Gebruik reiswieg tijdens kraamweek

Discussion in 'De babyuitzet' started by Wupje, Aug 1, 2008.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Wupje

Wupje VIP lid

Jan 24, 2008
    6,406
    1
    0
    Managementassistente
    Reuver
    Hoi,

Even een kort vraagje. Onze kraamzorg heeft aangegeven dat de baby als hij geboren is de eerste dagen op onze slaapkamer komt te liggen. Aangezien wij geen echte wieg hebben, willen we dan dus de kinderwagen (Quinny) met de reiswieg hiervoor gebruiken. Maar hoe moet je dan precies deze reiswieg opmaken? Ik heb wel al een hoeslakentje voor een wieg gekocht maar een speciaal matrasje zal toch niet nodig zijn of wel? En verder een klein dekentje of lakentje?

Wie heeft hier ervaring mee en heeft ook tijdens de eerste dagen de reiswieg gebruikt?

2. Vera

Vera Fanatiek lid

Apr 17, 2006
    2,604
    1
    0
    Wij hebben het ook gedaan. En het werkt echt heel fijn. Extra matrasje is niet nodig. Gewoon een hoeslakentje voor over het matrasje. Verder een wieglakentje en dekentje. Thats it.

3. Fiene

Fiene Fanatiek lid

Jun 27, 2008
    2,432
    0
    0
    Excuse me? De enige die dat bepaalt ben jij zelf hoor, ze kunnen hooguit zeggen dat het misschien fijner is. Hier gaat de baby vanaf dag 1 in zijn eigen bed op zijn eigen kamer, wat de vroedvrouw er ook van wil zeggen. (wij hebben geen kraamhulp)

Als jij die reiswieg goed genoeg vindt moet je dat gewoon doen, sommige kraamhulpen vinden het weer niet goed, andere weer wel.
    Doe wat JIJ wil, niet wat je kraamhulp wil.

4. lauwie

lauwie VIP lid

Mar 17, 2007
    8,026
    0
    0
    wij zijn ook van plan de eerste dagen hiervoor de kinderwagen te gebruiken. heb deze net als het wiegje opgemaakt, dus overtrekje over het matrasje en lakentje en dekentje. als het niet goed is zal ze het wel over doen.

maar, wat fiene al zegt, als je het niet wil, kan je de baby natuurlijk in de eigen kamer laten slapen.

5. Cindy71

Cindy71 Actief lid

Jan 18, 2008
    345
    0
    16
    noord-holland
    Bij het intake gesprek voor de kraamzorg kwam het hier ook ter sprake dat de kraamzorg het stimuleert dat de baby de eerste weken op de kamer van de ouders zou slapen. Nu waren wij dat toch al van plan en hadden dus al een wiegje er voor aangeschaft.

Maar wat Fiene al zegt, je beslist zelf waar je de baby wil laten slapen en niet de kraamzorg. Het is jullie kraamtijd en je moet je geen dingen laten opdringen waar je zelf niet achter staat.

6. Wupje

Wupje VIP lid

Jan 24, 2008
    6,406
    1
    0
    Managementassistente
    Reuver
    Fiene je hebt zeker gelijk hoor! Ik wil het ook maar echt voor een paar dagen en dan gewoon zijn eigen bedje. Maar ik denk dat ik het de eerste 3 dagen wel lekker vind, gewoon om ook aan de baby te wennen. Anders wil ik toch elke minuut gaan kijken of de kleine het nog goed doet ;)

7. lauwie

lauwie VIP lid

Mar 17, 2007
    8,026
    0
    0
    ik denk ook idd dat ik het de eerste dagen wel fijn vind. dan slaap je toch al slecht van de adrenaline begreep ik.
    daarna liever in haar eigen kamertje omdat ik van elk zuchtje wakker word denk ik!

8. Sijke

Sijke Bekend lid

ik vond het heel prettig om A. lekker dichtbij te hebben. Reiswieg van de wandelwagen gaat prima, wij hebben ook een klein rieten reiswiegje (op een standaard), ook fijn en niet heel duur.
    Voor het opmaken kun je ook een waskussenhoesje gebruiken, als je dat goed instopt past het prima. Of een gewoon hoeslakentje natuurlijk. Verder inderdaad hetzelfde als het opmaken van het bedje, met een lakentje en dekentje.

9. Mvjason

Mvjason Fanatiek lid

Sep 30, 2007
    1,677
    0
    0
    mama
    Utrecht

die van mij wilde dat dus ook hebben dat we de baby op onze kamer deden

en toe ik vertelde dat ze eigelijk gewoon op de eigen kamer ging en anders in de reiswieg van de quinny vond ze dat geef goed idee :rolleyes:

toen heb ik maar een wiegie gekocht

10. Fiene

Fiene Fanatiek lid

Jun 27, 2008
    2,432
    0
    0
    Je bent net gek MvJason, zij staan in JOUW dienst hoor, JIJ bent de mama, en zij heeft helemaal niets te zeggen over waar de baby slaapt. Tenzij zij natuurlijk het wiegje voor je koopt, maar dat zal wel niet.

Sorry, ik reageer misschien erg fel maar ik kan er niet tegen als mij gezegd wordt dat ik iets MOET, zeker niet wat betreft mijn kinderen.

11. ladyrabbit

ladyrabbit Bekend lid

Apr 13, 2008
    704
    1
    0
    Begeleider psychiatrie
    Noord-Limburg
    Ik word ook erg allergisch als mensen zeggen dat iets MOET :evil: Hier probeerde ze dat ook, maar ik heb toen gezegd dat we daar eerst over willen nadenken voordat we een beslissing nemen. Wij wilden namelijk niet nog een extra wiegje aanschaffen en het ledikantje past niet lekker. Nu hebben we zelf beslist dat we haar met de start wel op de slaapkamer willen laten slapen en dus komt ze hier in kinderwagenreiswieg (quinny) te liggen voor de eerste dagen 's nachts. En dan overdag lekker in haar eigen ledikantje.

De kraamhulp probeerde hier ook nog voor te schrijven dat onze kat niet boven mocht komen in de kraamperiode, ze vond het maar onhygienische beesten :rolleyes: Gezegd dat ik/wij dat zelf beslissen en dat verantwoordelijkheid bij ons ligt. Meende dat ie zou zorgen voor infecties bij mij via zijn vieze pootjes...

12. Fiene

Fiene Fanatiek lid

Jun 27, 2008
    2,432
    0
    0
    Ja nee, lekker je katten buitensluiten is een goed plan! Super dat je ze er dus wel bij betrekt, is juist harstikke goed. En zolang ze niet in de box of het bedje gaan liggen is er toch niets aan de hand?

13. ramona0309

ramona0309 Niet meer actief

Tjeetje...
    had de vorige keer een schat van een kraamhulp... hoop niet dat we nu zo'n HEKS krijgen....
    Heb ook katten....

Vorige keer heb ik ook de kinderwagen naast mn bed gehad hoor... en was wel fijn....

Denk dat ze het adviseren ivm borstvoeding....

xxmona

14. guppie81

guppie81 VIP lid

Sep 13, 2006
    12,334
    1
    0
    nou nou de kraamzorg bepaalt toch zeker niet wat er moet gebeuren. Kom op zeg, ze is er maar een paar dagen!
    Ik vond het wel super prettig dat Ymke vlak bij me was, dus zijn heeft wel 4 weken in de bugaboo bak geslapen! Kan prima hoor. Niks geen extra matrasje gedaan, zo'n ding is ervoor gemaakt om in te slapen!

Maar wel lekker zelf over nadenken hoor ;)

15. Keiko

Keiko Actief lid

Jul 28, 2008
    497
    0
    0
    Dat is dus juist de bedoeling - dat je de eerste hongersignalen oppikt, en niet wacht totdat de baby gaat huilen (dat is nl. al alarmfase 3).

16. babydreame

babydreame Actief lid

Nov 9, 2007
    308
    0
    0
    nagelstyliste
    arnhem
    Hoi,
    Ik heb het bij mijn vorge dochtertje ook de reiswieg er neer gezet van de kinderwagen maar niet op advies van de kraamzorg hoor dat bepaal ik toch echt zelf. Maar op een gegeven momend wilde ze niet meer in haar eigen kamertje liggen in haar bedje. Ik heb de reiswieg naar een paar weken in het ledikantje gezet en zo laten wennen aan haar eigen kamertje. Als het uit je buik komt dan snap ik ook wel dat het in een keer zo koud en kil is. Het moet natuurlijk echt wennen. En als je voor het eerst moeder word is het helemaal zo spannend he, dus mischien wel handig als ze lekker bij je ligt.
    maar ze zijn strakjes slimmer als je zelf denkt hoor haha.

17. Alita

Alita Niet meer actief

Ik wilde eigenlijk ook meteen de kleine meid op haar eigen kamer leggen... en wat de kraamzorg zegt zal mij een worst wezen haha......

ben alleen benieuwd of ik dit zelf wil als ze er eenmaal is... :(

18. Vera

Vera Fanatiek lid

Apr 17, 2006
    2,604
    1
    0
    Ja Cindy, dat weet je idd niet. Ik had echt het rotsvaste idee dat ons zoontje meteen in zijn eigen bed zou gaan. Maar toen hij er eenmaal was vond ik het veel prettiger om hem bij ons op de kamer te hebben en na een paar dagen langzaam over naar zijn eigen kamer te doen.

19. MamavanJordy

MamavanJordy Fanatiek lid

Aug 14, 2006
    4,408
    0
    36
    Kraamverzorgende
    Helmond
    Ik werk zelf als kraamverzorgende.

Wat ze met de intake zullen adviseren (let wel ADVISEREN is geen MOETEN) is dat het fijner is om rooming in (zo heet dat, dat je kindje bij je op de kamer slaapt) te doen. Dit omdat je dan de eerste hongersignalen kan oppikken (bijv. sabbelen op de knuistjes). Huilen is een verlaat hongersignaal al dat andere doen de meeste kindjes vooraf en als er dan nog niet gereageerd wordt gaan ze huilen. Sommige kindjes beginnen overigens meteen met huilen. Vooral met borstvoeding is dit belangrijk want dat komt de borstvoeding alleen te goede.

Wij leggen het de eerste dag ook nog uit en als mensen geen wieg hebben (je hoeft dat echt niet te kopen als je alleen de kraamweek dit wilt) gebruiken we de wagenbak van de wandelwagen.

Die maak je als volgt op: hoeslakentje (hoes voor het waskussen volstaat ook) over het matrasje (geen zeiltje eronder vanwege de kruik die er nog bij gaat, als je geen kruiken meer gebruikt mag dit weer wel, zo is het bij onze organisatie), dan een hydrofiele luier waar het kindje straks met het hoofdje op komt te liggen (ik vouw die altijd in een punt), je kan een lakentje en een dekentje gebruiken of een dekentje in bijv. een kussensloop.

Hopelijk kan je hier iets mee. Maar JIJ bepaalt altijd nog of je je kindje op je slaapkamer wilt. Sommige mensen kunnen bijv. ook niet tegen al die geluidjes die een kindje kan maken en slaapt dan zelf niet. Je bent echt geen slechte moeder als je je kindje gewoon vanaf de eerste dag meteen op zijn eigen kamertje legt. En over het feit dat ze soms dan niet meer in hun eigen bedje willen na verloop van tijd kan je bijv. overdag hij of zij al 1x in het ledikantje leggen zodat ze er aan wennen.

20. Mvjason

Mvjason Fanatiek lid

Sep 30, 2007
    1,677
    0
    0
    mama
    Utrecht
    ik heb dan wel een wiegje daardoor aangeschaft

maar wilde haar na de kraamweek zo ie zo wel gewoon overdags in haar ledikantje leggen en de nachten nog even bij ons

Share This Page