grote vakantie. Overige schoolvakanties zijn geen probleem, ik neem een week op in de herfstvakantie en mijn man neemt ook een week op..

ik heb het dus pas over de zomervakantie van 2013 maar heb er nu al aardig wat stress van!

Kortom, tips en ervaringen:D

2. Yolanthe

Yolanthe VIP lid

Vaak kun je ook alleen vakantie bso afnemen, want ze zijn ook best vaak vrij tussendoor (herfstvakantie/kerst/carnavals/2 weken mei vakantie/zomervakantie). En niet alle kinderen komen in vakanties en zeker in de zomervakantie gaan niet alle kinderen (tegelijk) op vakantie. En mocht je echt zitten kan ze misschien een keer extra naar oma of bij een vriendinnetje spelen. Hier neemt een moeder van een klasgenootje dochter weleensmee uit school voor mij of ik vang die van haar op als het zo uitkomt.

3. chrystel73

chrystel73 VIP lid

9 jan 2009
    6.302
    2.570
    113
    je bent zelf sowieso van de 12 schoolvakantie weken er zelf waarschijnlijk ook vrij.
    Verder kan oma misschien twee keer een extra dagje oppassen en je man kan toch ook wel eens een dagje vrij nemen.
    Dan hoef je allebei maar 2 of 3 dagen extra vrij te nemen. Scheelt je een boel geld zo.

4. Eppo82

Eppo82 VIP lid

25 jun 2007
    15.234
    6.094
    113
    Wij nemen ook alleen vakantie-bso af (straks :D).
    Elke vakantie krijgen we van te voren een brief of we dagen nodig hebben en zo ja welke en dan moeten we dat vooraf betalen.
    Let wel op voor je toeslag dat je dat gelijk voor die maand aanvraagt of uiterlijk de maand erna, anders heb je er geen recht meer op.

5. beautiful

beautiful Actief lid

10 feb 2012
    102
    0
    0
    NULL
    NULL
    ik zou indd ook kijken of ze bij een bso kan als vakantie kindje. in vakantie's doen bso's vaak ook leuke uitjes met de kinderen dus zou dr even over informeren

6. kwebbels

kwebbels Niet meer actief

Heb inmiddels al een beetje zitten brainstormen en denk dat ik er wel kom.,

Heb sowieso zelf 3 weken vrij van de grote vakantie, dan zou het gaan om 3 donderdagen waar dan opvang voor nodig is. Waarschijnlijk kan ik dat wel regelen met oma (waar ze dan op de woensdag ook al is) en anders heb ik nog altijd mijn man die vrij kan nemen.

Ik ondervind erg veel stress van al dit regelen en waarschijnlijk maak ik mij druk om niks.;)

7. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.177
    35.847
    113
    Mijn zoontje gaat 1 keer in de week naar de BSO en in de vakanties staat hij voor 3 dagen in de week ingeschreven.

8. knor

knor Fanatiek lid

4 mrt 2007
    2.392
    0
    0
    Groningen
    Hier is de reguliere bso anders dan de vakantie bso. Ik kan de dagen doorgeven waarvoor ik bso nodig ben in de vakanties. Snap je?

9. huggybird

huggybird Fanatiek lid

8 okt 2010
    3.738
    803
    113
    misschien heeft ze tegen die tijd wel een vriendje of vriendinnetje op de basisschool waar ze dan een dagje heen kan, of de ene dag als die moeder moet werken dat vriendinnetje bij jullie en de donderdag jullie dochter bij haar vriendinnetje.... elkaar een beetje helpen...

10. twinkle star

twinkle star Niet meer actief

Maar je hebt ook de kerstvakantie, voorjaarsvakantie, meivakantie en herfstvakantie nog. Ze hebben in totaal 12 weken vakantie in een jaar. Bij ons staat de vak opvang los van de BSO. Aks je BSO hebt moet je ze apart opgeven voor de vakanties. Hier gaan ze trouwens alleen naar de vak. Opvang en niet naar de BSO.

11. marleen2109

marleen2109 Fanatiek lid

13 jan 2010
    2.575
    0
    0

Ik vind niet dat je je druk maakt om niks.
    Je moet nu eenmaal gewoon werken en je kind moet toch ergens ondergebracht worden.
    Als je vakantie BSO aan kunt vragen voor die donderdag dan zou ik dat zeker doen. En anders even met oma overleggen of ze in de vakantie 2 dgn op wil passen.

12. Bluesky

Bluesky VIP lid

1 okt 2007
    5.941
    0
    36
    Verzorgende-IG
    Heerewaarden
    Hier kun je ook gewoon losse vakantie opvang aanvragen. Dus voor de dagen dat je normaal geen BSO nodig hebt. Het enige nadeel is dan wel dat je hier, als je alèèn vakantie BSO aanvraagt, je wel een toeslag van 5% betaald. Ik durf niet te zeggen of dat ook geldt als je al op een andere dag BSO afneemt.

Ik kan voor iedere vakantie aangeven, via een inschrijfformulier wat op de BSO hangt, welke dagen ik opvang wil. De dag die ik standaard BSO heb moet ik daar ook invullen, het is ook voor hun om te kijken hoe groot de groep dan is en hoeveel leidsters ze nodig hebben. Die ene dag zit al bij de maandprijs in, zou ik een dag extra willen dan moet ik die apart betalen.

Wat Mmeke zegt klopt volgens mij niet helemaal, ik had de indruk dat dat alleen geldt als je nu start met kinderopvang. Je kunt dus niet meer je kind alleen in december naar een BSO laten gaan, en de kosten terugvragen met terugwerkende kracht vanaf januari. Als je eenmaal KOT hebt, krijg je na afloop van het jaar een brief van de BD waarin je de daadwerkelijk afgenomen uren, kosten enz door moet geven. Aan de hand daarvan word je definitieve aanslag berekend.

13. Eppo82

Eppo82 VIP lid

25 jun 2007
    15.234
    6.094
    113
    Ja dus als je alleen bijv 3 weken in de zomer afneemt en voor de rest je kind dus niet naar de reguliere bso gaat, moet je je kot ook aanvragen in de zomer en dus niet achteraf. De hoeveelheid kan dan nog aangepast worden (dus je kan natuurlijk een schatting maken) maar je moet op dat moment het wel aanvragen. Dit bedoelde ik te zeggen:

Kinderopvangtoeslag aanvragen met terugwerkende kracht

Kamp wil de mogelijkheid om met terugwerkende kracht kinderopvangtoeslag aan te vragen gaan beperken. Dit is om fraude tegen te gaan.
    Op dit moment kan ment tot één jaar terug met terugwerkende kracht kinderopvangtoeslag aanvragen. Er zijn echter meerdere fraudegevallen geconstateerd met deze aanvragen, waarbij terugvordering van te veel uitgekeerde toeslag lastig bleek te zijn.
    Daarom wordt de mogelijkheid om met terugwerkende kracht kinderopvangtoeslag aan te vragen bekort tot één maand.
    Wij adviseren ouders altijd terughoudend te zijn met het aanvragen van de kinderopvangtoeslag. Het is verstandig om eerder te weinig dan te veel aan te vragen, zodat je aan het eind van het jaar niet hoeft bij te betalen.

14. Bluesky

Bluesky VIP lid

1 okt 2007
    5.941
    0
    36
    Verzorgende-IG
    Heerewaarden
    Ja, dat stukje bedoel ik dus. Daar leid ik uit af dat ze bedoelen als je de KOT voor het eerst àànvraagt, dus niet als je een tijdelijke wijziging hebt. Snap je? Het zou anders niet logisch zijn voor mensen die flexibele opvang hebben, dan zou je dus zowat elke maand een wijziging door moeten geven (iemand met een oproepconract kan niet van te voren middelen over een jaar heoveel opvang ze nodig hebben) en dan ben je het overzicht natuurlijk ook zo kwijt. Laat staan wat er dan allemaal fout kan gaan bij de BD.. ;)

Edit: Vorig jaar was het namelijk nog zo dat je in een heel jaar maar 1 dag gewerkt hoefde te hebben om voor het hele jaar recht te hebben op KOT. Ik denk dat ze dat bedoelen met fraude, want dat is het eigenlijk ook. Nu kan dat dus niet meer, je kunt alleen de maand voorafgaand aan je nieuwe aanvraag KOT aanvragen.

Daarom ben ik ook terughoudend ;) ik geef minder uren KOT op dan ik daadwerkelijk afneem. Dat verreken ik dan weer aan de hand van de jaaropgaves die ik krijg na afloop van het jaar.

15. Eppo82

Eppo82 VIP lid

25 jun 2007
    15.234
    6.094
    113
    Ja en ik heb idd geen bso verder, dus neem bijv straks 6 dagen per jaar bso af (3 weken zomer vak). Maar dat vraag ik dan wel in de maand aan dat ik ze afneem. Want verder heb ik geen maandelijks recht op kot (voor hem dan).
    Maar ik dacht dat TS dat ook zo bedoelde.

16. Bluesky

Bluesky VIP lid

1 okt 2007
    5.941
    0
    36
    Verzorgende-IG
    Heerewaarden
    Ja, je hebt gelijk, mijn fout. Misschien dat het voor TS nu wel wat verwarrend overkomt... Mijn excuses...

Ik zou in elk geval eens de BSO/vakantieopvang bellen om het na te vragen. JE zult vast niet de enige zijn met dit probleem, en wat anderen ook al zeggen: Het blijft niet bij 3 weken zomervakantie. Je hebt zelf 5 weken vakantie, dan blijven er nog 7 over. Dat moet je moeder ook maar net willen en kunnen opvangen.

Deel Deze Pagina