Hallo dames, ik ben de eerste van mijn vriendinnen en zussen die een baby gaat krijgen over ongeveer 9 weken, en ik heb een beetje een domme vraag. Namelijk wat ga ik mijn baby voor kleertjes aantrekken? Ik heb wat legginkjes gekocht en shirtjes, maar doe je dan daaronder altijd een rompertje? Of kan je ook een rompertje met een broekje aandoen? Of is dat te fris? Het wordt een meisje overigens, maar ik houdt van neutrale dingen dus wil deze week bij de v&d nog wat shirtjes halen maar weet dus niet zo goed wat ik allemaal in huis moet halen en hoe dat werkt met babypakjes. Het lijkt me dat er altijd een rompertje onder gaat? Alvast bedankt. Groetjes Ponny
Ha, Gefeliciteerd en inderdaad allemaal spannend. Maar inderdaad erg gaat altijd een rompertje onder. Toen mijn zoontje geboren was in zh ging op shirt uit omdat hij het te warm had. Maar volgende dag gewoon rompertje met lange mouwen, broekje en t'shirtje. En natuurlijk sokjes/slofjes/mutsje/omslagdoek. Ligt natuurlijk aan temperatuur kindje maar gaan ze allemaal goed uitleggen.
Een rompertje werkt hetzelfde als ondergoed op latere leeftijd. Alleen heeft een romper het voordeel dat het niet gaat opkruipen. En het zorgt ervoor dat de luier niet gaat schuiven. De eerste twee jaar zal je in principe rompers gebruiken bij je kindje, daarna ga je over op onderbroek/hemd. Dus je trekt in principe, zeker de eerste weken, een romper aan over de luier en daarna een shirt/vest/truitje en een broekje. Ik had rompers met lange mouw, korte mouw en mouwloos. Vaak combineerde ik lange mouw rompers met een korte mouw shirtje en andersom. Lange mouw over lange mouw stroopt zo op en trekt niet lekker aan. Wanneer het echt heet is ligt je kindje inderdaad vaak alleen in een rompertje.
Ik had altijd combinaties: Rompertje Broekje Shirtje of: Rompertje Shirtje Pakje (zo'n ding zonder mouwen maar met broek met voetjes) of: Rompertje Jurkje (met mouwtjes, kort/lang) Legginkje/maillotje. Ik doe meestal wel dubbele mouwtjes, of korte mouwtjes met lange mouwtjes er overheen. Als het iets warmer is kun je ook een rompertje met lange mouwtjes doen en dan een pakje zonder mouwtjes er overheen doen. Rompertje met lange mouwtjes kan met een shirtje er overheen, of een vestje bijvoorbeeld, of een jurkje met korte/lange mouwtjes. De regel die ik altijd heb geleerd, is om de eerste maanden altijd 1 laagje meer aan te trekken dan je zelf hebt. In het voorjaar ben je zelf niet meer zo heel dik gekleed, dus misschien 1 laagje, of een t-shirt met vestje, en voor je baby doe je dan 2 laagjes of lange mouwtjes met een vestje. Broekje+sokjes deed ik gewoon altijd, en buiten altijd slofjes er overheen (of een dik dekentje, ligt er een beetje aan).
Ik heb een paar van die broekjes met voetjes eraan gekregen, die lijken me ideaal. Dus eerst romper met of zonder lange mouwen (ligt beetje aan t weer) en dan een shirtje erover en zo'n broekje aan. Óf wat ik ook veel heb gekregen zijn die aan 1 stuk pakjes. Lijkt me heerlijk om een romper en dan zo'n aan 1 stuk pakje aan. Zijn boxpakjes geloof ik. Gefeliciteerd trouwens! Spannen lijkt me als je zo de eerste bent.
Er gaat idd altijd een romper onder. Tot ze een jaar of 2 zijn. (Tenminste, dat deed ik. Daarna onderbroekjes en hempjes) Rompers is zeg maar het ondergoed, net als dat wij altijd een onderbroek/bh/hemd aan hebben. Mijn 1e zoontje is in mei geboren en toen was het heel warm. Toen lag hij vaak alleen in een romper, soms met een broekje eroverheen. Trouwens, op internet kan je veel babyuitzet lijsten vinden. Misschien is dat wat voor je.