Wiegje of ledikant?

Discussion in 'De babyuitzet' started by Lymmetje, Dec 14, 2012.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Lymmetje

Lymmetje Actief lid

Oct 16, 2012
    157
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik ben zo hier en daar eens aan het rondneusen voor een babyuitzet maar weet niet goed of ik nu een wieg of ledikantje moet kopen.
    Iemand tips?

Ik ben zelf maar 1,60 :( dus misschien zit daar ook nog een verschil in wat fijner is om de baby eruit te halen en erin te leggen.

Wat zijn de voor en nadelen van een wiegje en ledikant?

2. Dubbeltje82

Dubbeltje82 VIP lid

Jan 7, 2011
    11,704
    3,816
    113
    Female
    ik heb beide... een ledikant heb je hoe dan ook nodig voor als de kleine wat groter wordt en op een bepaald moment gaat zitten enzo (dan is een wiegje te gevaarlijk).

Een beetje ledikant is in hoogte verstelbaar dus ook op wiegstand te zetten.

Voor de eerste weekjes heb ik een wiegje naast het bed... dan hoef ik niet zo ver te sjouwen 's nachts

3. Arual83

Arual83 Fanatiek lid

Jan 11, 2012
    3,530
    0
    0
    Zuid-Holland
    Een wiegje is voor een kortere periode. Het wiegje dat wij hebben is geschikt tot 6 maanden.
    Wij willen de kleine graag eerst bij ons op de kamer en hebben gekozen voor een wiegje naast ons bed.
    In haar eigen kamertje heeft ze een ledikantje staan. Hier kan ze zeker 2 jaar in.
    Als de baby nog zo klein is, ku je de bodem van het ledikant hoog zetten, dan kun je er ook makkelijk bij. Het wiegje dat wij hebben is in vergelijking met veel wiegjes die ik heb gezien vrij laag. Voor naast ons bed lijkt het mij de ideale hoogte.

4. sammie80

sammie80 Actief lid

Jul 12, 2012
    197
    0
    16
    Mijn kindjes hebben vanaf dag 1 op hun eigen kamertje geslapen in hun eigen ledikantje. Ik vind zelf een wiegje leuk maar een beetje geld verspilling voor dat eventjes dat ze er in liggen. Maar da's mijn mening.

5. Merryl

Merryl Fanatiek lid

Jun 25, 2012
    4,368
    192
    63
    Een ledikant hebben wij voor beide en de derde gaat ook meteen in het ledikant. Zonde geld om een wieg te kopen. Ook vind ik een wieg niet veilig. Er moet goede lucht circulatie zijn en met een dichte wieg heb je dat niet.

6. nathalie2012

nathalie2012 Fanatiek lid

Oct 5, 2012
    1,581
    0
    0
    Wij hebben een schommelwieg gekocht en een juniorledikant (kunnen we ombouwen tot juniorbed). Een wiegje is niet persé nodig maar dit leek vooral ML handig zodat de kleine de eerste tijd bij ons op de kamer kan slapen. Geen idee hoe lang dat gaat gebeuren want ML vind het vast niet fijn als ik BV aan het geven ben in dezelfde kamer (met verlichting aan) terwijl hij de volgende ochtend vroeg moet werken.

Je hebt overigens ook wiegjes die spijlen hebben en dus niet helemaal dicht zijn. Ik heb een bekleding set erbij gekregen, in Duitsland is dat volgens mij heel gebruikelijk...weet niet of wij dat gaan gebruiken.

7. Arual83

Arual83 Fanatiek lid

Jan 11, 2012
    3,530
    0
    0
    Zuid-Holland
    Er zijn ook wiegen die dat wel hebben. Wij hebben gekozen voor een wieg met een goede luchtventilering ;).

Dat van dat geld daar zit wel wat in, wij hadden mazzel, de wieg hebben mijn ouders betaald (blijft ook van mijn ouders overigens, wij gebruiken hem maar heb hem wel zelf uitgekozen). Anders waren wij wel voor een wat gunstiger geprijsd wiegje gegaan vermoedelijk maar sowieso wel een wieg omdat ik haar bij ons op de kamer wil de eerste periode.

8. rums

rums Niet meer actief

Wij hebben een wiegje te leen. Maar zoiezo een ledikant al in de babykamer staan voor als het 's nachtts niet fijn is naast het bed.
    Als we het wiegje niet hadden kunnen lenen dan was de baby meteen in het ledikant gekomen. We vinden het namelijk jammer van het geld. Heb nu al een aantal keer meegemaakt dat ouders naar 1 of meerdere nachten het kind alsnog in de ledikant leggen omdat ze niet kunnen slapen.

9. Suusjeuh

Suusjeuh VIP lid

Jul 4, 2010
    13,212
    13
    38
    Verpleegkundige/gastouder
    Het is geen "of" maar "en". Een wieg slaapt je kindje ongeveer 4-6 maanden in, het ledikant gemiddeld tot 2 jaar. Ik vind een wieg wel heel fijn, lekker veilig vertrouwd en gezellig bij jou op de kamer de eerste maanden. Zo'n klein frukje lijkt me zo verdwaald in een groot ledikant...

10. Mama Roos

Mama Roos Fanatiek lid

Jun 29, 2012
    1,061
    1
    0
    Werk als Verzorgende IG in een gesloten pg afdelin
    Twente
    Wij hadden een wiegje te leen van mijn man zijn ouders, hij had hier zelf nog ingelegen als baby, compleet met hemel van kant.
    Ik vond het ideaal omdat beide onze dochters s'nachts bij ons op de slaapk sliepen. Een wiegje nam zo weinig ruimte in beslag.
    Ook vond ik het idee prettig dat het na 9 maanden in mijn buik te hebben gezeten niet gelijk in zo'n 'groot' bed kwam te liggen, maar nog lekker geborgen/klein in een wiegje.

Wel viel het me tegen dat ik zowel voor het ledikant en het wiegje een matrasje, lakens en dekens moest hebben, dit is eigenlijk wel zonde, want het wiegje hebben onze dochter maar tot 3 maand ingelegen

11. red88

red88 VIP lid

Dec 3, 2008
    13,137
    0
    0
    Oudste sliep 3 maanden in de wieg. De jongste heeft er amper ingelegen maar hadden de wieg nu ook beneden staan en hebben een co-sleeper op onze kamer.
    Maar als we die niet hadden gehad, had ze misschien nog in de wieg gelegen.

12. femkes

femkes VIP lid

Jul 24, 2007
    9,088
    10,382
    113
    Als wij geen familiewiegje hadden gehad, dan hadden we geen apart wiegje gekocht. Uiteindelijk heeft hij er ruim 9 maanden ingelegen, maar dat is echt een uitzondering. Ons ledikantje is niet geschikt voor een kleine baby omdat het een dichte bak is aan de zijkanten, maar toen hij 9 maanden was vond ik dat niet meer eng. We hadden van mijn schoonzusje een geschikt ledikantje gekregen, maar die hebben we ivm wieg dus niet gebruikt.
    Als je een wiegje in een winkel koopt, dan voldoet deze gewoon aan dezelfde eisen als een ledikantje. Een tweedehands wiegje mogelijk niet, een beetje afhankelijk van hoe oud en wat mensen er zelf mee hebben gedaan. Maar hetzelfde geldt voor een ledikantje, als je die van marktplaats haalt heb je ook risico dat deze niet meer aan de nieuwste eisen voldoet. Dat is een overweging om mee te nemen.

13. tulip

tulip Niet meer actief

mijn man vond een wieg onzin bij de oudste, maar die bleek dus helemaal te verdwalen in dr ledikant en die hebben we overdag dus in de kinderwagenbak gelegd. In het donker ging het in bed wel goed.

Deze keer wilde ik dus wel een wieg en die kregen we zo van iemand, dus ik blij en man blij;)

14. loesje1982

loesje1982 Fanatiek lid

Apr 4, 2011
    2,070
    0
    0
    Hier
    dit.

onze dochter heeft zeker 7 maanden in dr wieg gelegen, en vond t maar niks in t grote ledikant. ze was veel geborgenheid nodig, en nog. t kindje heeft 9 maanden lekker bij je gelegen, en dan in zo´n groot ledikant, nee.

geldverspilling vind ik t dus niet.

15. Prins03

Prins03 Fanatiek lid

Nov 13, 2012
    3,695
    2
    0
    Wij hebben ook allebei.
    Eerste 4 weken heeft hij bij ons op de kamer geslapen in zijn wiegje, daarna in zijn ledikant op z'n kamer.
    Het wiegje heb ik nog wel naast mijn bed staan. Als hij dan een keer een nacht heeft dat hij echt niet meer wil slapen op zijn kamertje dan leg ik hem in zijn wiegje en is het 9 van de 10 keer goed.

16. Marieke4mei

Marieke4mei Niet meer actief

Wij hebben alleen een ledikant. Bij ons wordt het anders te krap. Een wieg is wel makkelijk omdat je kindje lekker bij je ligt. Meeste babys kunnen gewoon tegen je geluiden en slapen door maar heb zou toch niet zo durven te bewegen denk.

17. Kiewie

Kiewie Fanatiek lid

Oct 10, 2011
    1,341
    5
    38
    Wij hebben een ledikant en vandaag ook een wiegje besteld.
    Ik kan het niet over mn hart verkrijgen om mijn kleintje op een andere kamer te leggen nadat ik ben bevallen.. Heb er nu al moeite mee dat de kleine dadelijk noet meer in mn buik zit!

Als de kleine iets groter is, dan zullen we het ledikantje pas gaan gebruiken. Tot die tijd lekker in een wiegje bij papa en mama op de kamer <3

18. cizmo

cizmo Fanatiek lid

Jun 26, 2012
    1,898
    4
    38
    Ook hier allebei! Straks eerst een wiegje naast ons bed en daarna naar zijn eigen kamertje in een ledikantje...

19. Suusjeuh

Suusjeuh VIP lid

Jul 4, 2010
    13,212
    13
    38
    Verpleegkundige/gastouder
    Dan gaat hij toch op de babykamer slapen? ;) mijn man slaapt door alle nachtvoedingen heen, maar papa ben je ook s nachts he !

20. Dinges89

Dinges89 Actief lid

Jun 15, 2012
    412
    0
    0
    Dordrecht
    Hier hebben we ook alletwee, maar was voor ons een goedkope keuze want we konden alletwee zo krijgen. Wiegje is een familiewieg, heeft mijn moeder nog in gelegen en ikzelf ook, die komt dus straks eerst bij ons op de kamer te staan. Later komt de kleine in het ledikantje te liggen waar mijn vriend als ukje in geslapen heeft.:)

Share This Page