Budgetkoken en besparen op de boodschappen

Discussie in 'De lounge' gestart door citroenrasp, 26 apr 2023.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. citroenrasp

citroenrasp VIP lid

12 mrt 2017
    16.396
    21.787
    113
    Wat zijn aanmaakzakjes :oops:

2. Golden1213

Golden1213 Fanatiek lid

14 apr 2020
    2.453
    1.830
    113
    Zakjes met poeder om gerecht te maken. Alleen dat en water toevoegen.

citroenrasp vindt dit leuk.
  3. Elisje

Elisje Fanatiek lid

18 jun 2006
    3.930
    933
    113
    Je zou het wel eens kunnen proberen als je eigelen overhebt maar dat is dan meer iets 'voor de leuk' of om toch eens gedaan te hebben. Maar echt als massa bewaar ding lijkt het me niet zo te doen. Vooral niet als gezin denk ik dan.

Wat er hier nog op het programma staat in de nabije toekomst is zelf varkens reuzel en runds reuzel (is dat wel het juiste woord?) maken. Bij sommige stukken vlees zit er toch heel wat vet aan en dat snij ik er tegenwoordig vanaf en dan in een ziplock in de vriezer tot ik genoeg heb om dat eens te proberen.
    Niet dat het gelijk alles gaat vervangen maar het proces is niet moeilijk en eenmaal genoeg kan het wel een beetje besparen.

Ook op youtube gevonden, iemand die de tallow van rund dan gebruikte om zeep te maken.
    Wij gebruiken hier shredded suet in dumplings maar zo'n doosje is flink gestegen in prijs. Nu wil ik dus blokken rundsvet kopen en dat invriezen en dan raspen net voor gebruik. Tot ik dan weer zelf genoeg heb om de tallow te maken. Het zijn kleine dingetjes en geen grote besparingen maar alle beetjes helpen zullen we maar zeggen.

Wat ik wel al doe is als ik bijvoorbeeld ergens gebakken spek voor nodig heb dan bewaar ik het bakvet. Dat kan wat smaak toevoegen aan bijvoorbeeld gebakken aardappelen.

Sorry voor de dames die geen varkensvlees eten maar misschien heeft iemand hier wel iets aan.

Saartje33 en citroenrasp vinden dit leuk.
  4. citroenrasp

citroenrasp VIP lid

12 mrt 2017
    16.396
    21.787
    113
    Je mag het van mij gewoon over varkensvlees hebben hoor. :)
    Ik smelt ook zelf vet; van kip en schaap. Varken eten we niet en rund wordt hier volgens mij niet echt verkocht. Soms kopen we zelfs schapenvet om nog te smelten. En als ik bv kip in de oven maak, dan bewaar ik het vet wat eruit komt weer voor andere gerechten. Kippenvet heeft een wat meer neutrale smaak die iets weg heeft van boter, ik bak er meestal aardappels en ei (En dergelijke) in.
    Idd, het zijn "kleine" dingen maar voor mij is het wel onlosmakelijk verbonden met de consuminder levenswijze.
    Maak jij eigenlijk ook zelf bottenbouillon?

Saartje33 vindt dit leuk.
  5. Elisje

Elisje Fanatiek lid

18 jun 2006
    3.930
    933
    113
    Ik maak inderdaad ook zelf bottenbouillon. Kippenvet hergebruik ik sinds kort ook. En zit er nu ook aan te denken om zelf appelazijn te maken wanner het weer seizoen is. We hebben hier in de buurt heel wat appelbomen dus lijkt me wel het proberen waard.

Als ik me goed herinner, maakte jij niet heel wat broodbeleg zelf? Ik meen me te herinneren in een topic van jaren terug dat je wel eens kippenrol maakte? Ik heb het zelf onlangs geprobeerd en de smaak was heel goed maar het was nogal aan de droge kant, dus als je eventueel tips hebt? Ook recepten van ander beleg zijn welkom :)

6. citroenrasp

citroenrasp VIP lid

12 mrt 2017
    16.396
    21.787
    113
    Leuk YouTube kanaal vind ik dit, met fijne budget recepten.

Vraag me nu alleen wel af wat grits zijn. Googlen leverde zowel semolina (griesmeel dus) als polenta op. Ik denk zelf eerder dat het griesmeel is, maar weet het niet zeker.

7. Elisje

Elisje Fanatiek lid

18 jun 2006
    3.930
    933
    113
    #47 Elisje, 29 apr 2023
    Laatst bewerkt: 29 apr 2023
    Ben even gaan zoeken want grits deed hier wel een belletje rinkelen. Het is dus gemaakt van mais. Polenta is van Italiaanse oorsprong en grits Amerikaans, Southern. Het verschil tussen polenta en grits is dat polenta meerdere malingen kent en grits maar 1. (dat is wat ik heb kunnen vinden).

8. Saartje33

Saartje33 Fanatiek lid

6 dec 2018
    3.899
    5.859
    113
    Vrouw
    Wij eten vrij vaak Indiaas, dat is echt goedkoop eigenlijk. De kinderen lusten niet alles helaas, dus wisselen we het af. Zal eens kijken of ik wat recepten kan fotograferen. Wij hebben dan wel al een basis van kruiden en specerijen in huis, maar die halen we bij de Marokkaanse supermarkt en daar is het heel goedkoop.

We maken een lekkere vegetarische bolognese saus met geraspte champignons als vleesvervanger, fijngesneden uien, wortels en bleekselderij. Daar gaat blikjes tomatenpuree bij. Hele goedkope groentes en daar kunnen we 2 dagen van eten.

Eieren zijn nu duur maar als je ze bij de boer haalt valt het mee (of zelf kippen) Vandaag maakte ik met restjes aardappel, paprika, spinazie en een vers gekocht bosje lente ui een soort frittata uit de oven. Had nog een klein stukje Parmezaanse kaas liggen en die er over heen geraspt.
    Zo maak ik ook vaak quiche, alleen met restjes groente. Dan kost het nauwelijks wat.

NiVa0230, citroenrasp en Elisje vinden dit leuk.
  9. Elisje

Elisje Fanatiek lid

18 jun 2006
    3.930
    933
    113
    Ik ga trouwens binnenkort beginnen met wecken. Of (omdat ik de meeste info wel van Amerikaanse sites heb) canning. Er zijn heel wat dingen die je gewoon kan wecken zolang er een bepaalde zuurtegraad in zit. Sommige dingen worden veilig door azijn of citroensap toe te voegen en belangrijk (al vinden sommigen het belachelijk) volg officiele recepten.

Nu ga ik een electrische pressure canner kopen. Die maakt het ook mogelijk om dingen die je niet normaal kan wecken of cannen toch te cannen. In een topic dat ik enige tijd geleden heb geopend werk ik uitgelachen want je kan alles gewoon wecken volgens sommigen. En ja er zijn dingen die ik wel zou aandurven omdat je ze voor gebruik toch nog moet koken. Aangeraden wordt om dat soort producten zeker 15 minuten te laten koken.

Andere dingen zou ik niet aandurven maar kunnen wel als je dus een pressure canner hebt. Vandaar mijn keuze. Het gaat tenslotte over voeding voor mijn familie en mijn familie is mijn dierbaarste goed. Better safe than sorry dus.

citroenrasp en Saartje33 vinden dit leuk.
  10. Petra82

Petra82 Fanatiek lid

10 jul 2008
    1.619
    1.332
    113
    Westland
    #50 Petra82, 30 apr 2023
    Laatst bewerkt: 30 apr 2023
    Gisteren toevallig nog even gekeken wat een ritje naar "de lokale boer" mij opleverde.
    Daar fiets ik op zaterdag heen om een groot gedeelte van mijn groente en fruit te halen. Mijn volle fietsmand scheelde gisteren 6 euro met de supermarkt. En dan had ik ook producten buiten t seizoen. Tel t maar op voor een paar weken, leuk de moeite.

Vlees (kip en varken) bestel ik bij een bezorgslager. Prijzen liggen net op of net onder supermarkt niveau, maar wel slagerskwaliteit. Rundvlees, kaas en eieren haal ik op de boerderij van mijn schoonzus. Daar krijg ik korting of doe ik klusjes voor in ruil.

Schrik me elke keer rot als ik toch maar uit gemak iets van deze producten ff bij de supermarkt bestel.

citroenrasp en Saartje33 vinden dit leuk.
  11. Saartje33

Saartje33 Fanatiek lid

6 dec 2018
    3.899
    5.859
    113
    Vrouw
    Mijn schoonvader heeft nog een klein bijbaantje naast zijn pensioen waarvoor hij door een aantal dorpen moet rijden. Hij neemt dan vaak voor ons uien en aardappelen mee. Zakken van 10kg voor €3 per stuk. Nu eten we niet zo heel veel aardappelen maar ze zijn best lang houdbaar, en als ik weer zo’n zak krijg plan ik wat extra gerechten met aardappel. De uien gaan wel sneller op.

Wat ons ook scheelt zijn de fruitbomen en struiken in de tuin. 1 appel en 2 perenbomen. 1 kersen struik (ben heel benieuwd hoe dit smaakt. Het is echt een struik, geen boom, maar er groeien echt kersjes aan) 2 frambozen en 1 braamstruik, 2 rabarber, heel bed aardbeien, 2 bessenstruiken (ook nieuw gezet vorig jaar) munt, bieslook, Egyptische ui, salie, tijm en vast nog wel iets dat ik vergeet. Allemaal dingen waar ik zo goed als niks aan doe, maar die elk jaar oogst geven. Als het lukt met de kinderen plant ik nog 1 jarige planten.

Zonnestralen, citroenrasp en Elisje vinden dit leuk.
  12. citroenrasp

citroenrasp VIP lid

12 mrt 2017
    16.396
    21.787
    113
    @Elisje W.b canning: Het schijnt zo te zijn dat ze mbt canning verschillende richtlijnen hebben in verschillende landen. Bv in Amerika zijn ze voorzichtiger dan in de UK of Australië, en in NL zijn de richtlijnen ook weer anders. Best verwarrend, maar persoonlijk zou ik ook gewoon de "strengste" kiezen, al is het voor m'n eigen gemoedsrust. Ik moet zeggen dat het leren van canning al zo lang op m'n lijstje staat maar vind het op de één of andere manier gewoon erg intimiderend ofzo. Je moet best veel leren plus alle dingen die je ervoor moet aanschaffen en dan is de ruimte ook nog wel een dingetje bij ons. Wat ik tenminste zie op Instagram (zie bijlage- Bekijk bijlage 749101 maar wellicht geeft dat ook wel een vertekend beeld?) hoe zo'n "echte" panty pantry eruit ziet... Dan zou ik er denk ik een slaapkamer voor moeten opofferen ofzo :| Heb ook wel een redelijk grote keuken maar daar staan natuurlijk ook gewoon spullen. Of ik zou gewoon prioriteiten moeten stellen met wat er geconserveerd wordt. Sowieso zijn lang niet alle groenten lekker op deze manier, geloof ik. En met vlees weet ik het niet zo want dat heb ik op die manier nog nooit geproefd.

En oh, dat van die kiprol is idd echt jaren geleden alweer :D Ik maak 'm nu meestal vegetarisch, ook best lekker. Als je 'm te droog vindt zou ik iig geen kipfilet gebruiken, maar bv kippendij.
    Ik maak idd best wat soorten broodbeleg, al moet ik wel zeggen dat wij niet erg veel belegde broodjes eten, iig niet meer zoals vroeger toen we in NL woonden. Wat ik zoal maak: pindakaas, jam (= nu op dus voorlopig even die van de winkel tot de aardbeien en abrikozen wat goedkoper worden), chocoladepasta (soms kopen we die ook), dulce de leche, witte kaas, hummus. Verder dingen die anderen waarschijnlijk niet echt als beleg zien maar bij ons thuis ook regelmatig op brood terechtkomen :roflmao: zoals pesto, mayonaise (lekker met schijfjes komkommer of tomaat), sambal, ketchup, knoflooksaus enz.
    Heb laatst trouwens voor het eerst in jaren eens mayonaise gekocht, het was goed geprijsd, maar voelde toch een beetje "raar" om het na zo lang te kopen.

13. citroenrasp

citroenrasp VIP lid

12 mrt 2017
    16.396
    21.787
    113
    Het gaat soms nogal raar met plaatjes bijvoegen hier. Dus bij deze 20230430_095137.jpg

14. Elisje

Elisje Fanatiek lid

18 jun 2006
    3.930
    933
    113
    Ja dat is natuurlijk wel heel wat. Er zijn heel veel voorbeelden van zo'n enorme pantries maar zo ver wil ik niet gaan hoor. Ruimte speelt daar ook heel erg in mee. Al heb ik in de berging wel plaats voor een redelijk groot rek.

Wat ook meespeelt is dat ik geen vriezers kan blijven bijkopen en als ik dan dingen in potten kan doen is dat mooi meegenomen. En natuurlijk feit dat je niet al je eieren in 1 mandje legt. Als de stroom hier voor langere tijd uitvalt dan zijn we toch wel redelijk de klos. Wij hebben het zelf gelukkig niet langer dan 12 uur gehad maar met de stormen een paar jaar terug zaten iets verderop wel een paar dorpjes waar ze een week zonder stroom hebben gezeten. Het zet je toch even aan het denken als het zo dichtbij voorvalt.

Een dame uit Amerika die ik ken van een gaming groep vriest bijvoorbeeld alles in. Zij heeft 7 of ondertussen 8 heel grote vriezers. Daar moet ik wel bijzeggen dat ze een ranch hebben en zelf de meeste electriciteit die ze verbruiken opwekkenen verder dus qua voedsel heel zelf voorziend zijn. Ja dat maakt het dan natuurlijk wel heel wat makkelijker om alles in te vriezen.

Voor mij is canning dus wel een redelijke uitkomst. Zoals de bottenbouillon, die kan je dus cannen (moet wel in een pressure canner als je de strikste veiligheidsnormen volgt) en ook een aantal soepen kunnen in de canner.
    Gewoon waterbath canning deden mijn grootouders en ouders ook wel, vooral tomaten en fruit. Ik hielp zelfs mee. Op dat vlak is het minder intimiderend om over te gaan op de pressure canner. En ik koop een elektrische (wel even een investering) wat maakt dat je niet heel de tijd naar de druk moet kijken.

Voor waterbath kan je in principe al beginnen met een grote stockpot waar je een rekje op de bodem legt. Dan moet je natuurlijk wel je bokalen aanschaffen (ook een beetje een investering maar je kan ze hergebruiken) en afhankelijk van het type bokaal je kiest zal je ook je doppen moeten vervangen elke keer. Verder iets waarmee je makkelijk de bokalen in en uit de pot kan doen.

Met vlees is het ook niet de bedoeling om alles te gaan cannen maar ook een beetje een investering in meal prep. Wispelturigheid alom vaak hier en wat 's ochtends op de planning staat voor avondeten kan ineens in de namiddag al helemaal iets anders geworden zijn. Vlees is ook meer de bedoeling om te gaan gebruiken in stews of curry's dus niet ter vervanging van het lapje vlees dat je gewoon op je bord zou hebben.

En met meer opties om voedsel te bewaren kan ik ook beter inspelen op hele goede aanbiedingen. Zoals met de broccoli toen die heel voordelig was zat ik toch met een limiet omdat ik geen vriezer vol broccoli wil natuurlijk. Met wat nu niet meer in de vriezer hoeft kan ik wel meer uit aanbiedingen halen voor voedingswaren die toch nog in de vriezer moeten.

Volgende om me in te verdiepen wordt drogen.

Saartje33 en citroenrasp vinden dit leuk.
  15. citroenrasp

citroenrasp VIP lid

12 mrt 2017
    16.396
    21.787
    113
    @Saartje33 Ik ben wel benieuwd naar jouw Indiase recepten :)
    Wij houden ook niet van alles qua Indiaas/zuid Aziatisch eten, maar maak wel eens dhaal, pulao (dat is volgens mij meer Pakistaans), bepaalde curries en pakora. Maar er is vast ook nog veel te ontdekken.
    Soms is het ook lastig hier om aan smaakmakers te komen, maar we houden ook van midden oosters eten en dat is qua smaakmakers vaak wat makkelijker te vinden of vervangen.

16. Elisje

Elisje Fanatiek lid

18 jun 2006
    3.930
    933
    113
    Nog eentje waar ik net opkwam door een sms die ik net kreeg.

Als je een netwerk hebt maak er gebruik van. Wij hebben geen auto dus boodschappen is altijd al lopend en openbaar vervoer. Nu kreeg ik net een sms van een kennis die zag een hele goede aanbieding met de sapjes die mijn oudste drinkt (autisme dus eten en drinken kan wel eens een opgave zijn). Ze stelde voor om 2 pakken van 24 mee te brengen en dan hier te brengen op de terugweg. Ik maak het geld zo over naar haar.

Ik vraag dus wel eens aan vrienden die bij bepaalde winkels komen die voor mij minder bereikbaar zijn om iets mee te nemen als er een goede aanbieding is. Pas, ik vraag meestal maar kleine dingetjes en zal zeker mijn weekboodschappen lijst niet doorgeven. Ik geef dan het geld van te voren of maak het al over en voor die 2 hooguit 3 kleine dingen zeggen ze eigenlijk altijd wel ja. Sommigen bieden ook aan wat meer mee te brengen maar zelf zal ik het nooit zo vragen. En natuurlijk doe ik ook wel iets terug wanneer het kan.

Zo is er 1 moeder die soms problemen heeft om op tijd op school te zijn in de namiddag. Dan haal ik de kinderen op en neem ze mee naar de bushalte want zoon en ik moeten minstens 20 minuten wachten op de bus. In die tijd redt zij het wel en bespaart ze zich het geld en de stress om de kinderen in de naschoolse opvang te krijgen. Normaal gezien moet je die van te voren boeken en natuurlijk kan het wel in noodgeval maar dat brengt dan stress met zich mee vooral ook voor haar oudste die autisme heeft en heel vast hangt aan routine.
    Voor een andere moeder maak ik dan wel weer eens een kruidenmengeling... we vinden altijd wel iets.

17. Vero0504

Vero0504 VIP lid

17 nov 2016
    18.965
    15.006
    113
    Hier draait nu de slowcooker vast voor morgen met een allegaartje groentemix uit de vriezer.

Wordt een soort van goulash :roflmao:

Maakt weinig uit wat je er in kiepert, met wat kruiden erbij komt t er altijd wel eetbaar uit.

Prei die destijds in de aanbieding was pak ik altijd de varianten met nog ene beetje worteltjes. Loof snij ik er vanaf tot ong 2-3 cm van t kontje

De kontjes in water gezet totdat er meer worteltjes aan zaten en die weer uitgeplant in de moestuin. Groeit gewoon vrolijk verder.

Kan m laten doorschieten voor t zaad (en volgend jaar proberen prei uit zaad op te kweken) of we snoeien m weer kort voor t loof. :p

18. Elisje

Elisje Fanatiek lid

18 jun 2006
    3.930
    933
    113
    Ja zo'n dingen zouden hier ook wel goed van pas komen. Jammer genoeg niet heel veel plaats op ons afgezette stukje en dan kom ik weer in de knoei met het zwembadje voor de jongens. Misschien volgend jaar dat ik wat bakken of zelfs dat soort tassen kan neerzetten want vorige zomer was het vooral de jongste die gebruik maakte van het zwembadje en hij vond het ook niet meer zo super omdat hij er meestal maar alleen in zat.

Toch maar eens opgezocht hoeveel het kost om een tuintje te huren. Ik denk dat die het dichtste bij ons zitten £39 per jaar zijn. Op zich nog te overzien maar er komen nog heel wat andere kosten bovenop. Wat heel normaal is als je met iets nieuws begint natuurlijk. Maar er zou ook een berghok moeten komen want mezelf kennende ga ik niet alles elke keer verhuizen van het hok thuis naar de tuin. Ook geen idee hoe het zit met eventueel watervoorziening daar. Genoeg mensen die met de auto zo dicht mogelijk rijden en daar dan grote tanks water uitladen maar juist ja... geen auto.

Tijd is ook zo'n dingetje momenteel. De bus die ik normaal neem naar huis nadat ik de jongste naar school heb gebracht is beperkt tot 1 per uur. De andere bus is een hele omweg en veel tijd win ik daar ook niet mee. Afgelopen week hadden alle bussen trouwens een vertraging van minimum 20 minuten of kwamen gewoon niet opdagen. Dan valt er wel een deel van planning in het water als je ineens een uur later thuis bent.
    Maar het is wel iets om in het achterhoofd te houden voor over 2 jaar wanneer de jongste ook naar secondary gaat.

19. Vero0504

Vero0504 VIP lid

17 nov 2016
    18.965
    15.006
    113
    In veel tuinen komt vrijwilligerswerk e rook nog bovenop. Hier zijn er ook moestuincomplexen, ik zou niet weten waar ik de tijd vandaan moet halen. Hoogzomer is t elke dag of om de dag watergeven en doe je t niet (door omstandigheden bijv) dan zal je net zien dat je mooie oogst op t moment supreme naar de grootjes gaat.

Als je t met iemand samen kan doen (ander gezin) scheelt t al behoorlijk qua belasting. Helaas wil mn schoonvader er na jaren moestuinen (ook op een complex) er niet meer aan beginnen. Dus we doen t allemaal maar in de postzegel tuin (en inderdaad hannessen met plek vrijhouden voor zwembad)

Elisje vindt dit leuk.
  20. Elisje

Elisje Fanatiek lid

18 jun 2006
    3.930
    933
    113
    Voor zover ik weet is het hier 'ieder voor zich' in de tuintjes. Er zijn wel mensen die samenwerken qua water geven als iemand bijvoorbeeld een paar dagen weggaat maar dan zorgt degene die weg is dat er voldoende water ter beschikking is. Maar het is wel iets om over na te denken ook.
    Momenteel is het ook nog maar een idee voor later dus tegen die tijd zoek ik het wel helemaal uit. De tuintjes hier zijn nu ook niet zo groot om te zeggen dat doen we met een ander gezin. En dat is vooral om wat ik zelf zou willen kweken. Daar zitten een paar dingen tussen die voor veel gezinnen hier wat te exotisch klinken en niet wijdverspreid verkrijgbaar zijn voor een redelijke prijs.

Deel Deze Pagina