Ik heb een heleboel baby textiel van een vriendin gekregen, vooral zeiltjes en dingen voor op het bedje. Nu heb ik 2 verschillende onderleg-doeken gekregen voor het bedje. Het ene is ongeveer zo groot als het matras (niet er omheen, maar past er net helemaal op) en voelt alsof er een zeiltje of iets van plastic in zit. Dit lijkt me een zeiltje wat je alleen onder de billen moet leggen? Het voelt een beetje aan als molton-stof wat er omheen zit, maar door dat het plastic er in lijkt, lijkt het me niet zo ademend... Iemand een idee hoe dit heet? Het andere leek mij een molton, maar nu zag ik dat ze vierkant zijn... Groter dan een hydrofiel luier, maar ik zou niet zo goed weten wat ik er in het bedje mee moet. Het past niet netjes omgeslagen om het matrasje (ik dacht, misschien als hoofdeinde ofzo), maar het is wel net breder dan het matras, dus past er niet heel netjes op. Dit voelt helemaal niet zo plastic achtig als die andere. Veel zachter en soepeler, maar wel van dat molton achtige spul. Wat moet ik hiermee? Nou ja, ik dacht dus dat ik alles had wat ik nodig had (dat zeil-achtige voor onder de billen en dat andere voor over het hele matras), maar dat werkt nu dus niet zo, omdat die vierkant zijn. Wie helpt me uit de brand?
Die vierkante legde ik altijd in een driehoek gevouwen aan het hoofdeinde tegen spugen e.d. als een soort kussentje. Dat andere is waarschijnlijk een bedzeiltje maar met plastik mag tegenwoordig niet meer dacht ik,tenminste ik zou het zelf niet gebruiken ivm dat het niet ademend materiaal is...
Degene die helemaal op het matrasje past ken ik niet, heb ik nooit gebruikt en zou ik ook niet gebruiken want als een kindje spuugt kan het niet weg De vierkante kun je onder de matrashoes onder het kontje leggen voor als er een keer een ongelukje gebeurt. Maar zorg er wel voor dat het hoofdje er niet op ligt. Voor eventueel spugen kun je het beste een ongestreken (neemt meer vocht op) hydrofiele luier in een punt vouwen op de plek waar het hoofdje ligt. Zo hadden wij het.
volgens mij zijn de vierkante flanellen luiers (als ik je verhaal goed begrijp )...ik legde ze onder Rubin's hoofdje in bed (was een spugertje en de flanellen nemen meer op dan de hydrofiele luiers)...ook in de box en in de kinderwagen trouwens...ook werd er meteen na de geboorte een om Rubin heen geslagen (zijn lekker warm en nemen goed vocht op)...oja ook na het badderen had ik er 1 op het aankleedkussen liggen...eigenlijk deed ik er hetzelfde mee als met een hydrofiel alleen zijn ze dikker en zachter
Die met plastic worden tegenwoordig afgeraden. Als ze dan per ongeluk met hun neus in het matras belanden, krijgen ze weinig lucht meer.. Later als de kleine zindelijk gaat worden, zou je deze op bil-hoogte om het matras kunnen slaan. Die vierkante moltons gebruiken we hier tussen het molton-hoeslaken en gewone-hoeslaken. En dan gewoon vierkant uitgespreid op hoofd hoogte. Als de kleine dan eens spuugt (of echt kotst), dan zit er toch nog een extra laag tussen. En toen de kleine nog heel kleine was, legden we ook nog een driehoekig gevouwen hydrofiel onder het hoofdje, omdat hij regelmatig een mondje terug gaf. En zo'n doek bovenop kun je makkelijker vervangen dan zo'n moltonding onder het hoeslaken.