Bedtextiel, help ?

Discussie in 'De babyuitzet' gestart door Picaris, 6 aug 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Picaris

Picaris Actief lid

12 jun 2011
    302
    120
    43
    Ringkøbing, Denmark
    Hallo dames,

Even een vraagje want wij zijn inmiddels vrij in de war. Op vrijwel de meeste nederlandse websites wordt een dekbed voor een baby afgeraden. Nu woon ik in Denemarken en hier wordt een slaapzak voor de baby afgeraden....

Dus.. moet ik nu een lakentje en een dekentje kiezen ? Of gebruik je de lakensetjes alleen ?
    Ons kindje zal midden in de winter (1-1-2012 uitgerekend) worden geboren dus ik ben heel benieuwd.

Wat gebruiken jullie in het bedje en hebben jullie tips voor ons?

Alvast bedankt!

2. Tord

Tord VIP lid

26 okt 2009
    7.304
    299
    83
    Wij hadden een dekentje met eronder een lakentje voor onze winterbaby. Nu krijgen we weer een winterbaby, en we zullen het weer zo doen. Een dekbed is er hier opgegaan toen ze ongeveer 1 jaar was.

3. Mon

Mon Fanatiek lid

6 jul 2011
    1.135
    0
    0
    NULL
    NULL
    Inderdaad, gewoon een lakentje en een dekentje. Is in Nederland ook heel gebruikelijk. Slaapzakjes komen vaak ook pas in grotere maten. En als ze zo klein zijn liggen ze nog zo stil dat ze ook netjes onder de dekens blijven liggen (dus is een slaapzakje ook nog niet nodig).

4. Miran6

Miran6 Actief lid

31 jan 2010
    322
    0
    0
    NULL
    NULL
    en in het begin een kruikje erbij, totdat ze zichzelf warm kunnen houden

5. babyproject

babyproject Niet meer actief

Ik sloeg in het begin de dekentjes (drie)dubbel of gebruikte 2 dekentjes. Als je baby netjes stilligt, hoef je idd geen slaapzakje. Ons meisje ligt sinds ze 3 maanden is in een slaapzak en dan enkel dekentje + laken, of alleen slaapzak + laken als het warmer is.

6. Hopmarjanneke

Hopmarjanneke VIP lid

10 jul 2008
    13.550
    526
    113
    Vrouw
    Docent Frans (in opleiding)
    Duitsland
    In Duitsland wordt juist aangeraden je kind alleen een slaapzakje te laten dragen. En evt een dekentje er over heen.

Zelf hebben we gewoon, lekker Nederlands :D, een lakentje met een dekentje gedaan en de eerste dagen idd een kruikje erbij. Ondanks dat dit een meibaby is, want het was afgelopen mei toch nog redelijk fris.
    Dochterlief slaapt nu in een dikke slaapzak en dan zonder dekentje oid (schopt ze toch weer af ;) )

Bij de oudste hebben we rond anderhalf, denk ik, een dekbedje in haar bed gedaan en ook toen eigenlijk de slaapzak afgeschaft voor haar.

7. Picaris

Picaris Actief lid

12 jun 2011
    302
    120
    43
    Ringkøbing, Denmark
    Super dames, heel erg bedankt voor de reacties :)

Wordt af en toe dol van de verschillende dingen die aangegeven worden in Nederland en Denemarken, ze staan me af en toe aan te kijken alsof ik uit de klei getrokken ben ergens...
    Geen rood/rauw vlees eten ? Nooit van gehoord hier bijvoorbeeld, gekkenhuis :D

Anyways, ik heb weer wat stof tot nadenken !

8. Esk

Esk Actief lid

16 jul 2006
    197
    0
    0
    Idd, hier in Nederland wordt een dekbedje afgeraden totdat je kindje een jaar of twee is. De reden hiervoor is eigenlijk heel logisch: als je kindje nog heel klein is, en zeker als het nog zo'n klein babietje is, kan ie zichzelf nog niet zo goed redden. Lees: als ie per ongeluk het dekbed over zijn hoofd geschopt/getrokken heeft, en het dan misschien (een beetje) benauwd krijgt, krijgt ie het over het algemeen niet meer zo gemakkelijk van zich af, of heeft misschien helemaal het benul nog niet dat dat dekbedje eraf moet. Is dus ietwat gevaarlijk voor zo'n klein hummeltje.
    Met de combinatie lakentje/dekentje kun je je kleintje beter (lees: strakker) instoppen, en is er geen/weinig risico dat je kindje onder de dekens terecht komt.

Bij gebruik van een slaapzakje of Combisleeper is het belangrijk dat het hoofdje van je kindje niet (gemakkelijk) "naar binnen" kan. (Want dan heb je hetzelfde risico als hierboven.) Zolang dat niet (gemakkelijk) kan, lijkt een slaapzakje mij net zo veilig als de combi lakentje/dekentje...

Zelf zijn wij begonnen met lakentje/dekentje, maar al na een week of twee/drie overgestapt op een Combisleeper; onze kleine meid schopte, zo klein als ze was, telkens de dekentjes van zich af, of ging overdwars of ondersteboven in haar bedje liggen. En dat was best een beetje koud... zeker in januari ;)...

9. misa

misa Niet meer actief

In Nederland wordt een dekbed afgeraden, niet een dekentje. :) Een slaapzak hoeft echt niet de eerste weekjes als ze toch blijven liggen op hun plekje.

Wij hebben een duodeken gekocht en overtrekjes (dus geen lakentjes).

Deel Deze Pagina