Budget gerechten/boodschappen

Discussie in 'De lounge' gestart door Manolito, 16 jul 2022.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Ysabella

Ysabella VIP lid

27 jan 2017
    9.047
    16.559
    113
    Ik zou het van dat budget ook niet kunnen, qua fruit eten wij elke week aardbeien, frambozen, blauwe bessen, 2 kilo appels, peren en soms haal ik extra meloen/mango. :oops: (In de winter eten we natuurlijk ander fruit)

Neuzeke vindt dit leuk.
  2. citroenrasp

citroenrasp VIP lid

12 mrt 2017
    16.613
    22.054
    113
    Wij eten ook veel groenten, altijd al gedaan, dus ook toen we financieel krap zaten. Ik ben niet kieskeurig en lust vrijwel alles dus kocht gewoon wat het voordeligst was; vaak waren dat seizoensgroenten. Maar dat kochten we bij voorkeur op de markt, of bij de Turkse winkels omdat dat daar echt veel goedkoper was. Scheelde vaak wel de helft vergeleken met de supermarkt, en als het toch van de supermarkt kwam dan was het ofwel een aanbieding ofwel afgeprijsd. (En dan kwam er nog eea uit een volkstuin.)
    Een fruitliefhebber ben ik niet echt, daar moet ik mezelf echt toe zetten. Dus dat eet ik vaak bij m'n ontbijt (yoghurt met havermout) of lunch (vaak een salade), hoewel ik na m'n emigratie fruit wel meer ben gaan waarderen omdat ik het gewoon lekkerder vind hier (op aardbeien na dan :cry:). Een tijdje terug hebben we trouwens ontzettend veel moerbeien geplukt omdat dat hier in de buurt groeit. En we plukken ook regelmatig rucola. Volgens mij is wildplukken in NL illegaal maar anders is dat ook nog een optie om (deels) gratis aan het eea te komen.

Om toch genoeg groenten en fruit te kunnen kopen moesten we dus bezuinigen op andere vlakken, zoals vlees. Zo aten we voornamelijk vegetarische maaltijden op basis van gedroogde peulvruchten. Dat doen we nog steeds :D Niet zozeer vanwege het geld, wel ivm duurzaamheid, gezondheid en omdat het gewoon erg lekker is. Verder weinig (ongezonde) snacks, sapjes en dergelijke. Lekkers maak ik liever zelf omdat dat gewoon lekkerder is en echt veel geld scheelt.

Maar met zo'n laag budget als van ons destijds (gelukkig zaten er ook wel eens weken bij met een hoger bedrag, bv 50 euro) is het natuurlijk ook geen kwestie van 'dat zou ik niet kunnen (willen)'. In zo'n situatie zal je wel moeten natuurlijk. En daar maakten we gewoon het beste van ondanks de omstandigheden. Ik ben best trots dat dat ons gewoon is gelukt en ben nu nog steeds best zuinig daardoor :) Maar om nou te stellen dat je alleen "saai" kan eten met een beperkt budget... Nee, daar ben ik het dus niet mee eens, kijkend naar mijn eigen ervaring.

Neuzeke en Saartje33 vinden dit leuk.
  3. Manolito

Manolito Fanatiek lid

12 sep 2016
    2.662
    2.110
    113
    Rauwkost niet, ja soms eens wat tomaatjes of Komkommer.
    Maar dat staat in de tuin.
    Fruit komt ook veel uit de tuin, aardbei en frambozen uit eigen.
    Ik heb laatst Appels gekocht, die waren er nog zat.
    Ik ga eens in de zoveel tijd naar de markt om Fruit en groente, maar ook veel komt uit de tuin.
    Zowel eigen als gekregen van anderen.
    En nee, wij eten geen 6 Appels, 3 komkommers, 9 tomaten en 5 sinaasappels per persoon per dag.
    Het scheelt enorm als je qua groente en fruit van het seizoen eet.
    Ten eerste kan je dat eenvoudig zelf kweken of best goedkoop kopen.
    Maar dat moet je dan wel uitzoeken waar en hoe.
    In de supermarkt blijft het gewoon duur.
    Maar dan betaal je voor gemak.
    Een Watermeloen bij jumbo was 4,49 bij de mediterraanse supermarkt iets verderop was het 1,-
    Dat scheelt me teveel en wil ik best voor fietsen.

citroenrasp vindt dit leuk.
  4. Neuzeke

Neuzeke VIP lid

3 sep 2019
    13.886
    19.062
    113
    Vrouw
    Hier ook niet.
    Maar wij zijn dan ook met 5:D.

Ysabella vindt dit leuk.
  5. Anniek88

Anniek88 Fanatiek lid

22 sep 2016
    2.998
    2.696
    113
    Vrouw
    @Neuzeke ik weet niet of je het jezelf realiseert maar ik vind jouw reactie best wel elitair overkomen.

‘Iedereen doet natuurlijk wat hij wil maar voor ons is eten en lekker eten maar toch nadenken over deaankopen belangrijker dan zo goedkoop mogelijk eten’
    Ik hoop dat je je realiseert dat voor veel mensen (helemaal met deze inflatie) het helemaal geen keuze is om goedkoop te eten. Die mensen zijn trots dat ze hun kinderen en zichzelf toch nog relatief goed kunnen voeden. Die zijn blij dat ze een banaan en appel kunnen kopen en kunnen zich geen 10 bakken frambozen of aardbeien a 2.99 per bakje veroorloven.

2littlemonkeys, Leesteken, Marti en 2 anderen vinden dit leuk.
  6. Neuzeke

Neuzeke VIP lid

3 sep 2019
    13.886
    19.062
    113
    Vrouw
    #126 Neuzeke, 25 jul 2022
    Laatst bewerkt: 25 jul 2022
    Dat is omdat je niet kijkt waarop ik reageer.
    Ik zie hier (VOOR MIJ ) een saai en ongevarieerd menu en ben 100% zeker (beetje zoals citroenrasp ook zegt) dat dit helemaal anders kan.

Als jij zo goedkoop mogelijk wil eten en niet persé lekker gevarieerd is dat natuurlijk prima.
    Ik denk (opnieuw zoals citroenrasp ook aangeeft) dat je met wat nadenken heel wat lekkers op het bord kan toveren.

Lekker hoeft niet duur te zijn.

tuc, Zoe123 en citroenrasp vinden dit leuk.
  7. Loveischocola

Loveischocola VIP lid

11 jan 2019
    12.267
    12.640
    113
    Vrouw
    Maar misschien vinden ze het lekker om zo te eten, wat voor de 1 saai is voor de ander wat diegene lekker vind en eten ze graag zo dat is dan toch ook prima?

Wij zijn niet van het avg dus zal je weinig treffen bij ons op menu.

2littlemonkeys, Fruity90, Saartje33 en 3 anderen vinden dit leuk.
  8. Neuzeke

Neuzeke VIP lid

3 sep 2019
    13.886
    19.062
    113
    Vrouw
    Uiteraard is dat prima maar in een topic waar mensen hun budget delen, is het ook wel eens leuk om te zien wat er gegeten word bij mensen die het redden met heel weinig uitgaven.

Dat ik het dan weer ongevarieerd vind, is natuurlijk ook maar een persoonlijke mening.

Amaranthas en Zoe123 vinden dit leuk.
  9. Anniek88

Anniek88 Fanatiek lid

22 sep 2016
    2.998
    2.696
    113
    Vrouw
    Ik kijk wel waar je op reageert ik heb het hele topic gelezen. Citroenrasp reageert altijd heel fijn en met goede tips. Jouw post vond ik veroordelend. Wat een ieder gevarieerd of lekker vindt is anders natuurlijk. Ik vind een menu met stamppot, nasi, soep en gebakken aardappels prima gevarieerd.

10. Neuzeke

Neuzeke VIP lid

3 sep 2019
    13.886
    19.062
    113
    Vrouw
    De conclusie is nochtans hetzelfde hoor.
    Dat ze het beter brengt en beter overkomt kan ik wel geloven :) .

Ja dat is dus wat jij vind.
    Prima hoor, het lijkt mij ook prima dat ik 2 keer 2 dagen volledig hetzelfde eten niet gevarieerd vind.

Zoe123 vindt dit leuk.
  11. citroenrasp

citroenrasp VIP lid

12 mrt 2017
    16.613
    22.054
    113
    Ik snap je reactie wel, alleen ik denk echt niet dat Neuzeke het zo bedoelde. Ik vind het menu niet zozeer niet-gevarieerd hoor, maar wel is het gewoon niet echt mijn smaak. Teveel aardappels en teveel vlees (vind ik dan). Maar zo is mijn menu vast ook heel saai voor sommigen, met meer couscous/pasta en peulvruchten en minder vlees.

Mijn impopulaire mening is trouwens wel dat "gevarieerd eten" echt overschat wordt. Zo kook ik vaak dubbel, soms gaat die tweede portie eten voor ons allen dan in de vriezer, maar meestal eten we dus om de dag hetzelfde, geen twee dagen achter elkaar trouwens. (Vaak wel met een andere zetmeelcomponent, dus een bepaalde saus eten we de ene keer met bulgur en daarna met pasta, bijvoorbeeld.) Had geen idee dat dat niet zo gevarieerd is, maar dat zij dan maar zo :D Sowieso vind ik het best grappig dat ze in NL zoveel waarde zeggen te hechten aan gevarieerd eten, maar lunch en ontbijt nagenoeg wel altijd hetzelfde zijn. :roflmao: Dan denk ik: waarom zou je iedere avond per se iets anders moeten eten, maar altijd hetzelfde ontbijten. Als ik van die Amerikaanse weekmenu's zie dan valt me op dat zij het ontbijt en lunch ook plannen voor die week, Nederlanders eigenlijk alleen het avondeten.

Wat ik persoonlijk wel lastig vind soms, maar dat ligt vast aan mij gezien mijn ervaringen op dit vlak, zijn opmerkingen als 'Ik zou dat echt niet kunnen'. Natuurlijk kán het, het is meer een kwestie van niet willen-- wat ook heel begrijpelijk is natuurlijk. Vrijwel iedereen kan van een krap budget leven als het moet. Dat wil niet zeggen dat het altijd de voorkeur heeft natuurlijk. (Ik neem tenminste aan dat de meeste mensen zich niet gaan inlaten met schulden zodat ze hun bakjes bessen kunnen blijven kopen, terwijl ze ook gewoon voor appels kunnen gaan.) Maar laatst las ik iets over dat wanneer je ooit zo weinig geld had het je nooit zal lukken om veel uit te geven aan de boodschappen. Daar herken ik me echt in. Zoals anderen niet van weinig kunnen rondkomen, zo "kan" ik gewoon niet veel uitgeven en zal altijd blijven opletten.

Asil, Saartje33, spruitje80 en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  12. Neuzeke

Neuzeke VIP lid

3 sep 2019
    13.886
    19.062
    113
    Vrouw
    #132 Neuzeke, 25 jul 2022
    Ik bedoelde helemaal niets.
    Ik gaf mijn mening en gaf aan waarom ik nu wel begreep waarom het budget zo laag is.
    De rest is toch vooral wat een ander er van maakt.

Dat echt niet kunnen (ik weet niet of ik dit schreef) is mss niet bedoeld zoals jij het opvat.

Als ik moet eet ik ook brood van de supermarkt van 0,99, geen probleem.
    Zolang het niet moet, ga ik daar niet voor kiezen.

Bij vlees kan en wil ik echt geen vlees van de supermarkt eten.
    Dan kan je zeggen : ja maar wat als je geen centen hebt, wel dan is voor mij persoonlijk de keuze simpel.
    Ik eet dan gewoon geen vlees meer.

Ik heb geen budget wat betreft eten maar vind opletten, zoeken, kijken en toch gezond, gevarieerd voor een zo laag mogelijk budget gewoon interessant.

13. Zoe123

Zoe123 VIP lid

9 feb 2013
    11.823
    5.958
    113
    Vrouw
    Ik heb niet zo’n groot budget maar groente en fruit vind ik zo belangrijk en noodzakelijk, zeker ook voor m’n kinderen.
    Dus dan ergens anders concessies.
    Max 3x per week vlees (wel biologisch). Maar biefstuk zal je hier niet snel op de borden vinden.
    We gaan eigenlijk nooit uit eten.
    En ik koop elke week een TooGoodToGo doos van de Lidl. Zeker nu zitten die vol met fruit.
    De groenten die er in zitten bepalen wat we eten die week. Zo hou je variatie en leren de kinderen ook verschillende groenten eten (vd week pastinaak friet bijvoorbeeld, zou ik nooit zelf bedacht hebben).

Asil, Neuzeke en citroenrasp vinden dit leuk.
  14. Zoe123

Zoe123 VIP lid

9 feb 2013
    11.823
    5.958
    113
    Vrouw
    @Neuzeke Ik snap je.
    Voor mij ligt de grens dan bij biologisch (wel uit de supermarkt).
    En door minder vlees te eten, goed op aanbiedingen te letten, de vriezer vol te gooien met vlees met een 35% sticker, lukt dat

Waar haal jij je vlees? De slager?

15. citroenrasp

citroenrasp VIP lid

12 mrt 2017
    16.613
    22.054
    113
    Ik doelde ook niet op specifiek iemand hier :) Maar ik lees en hoor deze opmerking vaak, dus vandaar.

Saartje33 en Neuzeke vinden dit leuk.
  16. Neuzeke

Neuzeke VIP lid

3 sep 2019
    13.886
    19.062
    113
    Vrouw
    Ja een lokale kleine slager en de bio slager in het dorp.
    Mijn man en de kinderen willen wel supermarkt vlees eten. Ze proeven uiteraard het verschil maar het is niet dat ze zoals ik zouden kiezen om geen vlees meer te eten als het allemaal van de supermarkt zou komen.

17. tuc

tuc Niet meer actief

Ik vind @Neuzeke nu niet vaak elitair overkomen. En de post waar zij op reageerde stond een zin: "39 euro woehoee, het wordt een sport"
    Dat is heel wat anders dan: 39 euro, blij dat ik het weer gered heb deze week.
    Het komt op mij over alsof dus inderdaad zo goedkoop mogelijk het doel is.
    2x rabarber en 2x stamppot andijvie in 1 week hoef ik ook echt niet, dan ben ik ook een snob zeker.
    Bovendien kan ik wel goedkoop een menu samenstellen waarbij je niet meerdere keren per week hetzelfde eet.

Eten wat over is wordt hier ook niet weggegooid maar ingevroren, zo verspil je niets, maar hoef je ook geen 3x in 1 week macaroni te eten.

Ysabella en Neuzeke vinden dit leuk.
  18. citroenrasp

citroenrasp VIP lid

12 mrt 2017
    16.613
    22.054
    113
    Dat herken ik wel. Nou zijn groenten en fruit hier sowieso goedkoop, dus daar hebben we echt geluk mee.
    Maar vlees, peulvruchten, noten/zaden, havermout, gezonde vetten etc zijn wel erg aan de prijs. Toch vind ik die belangrijk en dan maak je inderdaad concessies.

Zoe123 vindt dit leuk.
  19. Zoe123

Zoe123 VIP lid

9 feb 2013
    11.823
    5.958
    113
    Vrouw
    #139 Zoe123, 25 jul 2022
    Sorry maar Me Me Me :D
    Ohhhh als ik niet aan m’n portemonnee hoefde te denken…..
    Wat er hier dan allemaal niet in de (koel) kast zou staan….
    Waar moet ik beginnen…
    Andere boter (roomboter op brood jamjam)
    Altijd Coca cola ipv huismerk (hoewel de Jumbo cola erg lekker is)
    Die heerlijke Bonne Maman jam
    Dure wijn
    Ander brood (want hier dus wel de 0,99 cent broden)
    Ander soort vlees (want eigenlijk vaak gehakt)
    Nou ja de lijst is eindeloos :roflmao:

Maarrrrr ik snap je wel.
    Het bespaar gevoel…..als dat er eenmaal in zit….

citroenrasp vindt dit leuk.
  20. Neuzeke

Neuzeke VIP lid

3 sep 2019
    13.886
    19.062
    113
    Vrouw
    Dat bedoelde ik dus met kijken naar waarop ik reageer ;).

Ik ben helemaal niet elitair.

Je zou me moeten zien zitten met mijn bonnetjes en schriftje om promoties per winkel bij te houden :roflmao:.

Dat vet gedrukte idd.
    Uiteindelijk kost het ook gewoon geld en is het niet goedkoop omdat je het meermaals eet of omdat je het uit de vriezer haalt.
    Ook dat wat in de vriezer zit of wat je te veel maakt, heb je ooit betaald.

Indiana, Saartje33, Ysabella en 1 andere persoon vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina