Eisen babykamer volgens de kraamzorg.. ?

Discussie in 'De babyuitzet' gestart door Audrey2014, 26 mrt 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Audrey2014

Audrey2014 Actief lid

24 dec 2013
    335
    7
    18
    NULL
    Flevoland
    Nou heb ik pas in mei de kraamzorg over de vloer voor de eerste keer,
    en nu vraag ik me toch af wat hun eisen dan weer zijn voor de babykamer

vind zoveel lijstjes en dingetjes en datjes en ja kijk er nou ook niet naar uit om met het gesprek nog een lijstje weer mee te krijgen
    van we moeten dit en dat nog doen

Ik heb ook echt geen flauw idee hoe het werkt verder,
    eerste kind dus alles is zo nieuw als wat
    maar ik heb bijvoorbeeld wel wat buizen in de kamer lopen (van grond tot meter hoog) en ja moet ik daarvoor bijvoorbeeld eenn kastje erom heen bouwen of mag ik het ook zo laten?

Hoop dat iemand mij hier beetje op weg kan helpen :)
    alle andere tips of adviezen rondom kraamzorg ook welkom

2. Purk

Purk Fanatiek lid

19 nov 2013
    3.189
    0
    0
    NULL
    NULL
    Waarom zou er een kastje om die buizen moeten? Of worden ze bv heet? Kraamzorg gaat in ieder geval echt niet zeggen dat het niet in orde is ofzo.

Hier hebben ze niks geinspecteerd hoor. Ze kwam bij de intake thee drinken en kletsen, is niet boven geweest. Zolang je gewoon de basics hebt (commode, bedje, badje, kraampakket) komt het echt wel in orde! Kraamverzorgster vertelde dat ze ook wel eens bij mensen had gewerkt in een asielzoekerscentrum, en daar was dus niks; geen enkel probleem, kindje werd gewoon verschoond op het bed of een tafel, sliep bij mama in bed en ging in de gootsteen of wastafel in bad. Dus geen zorgen, jij hebt vast meer voorzieningen dan dat!

3. Lieke1989

Lieke1989 Niet meer actief

Hier heeft de kraamzorg op de site een lijst staan waaraan een commode etc aan moet voldoen, misschien die van jou ook?

4. NiekeKris

NiekeKris VIP lid

13 apr 2008
    23.141
    8.872
    113
    *per ongeluk twee keer geplaatst*

5. NiekeKris

NiekeKris VIP lid

13 apr 2008
    23.141
    8.872
    113
    Volgens mij zijn daar geen eisen voor? Er zijn ook veel ouders die geen babykamer hebben, omdat de baby de eerste tijd toch bij hen op de kamer slaapt.

Ik zou vooral kijken wat je zelf wilt. Buizen op zich zijn, in mijn beleving, geen probleem. Maar stel dat er kokend heet water door heen stroomt (en de buizen dus ook heet worden), dan zou ik het wel een probleem vinden. Maar dat is dus je eigen gezonde verstand gebruiken. :)

De eisen van de kraamzorg hebben vooral te maken met hun eigen werknemers. Dus bv. dat ze op hoogte de baby kunnen verschonen ed.

6. Lief of Stoer

Lief of Stoer VIP lid

25 apr 2011
    6.036
    2.901
    113
    't Gezellige Brabant
    Je zult vast een informatiemap krijgen van de kraamzorg organisatie. Daar staat vaak in wat zij graag willen dat je hebt. Maar maak je vooral niet te druk. Bij de meesten kijken ze niet eens op het kamertje en nemen ze alleen globaal tijdens het gesprek door wat je nodig hebt.

Hier mag er bijvoorbeeld bij kruikgebruik geen aerosleep in de wieg. Tja pech, ik heb alleen een aerosleep en ga echt geen andere hoeslakentjes kopen omdat er misschien die kraamweek een kruik gebruikt wordt. Bij de eerste heeft de kraamverzorgende dat trouwens prima anders opgelost. En mocht je echt iets missen tijdens je kraamperiode, dan is het zo bijgehaald hoor.

7. Miepske1980

Miepske1980 Fanatiek lid

29 jul 2013
    2.180
    2
    0
    Zorg
    Tilburg
    Pas geleden de intake gehad:
    - ze vroeg niet naar het kamertje, wel of we het kindje de eerste periode op onze kamer laten slapen. Dat is zo en daar was ze enthousiast over, maar dat is geen voorwaarde hoor...
    Wel willen ze dat het bed van ons op klossen komt, ookal beval ik in het ziekenhuis. Kraamzorg regelt deze klossen zelf.
    Ze eisen wel een rookvrije werkplek voor de kraamverzorgster, logisch lijkt me.

8. Luna28

Luna28 Niet meer actief

Eisen voor de babykamer?? Wat een grap! Onze 2e heeft niet eens een eigen kamer :)
    Met zo'n intake verteld ze wat je kan verwachten van de kraam, kan jij nog vragen stellen enz. Of er nog bijzonderheden zijn. Hier was t vooral een gezellig kletst praatje :)

9. dreumesje

dreumesje VIP lid

7 jan 2014
    7.572
    1.868
    113
    Vrouw
    Hier hebben ze het kamertje (wat toen allang klaar was) niet eens bekeken. Ze vroegen wat we hadden qua babyspulletjes. En dat heeft ze aangevinkt in haar map.
    De enige eisen waren dat het bed op klossen stond OF een hoog-laag bed beneden. Mijn eigen bed kan onmogelijk op klossen staan.

10. Lieke86

Lieke86 Fanatiek lid

16 jun 2012
    4.789
    1
    38
    Zwemonderwijzeres
    Zuid-Holland
    Hier hebben ze het alleen gezien. .ze zei dat als ik alles van het lijstje in huis was prima was..ze ging niet alle laadjes en kastjes opentrekken zei ze..vondt ze onzin. .ze kijken puur omdat ze leuk vinden om te zien hoe verschillend iedereen t kamertje inricht..meer niet. .

11. roomsoesje27

roomsoesje27 Bekend lid

28 jul 2013
    899
    1
    16
    Assen
    Toen ik de intake had was onze babykamer zelfs nog hobbykamer.
    Enige voorwaarden die aanwezig moeten zijn, zijn inderdaad een badje, commode en badje en dan hoef je niet eens een babykamer te hebben.

Verder heb ik in mijn map een lijstje met arbo eisen zoals trapleuningen bij trappen, genoeg ruimte rond het kraambed, klossen enz.

12. MamaChantal

MamaChantal VIP lid

14 okt 2010
    16.548
    3.057
    113
    Als je gewoon alle spullen hebt die nodig zijn is het goed

Op de site van je kraamzorg staat als het goed is wel een lijstje.

13. Joycey

Joycey Niet meer actief

Onze baby heeft ook geen eigen kamer!

Ik was net zo nerveus voor de kraamzorg; maar ze kwam, dronk een glaasje water, vertelde haar verhaal en ging weer weg. Ze keek eigenlijk helemaal nergens naar. Ik heb zelfs moeite moeten doen om te overtuigen of ze even wilde kijken of de kraamverzorgster het prettig zou vinden op onze slaapkamer. Toen zei ze: het bed is 3 centimeter te laag; daar moet een extra matras op.

Gelukkig had ik een hele kleine kraamverzorgster die daar geen probleem van maakte. Ze had het bed liever nog lager gehad, volgens mij.

14. Miepske1980

Miepske1980 Fanatiek lid

29 jul 2013
    2.180
    2
    0
    Zorg
    Tilburg
    Een commode hoeft niet aanwezig te zijn!

Wij hebben er nl geen vanwege plaatsgebrek. Uitgelegd, er is een verschoonkussen bij de tafel in de huiskamer, en daar liggen ook wat luiers etc. De kraamzorg vond dat prima.

Onze baby heeft ook geen eigen kamer, komt uiteindelijk samen met haar grote zus op 1 kamer, maar tot die tijd bij ons

15. Sjalou

Sjalou Niet meer actief

Wij hadden ook vanalles in huis gehaald omdat we zon lijst hadden gekregen, de helft is niet gebruikt.
    En met de intake was die vrouw puur benieuwd naar de babykamer omdat ze het zo leuk vond om even te kijken wat we ervan gemaakt hadden, niks gecontroleerd.

Ook hadden we toen we uit het ziekenhuis kwamen gelijk het bed op klossen gezet, toen kwam onze kraamhulp en zag dat ik heel veel moeite had door die klossen om op bed te komen, ze heeft toen gelijk mijn man ze eronder uit laten halen.
    En als ze iets nodig had of tips ergens voor had zei ze dat en konden we dat halen of oplossen.

16. InLove

InLove Fanatiek lid

11 dec 2009
    3.707
    0
    0
    vroeger werd idd alles geïnspecteerd, nu gelukkig niks meer.
    Het is je eigen verantwoordelijkheid! Wel kun je tips vragen aan kraamzorg, vk of cb.

Tijdens de kraamweek "moet" je aan een aantal eisen voldoen ivm het werk van de kraamverzorgende. Dit is meer arbo technisch (dat je bepaalde dingen op goeie hoogte hebt, dat je bijv een stofzuiger hebt en als je die niet hebt iets anders waar je mee schoonmaakt. Dat je huis veilig is, goeie stopcontacten, niet dat die los zitten en de kraam trekt de stekker eruit en staat onder stroom. Dat soort dingen.

Dat zijn de algemene dingen waar je aan moet voldoen om iemand in jou huis te laten werken ( dat is met alle thuiszorg zo dus ook kraamzorg)

Verder moeten zij op een bepaalde manier werken volgens hun kraambureau, als jij perse een electrische kruik zou willen gebruiken, maar zij mogen dat niet, dan moet dat op papier gezet worden, zodat zij niet aansprakelijk gesteld kunnen worden. Het lijkt nu allemaal heel veel maar t meeste is gewoon vanzelfsprekend en merk je niet eens.

Van onze kamertjes is nooit wat gezegd en zelfs van te voren niet naar gekeken

17. Hopmarjanneke

Hopmarjanneke VIP lid

10 jul 2008
    13.550
    526
    113
    Vrouw
    Docent Frans (in opleiding)
    Duitsland
    Wij zaten vlak voor een verhuizing toen de kraamzorg langs kwam. Dus alles in dozen, kamertje moest nog in elkaar worden gezet etc. Er viel dus weinig te controleren.

Wel gevraagd naar hoe en wat mbt klossen, ons eigen bed kon niet op klossen. We hebben toen een eenpersoonsbed in de babykamer gezet, op klossen, dit ivm de controles van mij als kraamvrouw en voor het helpen met BV in liggende houding.

18. Verox

Verox Niet meer actief

Maak je niet teveel zorgen over de eisen van de kraamzorg.
    Dat deed ik wel, en bleek nergens voor nodig.

Ze stellen alleen wat eisen met betrekking tot veiligheid en arbeidsomstandigheden voor de kraamverzorgende. Maar die zijn vrij standaard.
    Dingen als de trap die veilig moet zijn (een trapleuning) en het ledikantje dat aan de algemene veiligheidsvoorschriften moet voldoen (doen bijna alle ledikantjes die in babyzaken worden verkocht), de hoogte van de commode en de hoogte van je eigen bed (op klossen)...
    Maar is er iets niet in orde dan is de kraamzorg erg flexibel en meedenkend om het alsnog in orde te maken. Het zijn hele lieve meelevende mensen.

Wij hadden het bed niet op klossen, en ook geen trapleuning, maar daar deed onze kraamverzorgster totaal niet moeilijk over.

19. Audrey2014

Audrey2014 Actief lid

24 dec 2013
    335
    7
    18
    NULL
    Flevoland
    Oohh oke nou mooi dat het dan waarschijnlijk geen probleem is,

nouja het zijn buizen die niet echt gebruikt worden (worden niet heet in iedere geval..) maar we hadden het er net nog toevallig over en gaan gewoon de commode er tegen aan schuiven (zodat t ook niet zo erg in t zicht is want echt mooi is t nou ook weer niet, gaan om een rijtje van 4/5 buizen

Nou ja verder mag ze kijken daar niet van
    maar hoopte eigenlijk er gewoon op dat ik niet weer een lijst
    met ditjes en datjes zou krijgen

Dankjewel dames !!

20. Query

Query Actief lid

17 sep 2013
    278
    0
    16
    Ik ben ook benieuwd naar hoe streng de kraamzorg kijkt naar de arbo-eisen. Wij hebben bijvoorbeeld geen ruimte om het bed heen, dus niet zo ergonomisch met bijvoorbeeld het bed verschonen..

Ook geen ruimte voor de commode, eventueel heel misschien een opklapbare commode aan de muur zou nog kunnen.

Kindje komt bij ons op de kamer te slapen in een ledikant.

Deel Deze Pagina