Hallo, Ik heb even een vraagje aan de moeders waarvan hun kind(eren) al geslaagd zijn voor hun zwemdiploma. Wat is (misschien terugkijkend) jullie advies een geschikte leeftijd om een kind op zwemles te doen? Zoontje wordt hier in december 5 jaar. Is dat nog te vroeg of kan dat wel gewoon? Groetjes, Hanna
Bij de zwemvereniging waar mijn dochtertje op zwemles gaat, adviseren ze vanaf 5 jaar, niet eerder iig. Omdat ze dan het uithoudingsvermogen nog niet hebben en de motoriek daar ook nog niet klaar voor is. Hier kunnen ze ook niet eerder dan met 5 jaar starten. Veel kinderen die eerder gaan bijv met 4 jaar zwemmen meestal gelijktijdig af met kinderen die later zijn begonnen.
Mijn zoon was nét 4 toen hij begon. Achteraf gezien is dat écht nog te vroeg geweest. Mijn dochter wordt in december 5 en begint donderdag aan haar eerste les. HEb haar ingeschreven afgelopen februari. Ik denk dat ze er nu ook wel aan toe is, maar dat is wel kind afhankelijk!
5 jaar is prima. Eerder echt niet doen. Maar je zegt dat je zoontje in december 5 jaar wordt. Dan zou ik wel nu al onderzoeken waar je hem op zwemles wil doen en of daar wachtlijsten zijn. Dat is hier namelijk wel het geval.
5 jaar lijkt me voor de meeste kinderen prima. Het hangt zo van je kind af. Mijn zoontje is begonnen met 4 jr en 4 maanden en zwemt hoogst waarschijnlijk in één jaar af. Heel prima dus maar.. het is een gezeggelijk en erg gehoorzaam en groot kind.
hier krijgen ze bij 4,5 jaar ongeveer de eerste les om te kijken of ze er klaar voor zijn..zo ja mogen ze beginnen zo nee moeten ze wachten tot 5
Hier in het zwembad adviseren ze ook te beginnen met 5 jaar (of later). Er zou eigenlijk een wachtlijst zijn van een 1 jaar, dus wij hebben Milan met 4 jaar opgegeven. Hij kon onverwachts al terecht met 4 jaar en 8 maanden. Gelukkig vindt hij het wel erg leuk, dus ik zou het niet erg vinden als hij er nu wat langer over doet. Maar tot nu toe komt 'ie erg goed mee met de rest van het groepje.
Mijn zoontje is 5 en toevallig deze maand begonnen met zwemles. Mijn dochter was 6 en heeft er best lang over gedaan om haar diploma te halen, uiteindelijk 7 en paar maanden. Het ligt dus ook aan het kind en of ze het snel onder de knie hebben.
Mijn dochter is pas begonnen. Ze is 4 jr en 5 mnd, maar heeft hiervoor al peuterzwemmen gedaan. Ze is dus al watervrij en heeft daar een paar basisdingetjes al geleerd. In haar groepje zit ook een kindje van 5,5 en een paar kindjes die het nog heel erg spannend vinden, dus uiteindelijk hangt de geschikte leeftijd van je kind af. Advies is wel vaak vanaf 5 i.v.m concentratie en uithoudingsvermogen.
Nu inschrijven, dan kun je met 5 jaar starten... Een paar maandjes verschil maakt ook niet uit. Mijn oudste haalt vermoedelijk over 3 weken haar c - en anders in december. Zij is met 4 gestart omdat ze ook baby/peuterzwemmen had gedaan (vanaf 3 maanden) . Bij haar pakte het goed uit gelukkig, maar haar concentratie is goed en ze is relatief rustig. Gemiddeld gezien is 5 jaar -zwemjaar .
Hier waren ze 4,5 toen ze op zwemles gingen. Met een jaar en die maanden hadden ze een A en B diploma. Onze jongste was ook 4,5 en dat lijkt nog beter te gaan. Ze is sterk in haar armen en benen en heeft het al goed over de knie. Ze mag het regelmatig voor doen dus ik voorzie bij haar ook geen problemen.
Oké, binnenkort dus maar gaan inschrijven en dan gewoon afwachten wanneer we kunnen. Geen idee hoe lang de wachtlijsten hier zijn. Maar hoe zit het met dat zwemmen.. Met die diploma's. Moet je persé na A door voor B en C? Het is toch tegenwoordig heel anders dan vroeger? A van nu is toch ongeveer het B van vroeger?
Vijf jaar is prima. J. is de dag voor haar vierde verjaardag begonnen. Ze zat daarvoor op peuterzwemmen en ze vindt zwemmen erg leuk, op deze manier kon ze iedere week een keer blijven zwemmen. Ik houd er wel rekening mee dat ze er langer over zal doen om haar diploma te halen.
Het is inderdaad heel anders, de eisen zijn een stuk zwaarder geworden. Je moet niets, maar ze raden wel aan het volledige zwem-ABC te halen.
Het idee erachter is een beetje, dat de zwembaden van nú - veel heftiger zijn dan de zwembaden van vroeger. Met wildwaterbanen, allerlei soorten glijbanen, stromingen, golfslag etc. Dus wil een kind zich daar goed kunnen redden, dan is de extra uithoudingsvermogen, die ze bij B en zéker bij C oefenen, wel heel goed. Verder leren ze bij C zwemmen met winterkleding en een jas. En bij a A alleen met een korte broek en shirtje.. Terwijl dat toch best een groot verschil is, dus ook dat vind ikzelf wel belangrijk, dat ze weten hoe dat voelt en dat ook daadwerkelijk aankunnen.
Jelle was 5,5 en is motorisch wat klunzig. Hij zit nu bijna een jaar op zwemles en ik merk nu pas dat hij echt grote sprongen maakt. Nou zijn ze hier in het zwembad ook wel pietluttig precies, maar buiten dat had hij beter nog een half jaartje kunnen wachten. Het is namelijk wel aardig aan de prijs, ruim 10 euro per uur/week. Jitte is nu 4,5 en ik wilde toevallig zaterdag eens gaan vragen hoe het zit met de wachtlijst. Jelle heb ik ook op die leeftijd opgegeven en die heeft nog bijna een jaar moeten wachten. Toen kwam dat o.a. doordat een ander zwembad hier in de buurt dicht ging en de kindjes van die wachtlijst voorrang kregen. Of beter gezegd, ze werden ingevoegd in de wachtlijst van dit zwembad.
Zelfs meer dan dat, want ik kan me van vroeger (Eind jaren 70/begin 80, god wat ben ik oud! ) niet herinneren dat ik ooit door een gat moest zwemmen. Jelle moet nu schoolslag/rugslag en borst en rugcrawl leren. Hij moet met kleren aan zwemmen en dus door het gat heen. Borst en rug crawl heb ik ook nooit gehad, trouwens.
ik denk dat dat heel persoonlijk is per kind, pikt ie snel wat op, is ie al watervrij, niet te bang aangelegd...enz. ik heb met mijn oudste zoontje altijd babyzwemmen gedaan, dus was al watervrij en kon al een beetje de schoolslag. en wij zijn gewoon doorgestroomd, met zijn 4jr begonnen, en afgelopen zat. zijn B diploma gehaald, hij is nu net 5jaar geworden, dus binnen 1jr A en B.