Hallo wij gaan elk jaar kamperen met onze 4 persoons koepeltent en wij willen dit jaar hoogstwaarschijnlijk ook weer gaan kamperen. Jill is dan 7,5 maand (laatste 3 weken van augustus) We willen dan 1/5 / 2 weken gaan. We denken zelf aan Frankrijk of Italie... het moet in ieder geval in 1 dag te rijden zijn omdat ik liever niet met dat kleintje zolang wil reizen. Wie heeft er ervaring/tips/adviezen over het kamperen met zo'n kleintje? En verder ben ik ook nog op zoek naar leuke campings in Frankrijk of Italie (Gardameer?), die niet al te prijzig zijn (rond de 25euro per nacht). Zolang het sanitair schoon is, een meertje of een zwembadje is vind ik het al best! en oja, lekker weer! Wie o wie weet er een leuke?
Wij hebben vanaf het begin ook gekampeerd. Weliswaar in een miniscuul caravannetje, maar qua oppervlakte/stahoogte was dat niet veel beter dan een tent. Is altijd prima gegaan. Eerst een paar weekendje proefgedraaid in Drenthe en de eerste zomer gingen we naar Italie. Hij was toen 8 maanden. We lieten ons zoontje in het begin in de kinderwagenbak slapen. Toen dat niet meer pastte hebben we zijn matras van thuis meegenomen en hem daarop laten slapen, gewoon op de platgelegde bank. Hij lag toen nog tussen voorkeurshoudingskussentjes, dus hij bleef netjes liggen. Nog later hebben we zo'n Deryan-tentje gekocht, omdat hij toch wel de neiging had om zich te gaan verplaatsen in zijn slaap. Die zijn gelijk ook handig tegen muggen. Verder hadden we een opklapbare kinderstoel bij ons, echt ideaal. Badje was tegelijk ook onze afwasteil. Ook hadden we zo'n kleed met een plastic onderkant om op te spelen, zodat eventueel vochtige grond geen probleem was. Het enige moeizame vond ik een beetje de hygiene van flesjes schoonmaken etc. Er komt lang niet altijd echt goed heet water uit de kranen en het was overal zo warm en stoffig dat spullen erg snel weer vies werden. Nu gaf ik toen nog borstvoeding, dus gaf dat niet direct problemen. Warm eten bestond in die tijd uit potjes Olvarit en de buitenlandse varianten daarop. In Italie vond ik die trouwens moeilijk te verkrijgen, terwijl ze in Zwitserland en Duitsland volop te koop waren. Weinig keuze in Italie, als het er uberhaupt al was. Wij hebben op diverse campings gestaan aan zowel de Adriatische Zee, als in Toscane en in het merengebied. Alleen aan de Adriatische Zee (vlak bij Venetie) hadden we een camping met goede baby-voorzieningen, zoals een aparte babybadkamer. Verder was het sanitair echt dramatisch slecht, maar daar maken wij ons nooit zo druk om. Lang leve de badjesteil. In de ANWB-boekjes staat ook altijd vrij veel info over de kindervoorzieningen op campings. Wij gaan nu trouwens niet meer naar Italie. Het was altijd zo ontzettend heet en lawaaiierig op al die campings, dat het slapen heel slecht ging. Maar dat hangt misschien ook wel af van de locatie van de campings. Wij zaten steeds aan zee of aan een meer en dat zijn toch de grotere drukkere campings in de zomertijd. In Frankrijk hebben we afgelopen zomer op een hele leuke camping gestaan voor een paar nachtjes. Dat was in de Alpen, vlakbij Les Deux Alpes en Alpe d'Huez. We hadden toen niet zulk mooi weer, maar de camping was echt super, met heel goed sanitair, ook babybadjes, een zwembad, speeltuin, ruime plaatsen, goed restaurant, winkeltje, alles erop en eraan. Camping Le Château de Rochetaillée, heette het. In de tweede helft van augustus begint daar alweer het laagseizoen, en met een ACSI-kaart kregen we daar toen ook al flink korting. In de Alpen ben je wel iets minder mooiweerzeker, maar qua omgeving was het er echt super.
Wij hebben met Eva gekampeerd toen ze 8 maanden was, begin september (ik zie net dat Jill dus op 29 december geboren is, Eva op 30 december, maar een jaartje eerder ). We hadden een Deryan bedje gekocht, erg handig, want neemt weinig ruimte in. Nu is Italie niet echt een bestemming om in 1 dag te rijden vind ik, Frankrijk wel, ligt er natuurlijk aan waar je naartoe gaat. Maar ik vond een rit van 8 uur met 3 keer stoppen tussendoor meer dan genoeg en het was dan wel fijn dat Eva in een lekker bed kon liggen. Ik zou dus tussendoor in een hotelletje overnachten (mijn schoonouders wonen in Frankrijk, dus dat is makkelijk ). Wij zaten op een camping met baby wasgelegenheid, dus hadden geen badje mee. Wel de ikea kinderstoel, die is echt ideaal en makkelijk mee te nemen. Wij zaten trouwens op camping Domaine Le Pommier, in de Ardeche. Vind ik echt een supercamping, maar wel vooral met mooi weer (maar dat is meestal wel zo). Is ook een onderwerp over.