Hallo, Ik moet een kolf kopen en nou zie ik dat je allemaal verschillende soorten hebt. Wie kan mij vertellen welke het "beste" is? In iedergeval vast bedankt
Hi... Tja ligt ook een beetje aan je situatie... ga je vaak kolven... of af en toe... Heb zelf 9,5 maand borstvoeding gegeven en werkte fulltime... Had eerste de handpomp van Avent aangeschaft, maar het kolven ging moeizaam... Dacht misschien is het makkelijk met een electrische, Medela...enkele kolf (weet nu even de naam niet meer).. maar vond het geluid storend... Was gewoon te ongeduldig, kolven moet je leren later vond ik zowel de handpomp als de electrische heel goed.... (kolven zit vooral tussen de oren en niet zozeer aan de pomp) Heb zelf veel positiever berichten gehoord van de Medela Pump in Style... voor als je veel moet kolven... zelf vond ik hem te prijzig met aanschaffen.... maar ik wist toen ook nog niet dat ik zolang zou kolven, anders had ik het wel gedaan! xxmona
Hoe zit dat eigenlijk met de melk die je gekolfd hebt? Hoe lang kan je dat bewaren en moet het gekoeld bewaard blijven? Heb je daar dan speciale tassen voor ofzo? En zou je dus gekolfde borstvoeding mee kunnen nemen ergens naartoe zodat je niet in het openbaar borstvoeding hoeft te geven?
Wat de beste kolf is, is voor iedereen anders, denk ik. Ik heb de elektrische en handkolf gehad van Avent. Persoonlijk gebruikte ik liever de handkolf, ging vlugger dan het elektrisch gedeelte. @merleq: kijk eens in het borstvoedingsforum daar staat veel uitleg wat bewaren van bv betreft. http://www.zwangerschapspagina.nl/ntopic59385.html
Ik heb van de kraamzorg en tijdens de borstvoedingsvoorlichting te horen gekregen dat ik nog geen pomp aan moet schaffen. Komt pas later als de borstvoeding op gang is en afgestemt op de behoefte van het kindje. En de kraamzorg heeft een pomp bij zich voor het geval dat (vraag me niet welk geval, ik heb er nog geen ervaring mee ).
Klopt... en het zou zowiezo zonde zijn als je een kolf hebt gekocht en de bv lukt niet... Kun je 3 maanden in de vriezer bewaren... Zelf gebuikte ik van die avent bekers voor hele voedingen... en zakjes voor ijsblokjes voor kleine beetjes... Haalde het een avond van te voren uit de vrieser en in de koelkast ontdooien... Opwarmen van BV in een flessenwarmer en niet in een magnetron, dan gaan de goede stoffen verloren... Voor meenemen had ik een koeltas met vriezerelementen... Veel informatie staat ook op www.borstvoeding.com.
Hier in BE had ik de indruk dat ze zelfs aanraden om na de geboorte te starten met kolven op het moment dat je stuwing hebt om te verlichten, om ook meteen al een voorraadje op te bouwen en ook het teruglopen van de voeding tegen te gaan. Wat raar dat dit zo kan verschillen. Over enkele weken heb ik voorlichting van het ziekenhuis, ben benieuwd wat ze daar zullen zeggen!
Nou, ik was toch blij dat ik al een kolf had gekocht (handkolf van Avent). Lena had nl. wel honger, maar echt no way dat ze aan de borst ging. En ik wilde wel bv geven dus 'moest' wel kolven uiteindelijk. Vond zelf de handkolf veel fijner, maar dat is echt zo persoonlijk.
Wat ze mij tijdens de borstvoedingsavond vertelden was dat je dat juist niet moet doen, omdat je borstvoeding door moeder natuur afgestemd wordt op de behoefte van je kindje. De tweede dag krijg je enorme stuwing, maar als je dan gaat afkolfen 'denkt' je lichaam dat het meer moet produceren omdat alles opgebruikt wordt. En dan heb je de derde dag dus nog meer enz. enz. Terwijl als je niet kolft, de productie zich aanpast aan de werkelijke behoefte. Maar misschien vinden ervaringsdeskundigen dit onzin, die stuwing in het begin schijnt in ieder geval echt niet leuk te zijn (zwak uitgedrukt).
Misschien heb je ook iets aan dit topic, gaat over de verschillen tussen hand- en electrische kolven. http://www.zwangerschapspagina.nl/post-2558901.html Zelf heb ik een electrische avent kolf waar ik tevreden over ben. Er zit een siliconen inzetstuk op de schelp die je op je borst zet. Hierdoor doet het kolven niet zo'n pijn. Ik vond die zonder die ze in het ziekenhuis hadden maar pijnlijk, tenminste. Mijn zaalgenoten niet, dus dat ligt vast aan mij, overigens.
Ik had eerst een handkolf van Avent, ging super, totdat ik ging werken... duurde me veel te lang. Ik heb nu de Medela Pump in Style, erg fijn, compleet met tas en koelelement. De gekolfde melk gaat op mijn werk in de koelkast en het koelelement in de vriezer. De kolf is wel duur, maar ik wil zeker een jaar borstvoeding geven, dus zeker de moeite waard. En je krijgt er nog geld van terug van de belasting. Ik had de handkolf voordat ik ging bevallen en ik was erg blij toen ik op dag 3 de stuwing weg kon kolven! Het beste is inderdaad om zo min mogelijk te kolven, maar stuwing kan zo vervelend zijn dat het soms wel even 'moet' (ik heb het 2x gedaan, op dag 3 en dag 4 's avonds). Invriezen van die melk kan, maar is niet altijd even geschikt omdat de behoeften van je kindje veranderen, al maakt 1 oude voeding gekolfde melk op de voedingen van de hele dag niet veel uit. Als je een goede vriezer hebt kan je de melk zelfs 6 maanden bewaren, mits je hygienisch werkt en het binnen 24 uur invriest. Merle, waarom zou je in het openbaar een flesje willen geven? Je borsten moeten toch geleegd worden, je kan er niet opeens zomaar 6 uur tussen laten zitten omdat je een flesje geeft (en dat wil je ook niet ). Voeden in het openbaar is juist zo makkelijk, je hoeft niets op te warmen en geen spullen mee te nemen. Is wel even wennen, maar dat komt vanzelf hoor. Wij warmen trouwens de flesjes op in een pannetje water, ik vind het zonde om voor 2 voedingen per week een flessenwarmer aan te schaffen. Wij vriezen de melk in in de flesjes die we geven, die passen ook onder de Medela kolf, wel zo makkelijk. Ik had toen ik met de Avent handkolf kolfde, ook alles ingevroren in die Avent bakjes, maar Eva drinkt niet uit Avent spenen (en die passen alleen op Avent bekers), dus dat was niet zo handig. Op de standaard maat flesjes passen heel veel soorten spenen. Agatha, ik gebruik gewoon de 'harde' borstschelpen, vind ik fijner dan de zachte. Je moet niet te hard duwen, misschien is dat het probleem? Puck, je hebt een kolf nodig als je kindje niet genoeg kracht heeft om uit de borst te drinken, om de productie op gang te brengen als het niet goed lukt door je kindje (al is vaker aanleggen beter) of zoals bij Valhalla, als je kindje het gewoon niet snapt . En eventueel dus om wat stuwing weg te kolven.
Ik vind borstvoeden in het openbaar echt belachelijk. Alleen is dat inderdaad niet heel erg praktisch. Maar ik ga andere mensen niet met mijn borsten lastigvallen. Ik vind het ook niet fijn als ze dat in mijn aanwezigheid doen.
Wel erg off-topic, borstvoeding in het openbaar. Maar ik zit ook niet op mijn gemak in het openbaar borstvoeding te geven, al vind ik het in principe iets heel natuurlijks wat zou moeten kunnen. Maar ben er zelf te preuts voor. Heb nu laatst "de parkeergarage ontdekt". Zet ik mijn auto in als ik ga winkelen en als het tijd is om te voeden doe ik dat in de auto en winkel daarna weer verder. Valt totaal niet op.
Je kind te eten geven is echt belachelijk ja . En andere mensen met je borsten lastig vallen.... je hoeft je borsten niet te laten zien hoor, alleen je kind te voeden. En dat kan heel discreet. Ik voed Eva overal waar het moet en trek me dus vooral niets aan van mensen zoals jij . Een meestal hebben mensen niet eens door dat ik aan het voeden ben. Agatha, ik ben normaal ook niet zo makkelijk hoor, maar als het om Eva gaat wel. En ik ben er een stuk handiger in geworden om het discreet te doen, niemand die iets ziet. Voorheen ging ik weg nadat ik Eva gevoed had en probeerde voor de volgende voedingstijd weer thuis te zijn. Nu voed ik haar altijd wel als ik wegga, maar hou geen rekening met hoe laat het is.
Ja zodoende vind je denk ik wel wat handigheden daarin ja Ik ben het er mee eens dat borstvoeden iets natuurlijks is, maar ik vind het nog steeds niet normaal om dat in het openbaar te doen. Misschien ben ik wel gewoon preuts ofzo, maar het voelt voor mij gewoon niet oke. Maar goed, behoorlijk offtopic inderdaad
Borstvoeden in het openbaar, beetje off-topic, maar goed. Eerlijk gezegd valt het mij bijna nooit op, of bijna niemand doet het. En als ik het al een keer zie, zie ik nooit een borst, dat gaat altijd heel discreet. Zelfs in landen waar er helemaal geen probleem van gemaakt wordt en dus veel vaker gebeurt, valt het mijzelf eigenlijk niet echt op. Maar ik heb nog geen idee of ik het zelf zou gaan doen. Enerzijds lijkt het me wel zo handig, anderzijds heb ik voor mezelf dan toch een soort gene. Vreemd...
Weer even terug "on topic": Ik heb zelf de electrische aventkolf. Zit ook een onderdeeltje bij zodat je hem ook als handkolf kan gebruiken. En een koeltas met koelelement. Je hebt er ook afsluitbare bekertjes van om de melk in mee te nemen (of te koelen of in te vriezen), met bijgeleverd een tussenring waarmee je de spenen zo op de bekertjes kunt zetten. Is handig op het kinderdagverblijf. Maar de flessen en spenen van Avent hebben ze ook bij het kruidvat enzo, makkelijk te krijgen. Enige maffe van de koeltas: hij is doosvormig, je draagt hem als schoudertas, zeg maar, zit ook een handvat aan. Maar als je je gevulde aventbekertje er in zet moet je hem dus eigenlijk op z'n kant houden als je de bekertjes rechtop wilt houden...
Bij Avent zit je altijd aan Avent vast, dat is wel jammer. Eva kan dus niet drinken uit Avent spenen... Bij Medela passen bijna alle standaard flesjes en dus ook heel veel soorten spenen. Nog even over borstvoeden in het openbaar: als borstvoeden de norm zou zijn en niemand er moeilijk over zou doen, zou de gene bij borstvoedende moeders ook wat minder zijn denk ik... Ik vind het erg jammer dat de fles blijkbaar de norm is, terwijl het veel natuurlijker is om borstvoeding te geven.