Moet van de kraamhulp wanneer ik bevallen ben bedverhogers huren?

Discussie in 'De babyuitzet' gestart door Angel24, 12 okt 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Angel24

Angel24 Actief lid

1 feb 2009
    253
    0
    0
    #1 Angel24, 12 okt 2009
    Laatst bewerkt: 12 okt 2009
    Hoi,

Ik moet van de kraamhulp wanneer ik ga bevallen bedverhogers regelen zodat de kraamhulp niet iedere keer moet gaan bukken als zij mij verzorgt.

Ik kan het bij de groenkruis gaan huren wie van jullie moest het ook verplicht regelen?

Mijn schoonzus is 5 jaar terug bevallen zoiets hadden ze bij haar niet gevraagt waarom komen ze met iets nieuws?

Want de bedverhoger moet je bij de bedden onder de poten zetten ik vind het geen handig ding want we hebben een duur slaapkamer dalijk gaat er iets kapot aan de bed.

Ik heb naar de bedpoten gekeken er is 4 beddenpoten plus nog 4 ijzer poten in het midden stuk van de bed, ik moet dan 8 verhogers plaatsen dat is heel moelijk want de bed is van kersen eiken heel zwaar?

Groetjes,

ANGEL24

2. red88

red88 VIP lid

3 dec 2008
    13.137
    0
    0
    Volgens mij is dat al heel lang zo en bij iedere organisatie.

3. Emmeken36

Emmeken36 Bekend lid

Is niet nieuw, mijn moeder moest 34 jaar geleden bij mijn geboorte ook het bed al omhoog doen. Je kunt er ook voor kiezen om bijvoorbeeld een logeerbed (als je dat hebt) op klossen te zetten in plaats van de eigen bed, dan doet de KV de controles ed. daarop. Zo hebben wij het gedaan en dat vonden ze prima.
    En soms heb je een kraamverzorgster die het geen probleem vindt als het bed niet verhoogd is, maar voor hun ruggen is het gewoon beter van wel (ik werk zelf in de gehandicaptenzorg en geloof me, het is ontzettend vervelend voor je rug als je gebukt iemand op bed moet verzorgen!)

ons bed kon niet op klossen en ik vond het ook geen fijn idee om zo hoog te slapen, zag me 's nachts er al uitvallen als ik half in slaap naar de wc moest, dus het logeerbed moest er aan geloven!

4. Carla1980

Carla1980 VIP lid

16 jul 2006
    5.833
    1
    0
    Lerares basisonderwijs
    Noord-Brabant
    Ik heb gewoon een extra matras erop gelegd en dat was ook prima.

5. sidmick

sidmick VIP lid

23 jun 2008
    17.806
    4.191
    113
    Zijn arbo voorwaarde voor de kraamhulp. Opzich hartstikke logisch, dat steeds bukken is enorm zwaar.
    Ik was er zelf naar mijn bevalling ook heel blij mee. Kon zo mijn bed in en uit

6. zustertje

zustertje Niet meer actief

Is al heel lang zo mijn ouders zetten er altijd lege flessen kratten onder werkt ook goed die kun je gewoon tegen statiegeld vergoeding ''lenen'' van de supermarkt

7. Vash

Vash Bekend lid

24 nov 2008
    889
    0
    0
    Amsterdam
    Hier ook gewoon bierkratjes gedaan. Werkte erg goed/stevig.

8. Romy1979

Romy1979 Niet meer actief

Wij hebben ook een massief houten bed en het matras hebben we op pootjes. Dit gaan we met geen mogelijkheid op klossen krijgen. En op bierkratjes gaan we het ook niet zetten. Het is gewoon een veel te zwaar bed.

Maar ik begrijp wel dat de kraamzorg en sowieso de verloskundige voor als je thuis bevalt, liever wel hebben dat je een bed op klossen hebt. Het is voor hun rug niet bevordelijk om continu te moeten bukken. Daarom leen ik van mijn moeder een 1 persoons logeerbed en dat zet ik even op een andere kamer neer. Tijdens de controles kan ik dan op dat bed gaan liggen en dat is wel zo fijn voor de kraamzorg.

9. Jannes

Jannes VIP lid

6 okt 2006
    7.714
    1
    36
    Dit klinkt nu als een hele goede oplossing, maar gaat in de praktijk vrees ik echt niet werken. Het is niet enkel de controles. Jij ligt de eerste dagen in bed. Zij komt kindje aangeven, helpen aanleggen (indien je BV gaat geven), brengt je eten, maakt elke dag je bed op, etc. Het is iets meer dan enkel bukken bij een controle.

Of heb je dat zo ook bij je eerste kindje gedaan? Dan weet je natuurlijk uit ervaring dat het bij jou wel werkt.

10. Romy1979

Romy1979 Niet meer actief

Nee, ik heb er nog geen ervaring mee, maar voor de borstvoeding wou ik eigenlijk gaan zitten in een stoel ipv liggen. Of denk ik nu te rooskleurig? Kan hoor...:D
    Maar zo heb ik het bij mijn zussen wel zien gebeuren. En eigenlijk was ik wel van plan om zo min mogelijk in de slaapkamer te vertoeven, maar om gewoon op de bank te gaan liggen. Die ligt ook heerlijk :)
    En wat natuurlijk ook nog kan is dat ik het bed in de woonkamer neerzet om daar overdag in te gaan liggen en dan 's nachts boven mn bedje in kruip.

11. red88

red88 VIP lid

3 dec 2008
    13.137
    0
    0
    Zo kan het prima hoor! Ik ga het ook zo doen nl. omdat ons bed niet op klossen kan. En mocht je eerst liggend voeden dan kun je dan ook wel even op dat bed gaan liggen.

12. Foxter

Foxter Niet meer actief

Tja, ik vind het niet meer dan normaal, anders zou kraamhulp onderhand onder zware beroepen moeten vallen met al dat gebuk ;)

13. Athina

Athina VIP lid

31 okt 2007
    23.817
    3.344
    113
    zwemjuf
    zuid-holland
    wij hebben voor de middenpootjes 6 middenpootjes, 3 bierkratjes gebruikt, omdat daar de klossen niet paste (pootjes stonden te dicht bij elkaar) en voor de overige 6 poten hebben we klossen geleend. Ging prima, maar was wel hoog. Maar wat iemand al zegt: Dat was na de bevalling eigenlijk wel prettig.
    Als je bed al hoog is van zichzelf, wil een extra matras soms ook wel volstaan.

14. zustertje

zustertje Niet meer actief

Het is ook voor het verschonen van het bed dat het hoog staat is erg slecht voor je rug als het te laag is.

15. Emmeken36

Emmeken36 Bekend lid

Hier werkte dit prima hoor, het was ook de bedoeling dat ik op dat bed ging bevallen en daarna lekker m'n eigen schone bed in zou duiken, maar het werd helaas ziekenhuis. Heb 1 nachtje zh gehad en daarna heb ik niet meer op bed gelegen hoor! (ja om te slapen) en de kraamverzorgster heeft de controles op het hoge logeerbed gedaan. Bed verschonen hoefde ze van mij niet, kon m'n man ook (en ik geloof dat ik het ook een keer zelf gedaan heb) voeden deed ik zittend op de bank en ze heeft me geloof ik 1x geholpen met aanleggen.
    Wij hadden minimale kraamzorg dus ze kwam maar een uurtje per dag voor de controles, de rest deden we zelf, ik vond het prima zo. En al lig je wel veel in bed, je moet zo af en toe toch douchen en naar de wc enzo, dan doet de kraamverzorgster daarna toch ff de checkups en evt het helpen met voeden op het hoge bed en duik je daarna je eigen bedje weer in.

16. cjpt

cjpt Fanatiek lid

16 jul 2008
    2.447
    1
    0
    Zuid Holland
    Ik ben het er wel en niet mee eens dat het nodig is...

Kijk meid, je weet simpelweg niet hoe je je voelt na je bevalling. Ik kon bijv de eerste 1,5 week niet zitten door de hechtingen (en gewoon een simpele knip gehad, niks engs). Dus zittend voeden kon ik al vergeten. Daarbij komt dan het voor je buik etc wel beter is de eerste dagen zo min mogelijk uit bed te zijn.

Ik ben erg klein (1.58 m) en had mijn bed wel verhoogd maar het was nog 10 cm te laag als je naar de richtlijn keek. Ik wilde hem alleen echt niet hoger omdat ik dan echt mijn bed niet meer in- en uit kon door de hoogte.

Ik heb het destijds overlegd met de kraamzorg organisatie en die zeiden dat het prima was zo. Ik liep alleen het risico dat de kraamhulp bepaalde dingen niet wilde doen. Maar dat was prima op te lossen. Ze mogen dan bijv weigeren je te tempen (had ik dan zelf kunnen doen) en je bed verschonen (had mijn partner kunnen doen). En ze zeiden zelf dat als de kraamhulp het vervelend zou vinden te bukken voor aanleggen baby of controles van je buik en onderkantje er ook een simpele oplossing is: een stoel voor haar naast jouw bed zetten zodat ze daar op kan gaan zitten bij die handelingen. Hoeft ze niet te bukken.

Dus al met al kwam de kraamzorg organisatie hier zelf met alternatieven.

Uiteindelijk heb ik 2 verschillende kraamhulpen gehad die er allebei totaal geen probleem van maakten en gewoon alles deden.

Dus doe waar jij je goed bij voelt. Tis jouw huis. Ik zou alleen wel uitgaan van het slechtste geval: dat je niet mobiel bent na je bevalling. Als je eenmaal bevallen bent wil je je niet bezighouden met het oplossen van dit soort dingen. En als je uitgaat van het slechtste kan het alleen maar meevallen.

17. Hopmarjanneke

Hopmarjanneke VIP lid

10 jul 2008
    13.553
    528
    113
    Vrouw
    Docent Frans (in opleiding)
    Duitsland
    Ook wij hebben het logeerbed op klossen gezet. Voor de controles en voor de eerste keer "oefenen" met liggend voeden. Ben "verplicht" in het ziekenhuis bevallen, dus dat was niet het probleem. Heb gewoon heerlijk in ons eigen bed geslapen, KV heeft geloof ik zelfs ons bed ook nog verschoond ondanks niet-verhoogd.
    Ik heb eigenlijk altijd zittend gevoed en alleen de eerste keer met het liggend voeden zijn we op het logeerbed gaan liggen zodat de KV er goed bij kon. Later lag ik gewoon op ons eigen bed en dan ging de KV er gewoon bij zitten op de rand van het bed.

18. Bluesky

Bluesky VIP lid

1 okt 2007
    5.941
    0
    36
    Verzorgende-IG
    Heerewaarden
    Het ligt er idd ook aan hoe je kraamhulp is. Ik heb er 4 (3 bij Jelle, waarvan er 1 alleen bij de bevalling was, en 1 bij Jitte) gehad, en ze hebben er geen van alle een probleem van gemaakt dat het bed voor de controles niet omhoog stond. Dat ging ook moeilijk aangezien ik een waterbed heb.

Wel moest het bed hoger tijdens de bevalling, maar goed dat is logisch, aangezien dat toch wel even kan duren en meestal niet met 5 minuten bekeken is... :D Wij hebben dat opgelost door een grote plaat op het bed te leggen en daar hebben we een 1 persoonsmatras opgelegd. Na de bevalling hebben we alles eraf gehaald en kon ik lekker op mijn eigen bedje slapen.

19. Amfy

Amfy Niet meer actief

valt mee hoor ik zat dag 1 gewoon beneden op de bank;)
    terwijl ik toch een heftige bevalling heb gehad (47uur en een grote knip)

ik had trouwens maar 3uurtjes kraamzorg hoefde er geen klossen of iets dergelijks onder te leggen.ligt ook aan de hulp die je krijgt

20. Jannes

Jannes VIP lid

6 okt 2006
    7.714
    1
    36
    Ik had een keizersnede en heb dus de eerste 4 dagen in bed gelegen. En ik had 8 uur kraamzorg per dag. Misschien dat dat ook scheelt.

Deel Deze Pagina