Mei/Lente baby

Discussion in 'De babyuitzet' started by Jess93, Nov 21, 2014.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Jess93

Jess93 Fanatiek lid

Sep 9, 2014
    2,966
    2,294
    113
    Female
    Houten
    Ik ben dus 12-5 uitgerekend, een datum waarop het weer zooo verschillend kan zijn. Soms is het prachtig weer en al in de 20 graden en soms is t nog echt k* weer.

Wat moet je dan aanschaffen qua kleding en slaapzakjes en voetenzakken enzo? Is lange mouw niet te warm, kort te koud etc. Ik vind het maar lastig! Ik heb nog heeeeul lang dat weet ik, maar ben zo benieuwd hoe jullie dat doen/gedaan hebben? :D

2. dorisn

dorisn Fanatiek lid

Jun 2, 2007
    4,319
    37
    48
    ede
    mijn dochter is van april en ik had voor haar beide. zowel lange als korte mouwen en ook rompers met lange mouwen zodat ik ook de dingen met korte mouwen kon gebruiken als het niet warm was. uiteindelijk is het toen heel warm geworden en heeft ze ook veel in alleen een romper gelegen. bij mij zoon die in juli is geboren had ik ook met lange en korte mouwen omdat die kleintjes zich nog niet goed warm kunnen houden in het begin. wij hebben ook de eerste week regelmatig getemperatuurd (ook omdat hij maar 2900gram woog) en zo zagen we goed wanneer hij zn temp goed kon regelen.
    voor onze dochter hadden we een voetenzak in de maxi cosi omdat die er bij zat. bij onze zoon hadden we een nieuwe wagen en maxi cosi en hadden we een wikkeldeken en dat ging ook prima.
    zorg dat je op warm en koud weer bent voorbereid maar het is wel handig als je de dingen ook kan gebruiken bij een ander weertype.

3. Schilderijtje

Schilderijtje Niet meer actief

mijn zoontje was van maart en die heeft gewoon mouwloze rompertjes gedragen. met daarover een shirt lange mouw en een broekje. het waaide toen hard buiten.
    als ze net geboren zijn raden ze het ook aan om ze wel wat warmer aan te kleden ivm het zelf warm houden.
    ik deed het ook een beetje op gevoel.
    een omslagdoek deed ik overigens op aanraden van kraamzorg niet. volgens hun leert het kindje dan minder goed zichzelf warm houden .
    je gevoel zegt om het wel te doen maar het is echt niet nodig .

ik heb geen rompers korte mouw gebruikt ik vond ze niet fijn. ze krulde steeds op onder de shirtjes. wel gebruikte ik rompers lange mouw bijv onder een korte mouw tshirt.

mei is nog wel een maand voor de tussenkleertjes hoor:)
    zelfs mijn schoonzusje die in juni is bevallen gebruikte nog veel lange mouw.
    echt wollen truitjes en fleece is mischien wel wat te warm.
    maar de tussenkleding is eigenlijk altijd goed:)

4. Lottie

Lottie Actief lid

Jan 23, 2014
    358
    28
    18
    Limburg
    Mijn kids zijn van 13 mei.
    Wij hadden alles lange mouwen en lange broekjes.
    Kinderen hebben ook echt dikke twee weken mutsjes opgehad.
    Nu waren mijn kinderen wel klein 2000 gr en 2400 gr.
    Ik zou korte mouwen rompers, met lange mouwen en lange pijpen met vestjes combineren en een fijne omslag doek.
    De kleertjes zou ik dan inderdaad van katoen nemen wel.
    Op hun bedjes had ik gewoon zon jolein deken de basic met laken.
    De deken was wel 2 x dubbel geslagen

5. NiekeKris

NiekeKris VIP lid

Apr 13, 2008
    23,140
    8,871
    113
    Mijn dochter is van half mei en was een flinke baby, kon zich ook al snel zelf warm houden, maar heeft de eerste weken toch echte lange broeken en shirtjes met lange mouwen gedragen. Daaronder meestal rompers met korte mouw of mouwloze rompers.

Pas toen ze een maand of twee/drie was en het ook echt 25+ graden was, droeg ze wel eens een shirtje met korte mouwtjes of alleen een rompertje.

Slaapzak sliep ze ook pas na een aantal maanden in, daarvoor gewoon lakentje en dekentje.

Voetenzak zou ik niet doen, zou een lekker vestje en een dekentje doen.

6. birds86

birds86 VIP lid

May 13, 2013
    5,305
    2,002
    113
    Female
    Mijn kleintje is van 26 mei en hij was 4 kilo. Was aaltijd goed op temperatuur, geen mutsje of kruik nodig gehad. Dus ik had voor hem weinig nodig met die warme dagen. Het kan dus erg verschillen. Zou iig wel paar rompers met geen mouw en lange mouw doen. Maar qua truitjes zou ik geen lange mouw doen. Is t koud dan doe je een romper lange mouw met t shirtje. Zou ook geen vesten kopen met capachon en teveel knoopjes enz. Maar in die kleine maatjes heb je dat meestal ook niet ;)

7. ikkie97

ikkie97 VIP lid

May 7, 2011
    10,923
    3,943
    113
    Mijn dochter is van mei, sowieso gebruik je in het begin lange mouw, korte mouw had ik vanaf maat 62. Rompers weer alleen in korte mouw en zonder mouw. Vestje heb je ook echt nog wel nodig.
    Voetenzak had ik niet, wel een dunne omslagdoek in de maxicosi.

8. Gentle

Gentle VIP lid

Oct 10, 2007
    6,979
    1
    36
    Overijssel
    Rompertjes met korte mouw en lange mouw. Shirtjes met korte mouw en lange mouw, evt een paar (grotere) rompertjes zonder mouw. Dan kun je naar hartelust combineren met 2 lange mouwen over elkaar of juist alleen een kort mouwtje bij warm weer. Slaapzakjes zou ik nog niet kopen, heb je de eerste weken niet echt nodig. Evt een klein zomerslaapzakje (maar vaak is dat de eerste tijd ook nog te groot). Voetenzak waarvoor? In de wagen is niet nodig, MC zou ik ook niet doen. Je kunt alles nog later kopen, dekentjes kun je gemakkelijker afwisselen en evt dubbel doen bij kouder weer.

Jasje is wel een beetje zo'n ding. Ik heb vaak zo'n sweater-stof-vestje gehad voor de eerste weken. Lekker zacht, niet al te dik (want ze hebben toch een deken) en in de zomer (ik heb er eentje van maart en eentje van augustus) ook niet te warm als het een dag niet heel koud is. Gewoon even als extraatje over de kleertjes. Een echte jas is in de eerste 2/3 maanden helemaal niet handig, ze liggen alleen maar!

9. Damay77

Damay77 VIP lid

Apr 18, 2010
    13,734
    7,501
    113
    Female
    van alles wat kopen. korte mouw en lange mouw shirts, lange en korte mouw rompers. die kleintjes dragen in het begin sowieso lange mouw en laagjes. ze kunnen zich in het begin nog niet goed warm houden. je kan dan altijd een lange mouw romper onder een tshirt korte mouw doen. of hier had ze bijvoorbeeld een lange mouw romper onder een jurkje korte mouw.
    slaapzakje heb je nog niet nodig. ze bewegen nauwelijks in bed dus ze blijven goed onder een dekentje liggen. voetenzak heb je ook niet nodig. waarvoor:(
    ze liggen nog in de wandelwagenbak onder een dekentje. pas rond 5-6 maanden gaan ze over naar de wandelwagenzitting. dan heb je pas een voetenzak nodig.
    de maxi cosi/autostoel gebruik je alleen in de auto dus daar kan je evt even een dekentje overheen leggen als het fris is.

hier een kindje van april. het was toen over de 20 graden. iedereen liep in tshirt maar mijn kleine heeft lange mouw kleding aan gehad en lag onder een dubbele deken met 2 warme kruiken. de eerste weken heeft ze alleen maar laagjes kleding aan gehad.
    de 2e is een juli kindje en toen was het snikheet. ook zij heeft laagjes aan gehad. geen enkele keer korte mouw. dat was nog te koud. het weer zegt dus weinig....

10. Maantje555

Maantje555 Niet meer actief

Heb je trouwens vanaf het begin een katoenen deken nodig voor in het wiegje, ledikantje ? Ook als het warm is? Ik ben begin mei uitgerekend....

11. NiekeKris

NiekeKris VIP lid

Apr 13, 2008
    23,140
    8,871
    113
    Je ligt zelf toch ook onder een dekbed? Tenzij het echt warm is, maar dat is het in mei meestal nog niet (vind ik ;)). En een pasgeboren baby'tje heeft heel vaak moeite om zich warm te houden. Ik zou dus zeker een deken kopen. Mocht je hem toch niet nodig hebben (wat ik me echt niet voor kan stellen), dan bewaar je hem tot je hem wel nodig hebt, toch?

12. Gentle

Gentle VIP lid

Oct 10, 2007
    6,979
    1
    36
    Overijssel
    Als je geen minislaapzakje gebruikt heb je een deken nodig. Je moet je indenken dat, tenzij het 25+ graden is buiten er ook altijd kruikjes in het bedje liggen bij de baby. Dus dan is een dekentje echt een must. Ik had ook gewoon altijd wat losse dekentjes, lekkere zachte, om even beneden er overheen te leggen of als extra voor 's nachts.

13. Maantje555

Maantje555 Niet meer actief

Oké dankjewel allemaal! We hebben 2 katoen dekens gekocht :)

14. Shandy

Shandy Fanatiek lid

Jan 14, 2012
    2,603
    18
    38
    Mijn kindje is van mei vorig jaar.
    Had rompers met korte mouwtjes en allemaal truitjes/longsleeves.
    Ik had een vrij dik jasje
    Voetenzak in maxi cosi (ong de eerste zes weken)
    In bed lakens en dekentje. Mn kindje lag best een poos met kruiken in bed.
    Ook afhankelijk van je kindje denk. Mijn kindje was vrij klein

Koop niet teveel, je krijgt vanalles en via t internet is iets snel besteld en de volgende dag in huis

15. Jess93

Jess93 Fanatiek lid

Sep 9, 2014
    2,966
    2,294
    113
    Female
    Houten
    Bedankt voor alle reacties! Toch erg handig om zo de ervaringen te horen :) ook fijn dat ze allemaalbt zelfde zijn ongeveer!

Ook lastig: wat/hoeveel koop je van alles? Aangezien je ook dingen krijgt, maarja je weet natuurlijk niet van te voren wat..

16. veense

veense Niet meer actief

Ik vind het ook lastig, zeker omdat het een jongen wordt.
    Mijn dochter is van eind juli, geboren in een enorme hittegolf (2006) dus die droeg een romper en als er kraamvisite kwam een luchtig jurkje eroverheen.
    Ik koop in ieder geval niet te veel in maat 50/56, als ik tekort kom stuur ik man wel op stap (met dochter van 8, die heeft er meer kijk op dan hij ;)
    Kruik hoop ik te lenen, bij de oudste nooit gebruikt, dus wil daar geen geld aan uitgeven.

17. iPinky

iPinky Actief lid

Oct 6, 2014
    382
    0
    0
    buitenland
    Ik ben zo langzamerhand aan het zorgen dat ik compleet ben wat betreft alle dingen die ik echt nodig ga hebben. Als mensen aangeven dat ze een wat groter cadeau voor ons willen kopen, dan geef ik ze een lijstje waar ze uit kunnen kiezen. (Mijn schoonfamilie zit verspreid over de hele wereld, dus daar probeer ik rekening mee te houden als ik dingen vraag.)

De dingen die ik nog absoluut niet gekocht heb zijn speelgoed, knuffels, boekjes e.d. Maar dat zijn, denk ik, ook wel de dingen die mensen het liefst geven en eventueel snel bijgekocht zijn mocht dat niet zo zijn. Op die dingen na vertel ik iedereen dat ik redelijk compleet ben, zeker voor het eerste half jaar.

18. BabyLovin

BabyLovin Actief lid

Aug 2, 2014
    118
    1
    18
    Den Haag
    Wat een handig topic!
    Ik vind het ook lastig namelijk, zo'n tussenmaand..

Mag ik hier ook jullie advies vragen? Hope so :)

Is de wikkeldeken van Koeka warm genoeg voor een (eind) mei baby of is de voetenzak echt nog wel heel lekker om te hebben? Die ziet er zo warm uit..

Fotootje bijgevoegd van de maxi cosi met wikkeldeken, voor we niet weet welke ik bedoel:

Attached Files:

19. nlovesn

nlovesn Actief lid

Oct 10, 2011
    437
    0
    16
    Babylovin is zon koeka maxicosi hoes zacht? Of voelt hij echt aan als badstof??

Share This Page