@Elisje wij hebben sinds kort onze eerste auto, dus het hiervoor ook altijd zonder auto moeten doen. En proberen idd ook vaak (iets voor) een ander mee te nemen wanneer mogelijk. Je gaat toch al, dus kost totaal geen extra moeite en er is weer iemand mee geholpen.
Oh en ik ken trouwens iemand die ook zo'n allotment heeft. Ik weet niet waar je woont, zij woont in Birmingham. Volgens mij haalt zij die jaarlijkse huur er wel gemakkelijk uit.
De jaarlijkse huur valt er wel uit te halen maar hoe het momenteel gaat met de tijd en dingen die rondgaan in ons gezin is het gewoon beter voor mij om te wachten tot de jongste ook naar secondary gaat. Het is wat het is momenteel maar ik blijf wel uitkijken om later zelf wat meer te gaan doen en dan daar weer voordeel uit te halen.
Klinkt goed! Wat ik alleen soms lastig vind bij Indiase/zuid Aziatische recepten is die vreselijk lange ingrediëntenlijst... Waarvan 95% specerijen
Haha klopt! Het is dat we die dan altijd in huis hebben dus de boodschappen beperken tot kikkererwten en tomaten ofzo. Dat maakt het heel goedkoop
Ja ik heb ook veel specerijen in huis hoor, dus dat is op zich niet zo gek. Het is meer dat ik zo'n lijst zie, en dat het me dan gelijk afschrikt ofzo, haha. Voor noord Afrikaanse gerechten heb ik trouwens "maar" 2 soorten kruidenmixen.
Heerlijk topic, lees mee. @citroenrasp, jij maakt vaak seitan toch? Heb je ook wel eens fufu gemaakt? Pure nieuwsgierigheid, omdat ik fufu zo bijzonder vind vooral hoe het gegeten, of moet ik zeggen geslikt word.
Even snel mijn hoofd wat gedraaid (computerscherm is wat lastiger draaien dan een telefoon of tablet) en het ziet er wel interessant uit. Vanavond maar eens goed bekijken. Ik heb standaard wel heel wat kruiden en specerijen in huis dus dat komt vaak wel goed met nieuwe recepten.
Seitan maakte ik eerst vaak, nu minder. Misschien wordt het weer eens tijd Volgens mij is fufu hetzelfde als wat hier asida heet. Dus een soort hele dikke brij die je dan met een saus (of zoet, bv dadels eet). Alleen maken ze dat hier met griesmeel en "echte" fufu is met maïsmeel. Ja, dat maak ik idd wel eens. Alleen mijn man is niet zo dol op de sausversie, dus maak ik het meestal zoet.
Ik had dat probleem eerst ook, als je de betreffende foto een klein beetje bijsnijst/bewerkt heb je dat dus niet meer. Credits gaan naar @Mamafiets
Geeft niet hoor, ik open ze later wel even in mijn fotoprogramma en dan kan ik ze draaien. Ben nu eenmaal geen held met kleine schermpjes Maar dat doe ik dan na het eten en afwas enzo wanneer ik echt rustig zit. Vandaag 2 pakken maizena meegebracht. Niet heel veel winst op gemaakt (30p per pak) maar deze gaat eruit in de supermarkt en het merk dat in de plaats komt is meer dan het dubbel.
Voor de receptinspiratie: (Snelle) Pastasaus met linzen, kan ook prima de vriezer in. De linzen vervangen meteen het vlees. Dit is bij ons ongeveer voor 8 personen: 200 gr gedroogde linzen 4 wortels (ongeveer 600gr) 5 tenen knoflook 1 ui 2 blikken tomaten in blokjes (AH) 140gr blikje tomatenpuree Ik kom uit op €4.31 voor bovenstaande producten. (en dan heb ik de linzen, ui en knoflook eigenlijk altijd al in huis) Dan nog scheutje olijfolie voor in de pan. 1/2 tl zout, 1 el gedroogde basilicum, 1 el gedroogde oregano, 1 el suiker en eventueel een schuitje balsamicoazijn. Dat krijg ik alleen niet uitgerekend . Zeg totaal max 5 euro totaal? dus 63 cent per portie . Linzen 10 minuten laten koken en afgieten. Wortel in kleine blokjes, knoflook fijnsnijden en de ui snipperen. Olie in de pan , ui erin en een paar minuten bakken tot hij glazig wordt. Knoflook en wortel erin en een paar minuten meebakken. Vervolgens de tomatenblokjes, tomatenpuree, linzen en alle kruiden toevoegen. Breng aan de kook en laat dit ongeveer 5 a 10 minuten koken. Hoe korter hoe knapperiger de wortels en linzen blijven, net wat je lekker vindt. Serveren met pasta naar keuze Bij ons meestal volkoren spaghetti, nog eens 30 cent per persoon, dan kom ik totaal uit op nog geen euro per persoon .
Ik weet uit andere topics dat @citroenrasp geen keukenrol gebruikt maar herbruikbare doekjes. Ik vind dat heel super en probeer het zelf ook zo vaak mogelijk toe te passen maar echt helemaal zonder keukenrol kan ik niet. Als is mijn gebruik wel drastisch verminderd. Waar ik vroeger het meeste bakvet uit de pan haalde met keukenrol gebruik ik nu aluminium bakjes of iets anders stevigs dat niet direct smelt door het hete vocht. Ik koop wel eens iets kant en klaar en dat zit vaak in van die aluminium bakjes. Als ze echt heel groot zijn knip ik ze nog doormidden of zelfs in 4 en vouw zelf weer randen op. Deze gaan in een tasje dat aan de deur van de berging hangt en als ik dan bijvoorbeeld eens hamburgers bak dan gaat alles na het bakken in zo'n bakje en hoef ik geen halve rol (bij wijze van) te gebruiken. Eens opgesteven gaat dat dan in een plastic zakje dat niet meer opnieuw bruikbaar is voor de vriezer en dan in de kliko. Want ja zakjes die de meesten maar 1 keer gebruiken probeer ik ook nog zo vaak mogelijk te hergebruiken voor ik weer nieuwe van de rol haal.