Flesjes in koelkast??

Discussion in 'De babyuitzet' started by Karel1978, Jul 6, 2009.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Karel1978

Karel1978 Fanatiek lid

Jan 12, 2009
    2,273
    0
    0
    Maastricht
    Hallo,

Wij zijn al helemaal klaar voor de komst van onze meiden :). We hebben dus ook alles al zo'n beetje in huis.
    Nu heb ik ergens gelezen dat je de flesjes in het begin moet uitwassen en dan altijd in de koelkast moet bewaren :( IS dat echt nodig? Als ik ze uitwas, kan ik ze dan niet in een keukenkastje bewaren??

2. kahrin

kahrin Fanatiek lid

Sep 8, 2008
    1,020
    0
    0
    Ik had er nooit van gehoord. Je moet ze wel steriliseren voor gebruik he.

3. Karel1978

Karel1978 Fanatiek lid

Jan 12, 2009
    2,273
    0
    0
    Maastricht
    ja, ik heb dus gelezen: eerst steriliseren en dan in de koelkast... (ik kwam net niet op het jusite woord :x )

Maar dat hoeft dus niet? Anders ligt de koelkast vol :)

4. Peentje

Peentje Actief lid

Jan 29, 2009
    302
    0
    0
    Brabant
    Onze kraamverzogster deed dat wel met de fopspeentjes maar moet zeggen dat ik dat zelf nooit doe.
    Ik geef nog borstvoeding en als ik werk dan geeft mijn man gekolfde melk maar de flesjes staan schoongewassen droog en afgesloten in het keukenkastje. In het begin kookte ik speentjes en flesjes veel vaker uit dan nu. Nu 1 of 2 keer per week toen iedere dag (zoontje is nu 5 mnd).

5. Hanneke

Hanneke VIP lid

Jun 18, 2007
    14,894
    275
    83
    Onze roze wolk!
    Wij deden en doen het met de spullen die ik gebruikte/gebruik voor de borstvoeding wel.

Dus de flesjes en de kolf worden elke 24 uur uitgekookt/gesteriliseerd, dan laat ik het uitdrogen op een schone theedoek of hydrofielluier en dan gaat het de koelkast in. Kolf doe ik even in een luier knopen zodat alles bij elkaar blijft.

Ik doe dit omdat ik het met borstvoeding toch echt wel van belang vind om je spullen goed schoon te houden en in een koude omgeving kunnen bacterien natuurlijk minder hun gang gaan dan in een warm keukenkastje. Zeker omdat je borstvoeding in de koelkast tot 5 dagen kan bewaren en je kan het ook invriezen. Ik moet er niet aan denken dat die rotzooi gaat groeien in mijn melk en ik het daarna te drinken geef.

Met de kunstvoeding vind ik het minder van belang en de tweeling die inmiddels geen borst meer krijgt, krijgen dus ook geen flesjes meer die gesteriliseerd zijn of in de koelkast bewaard. Kunstvoeding bewaar je niet in die flesjes, de flesjes zijn schoon je doet er water in maakt het warm en doet er poeder bij en het word gedronken.

En hele koelkast vol flesjes valt mee hoor ;)! Hier altijd 2 flesjes per kindje gehad en voor de derde nu 1 flesje. Wel nog wat andere flesjes soms in de koelkast die vol waren met gekolfde melk ;)! Nu dus 1 flesje, een kolf en af en toe gekolfde melk.

6. Jo79

Jo79 VIP lid

May 6, 2007
    25,068
    3,862
    113
    Ik heb het de eerste weken/maanden gedaan, net als Hanneke. Maar dat was inderdaad ook vooral voor de bv-spullen, de kolf enzo in een schone theedoek in de groentela nadat ik alles had uitgekookt. Zo had ik het van de kraamhulp geleerd.

7. bloem82

bloem82 VIP lid

Sep 5, 2007
    11,197
    601
    113
    Wij hebben hier de flessen in de koelkast staan, nu nog terwijl mijn zoon al 1 is geweest. Steriliseren doe ik allang niet meer. Maar de koelkast is een gewoonte geworden.

Ook vind ik de spenen ranzig worden buiten de koelkast. Ik had een keer een flesje ergens laten liggen en een tijd later weer opgehaald. Zat er schimmel op de speen, brrrrrr. Terwijl de speen schoongemaakt was daar.

8. consider

consider VIP lid

Jan 24, 2008
    14,027
    1,851
    113
    Provincie Groningen
    Onze kraamverzorgster deed dit ook, en wij hebben het gewoon overgenomen. We zetten de flesjes nog steeds in de koelkast.
    Ze doen het omdat er in de koelkast minder bacteriën bijkomen.

9. Nikita23

Nikita23 VIP lid

Jul 31, 2006
    5,198
    0
    0
    Ik was eens per week één van de groentelades helemaal uit en gooi daar mijn iedere dag gesteriliseerde kolfspulletjes, speentjes en flesjes in.

10. tanjax11

tanjax11 Niet meer actief

Volgens mij moet je ze officieel in de koelkast bewaren ivm bacterieen..ik werk zelf op een kdv, en daar doen we het ook, maar veel ouders doen het niet...

11. Rianne80

Rianne80 Fanatiek lid

Jul 20, 2008
    1,338
    0
    0
    Lelystad
    Ik heb het altijd wel gedaan, na de voeding, omspoelen en in de koelkast, dan aan het eind van de dag uitkoken en de hele riedel opnieuw, ik krijg de kriebels als ik denk dat er restjes voeding de hele dag op kamer thempratuur blijven staan brrrr

12. Kimmeding

Kimmeding VIP lid

Mar 13, 2008
    6,167
    1
    38
    begeleidster verstandelijk gehandicapten
    lelystad
    de groei van bacterieen word vertraagt als je het koud weg zet dus in de koelkast.
    Moet wel zeggen dat we vanuit de kraam alleen de spenen in een schone bak in de koelkast zetten en de flessen na goed afdrogen in een kast.
    Kan inmiddels veranderd zijn hoor want het is al even geleden dat ik het heb gedaan.

Share This Page