Mijn dochter is bijna 4 en gaat dus binnenkort naar school. Zij zal dan ook 3 dagen per week naar de BSO gaan. Bij deze BSO is het plein niet afgesloten. Als kinderen willen, kunnen ze hoek omgaan, paar stappen lopen zo de straat op. Nou zal dit voor oudere kinderen wel kunnen maar voor mijn vierjarige vind ik dit doodeng. Ik vraag mij af wat gebruikelijk is.
Bij ons ook geen hek, op school trouwens ook niet. Ik heb er nooit een probleem in gezien. Ze gaan namelijk zonder toezicht naar buiten.
Hmm bij ons is er geen buitenruimte maar wel een openbare speeltuin. Zonder hek dus. Ze mogen hier niet zonder toezicht naar buiten tenzij de ouders speciaal tekenen dat het mag.
Er zijn ook basisscholen zonder omheining, dus het lijkt met dat dit wel mag. Onze dochter haar bso ligt aan een park, en heeft dus geen hek. Oudere kinderen mogen zonder toezicht naar buiten, jongere kinderen niet. Haar school ligt aan hetzelfde park, maar heeft wel een echt schoolplein. Maar ze gaan met de klas ook regelmatig naar het park toe. Ik vind het geen probleem eigenlijk. Onze dochter is geen type dat in zeven sloten tegelijk loopt.
De basisschool hier heeft pas sinds 2 maanden een hek rondom de kleuter speelplein. Daarvoor hadden ze het niet. En de rest van de schoolplein heeft geen hekken.
Nou ja, zal wel aan mij liggen. Maar ik vind dit onveilig voelen bij een kind van net 4 jaar. Er wordt wel toezicht gehouden, maar dat is 1 iemand op 10 kinderen die alle kanten op krioelen door de grotere kinderen heen. Onderbouw kinderen lopen de hele tijd van binnen naar buiten. Toezichthouder staat geregeld met een kind of ouder te praten en kan niet altijd alles zien. Mijn dochter is doorgaans ook wel gehoorzaam en loopt ook niet in zeven sloten tegelijk maar het blijft een kind. En kinderen kunnen soms in een onbewaakt ogenblik onverwachts gekke dingen doen. Misschien is een afgesloten terrein niet zozeer een verplichting van de GGD maar iets dat een BSO biedt met meer service. Als ik BSO was zou ik wel voor een afsluitbaar hek zorgen. Zorgt voor tevreden ouders en meer klanten. Deze BSO staat wel aan een weg.
zou geen hek voor de kleintjes niet fijn vinden. Soms knipper je met je ogen en ze zijn verdwenen. En dat geldt ook gewoon voor leiding van kinderdagverblijf. En die misschien nog wel meer want die hebben nog meer kinderen om naar om te kijken. Er zijn wel scholen zonder hek maar hier gelukkig niet. Woon niet zo ver van school vandaan en kind zou zo naar huis lopen als er even iemand niet kijkt.
Ik snap overigens niet dat de leidsters dit geen probleem vinden?? Ik zou echt niet die verantwoording willen dragen. Je zal net met je rug er naar toe zitten om bij wijze van een veter van een kindje te strikken en er is er 1 foetsie....dat is echt in een split second geveurd.
Met een hek heb je ook geen garanties. Bij een vriendje van thijmen (waar wel een hek om het schoolplein staat) was een keer een kindje naar huis gelopen zonder dat de school dit nou meteen door had. Misschien is het ook een instelling, als er geen hek is wordt er wellicht extra opgelet omdat je weet dat ze weg kunnen. Er worden bij Thijmen hele specifieke afspraken gemaakt over waar kindjes wel en niet mogen komen en daar wordt extra op gelet.
Hier was ook geen hek bij de BSO. Je moest apart toestemming geven of je kind buiten mocht spelen als er geen toezicht buiten was. Want als er maar 2 kinderen buiten wilden spelen, ging er geen leidster mee naar buiten. Wij hadden geen toestemming gegeven, maar vanaf een jaar of 6 zou het van mij wel gemogen hebben. Inmiddels zitten ze niet meer op de BSO trouwens.