De laatste tijd krijg ik steeds meer in de omgeving commentaar op onze dochter. Ze is begin juni twee geworden en vlak daarna naar het bureau geweest. Ze woog toen 16,4 kilo bij een lengte van 94 centimeter. Ze is nu iets langer en vanmorgen 16,6 kilo op onze eigen weegschaal. Kledingmaag heeft ze 110/116 schoenmaat 26. De een vind haar veel te lang, de ander te dik. Iedereen zeurt wel wat over haar. Ze is geboren met 44cm en 2150 gram dus ze heeft inderdaad een flinke spurt gemaakt. Wat vinden jullie van deze lengte/gewicht en moet ik me er nu echt wat van aantrekken op deze leeftijd? Het bureau vond haar overigens ook wel aan de zware kant al oogde ze niet dik. Ze eet op een dag: Ontbijt meestal zo rond 9:30 ze slaapt lang. 0,5 tot een hele snee brood met worst en een beker melk. Op zondag is het een half afbakbroodje met een eitje Tussendoor beker drinken. 12:00 halve tot hele snee brood met ene keer worst andere keer dun laagje pasta of pindakaas. Ze krijgt er nu in de zomer wat aardbeitjes naast of een paar stukjes komkommer of af en toe een stukje beschuit. (Die eet ik nu in de zwangerschap veel omdat die goed vallen voor maagzuur) en als er eentje kapot is krijgt ze een stukje. Max een kwart. Hier weer een beker drinken bij Smiddags uit bed weer drinken met een schaaltje fruit (appel, peer, banaan, bosbessen, kersen, aardbeien, druiven ze eet alles) Tussendoor nog keer drinken Avond eten is een opscheplepel en als ze het heel lekker vind of trek heeft nog een halve erachteraan. En een toetje. Ook weer drinken erbij. Snoep krijgt ze eigenlijk alleen af en toe een spekje bij oma. Bij mij nooit. Chips alleen als we op visite zijn en het op tafel komt. Koek eet ze af en toe smiddags een maria biscuitje als ze smorgens al fruit op heeft. Soms komt dat zo uit maar dat is misschien eens in de twee weken ofzo. Die maria biscuitjes zitten ook in mijn tas voor als we ergens heen gaan en ze krijgt trek. Gewoon om wat bij me te hebben. Sorry voor het lange verhaal maar wil een duidelijk beeld scheppen.
Ik vind dat ze vrij weinig eet, teveel al zeker niet en als ze verder goed beweegt, tsja. Het is zeker een flinke meid voor haar leeftijd maar je kan er moeilijk een paar cm of kilo afhalen toch?
Ja ze is lang en ja ze is zwaar maar in verhouding toch gewoon goed? Gewicht past bij haar lengte, ze zit tegen de bovenlijn. Vervelend dat je steeds commentaar krijgt want ja nou weet je het wel. Vind ook niet dat ze veel eet. Misschien kan je erop letten wat je haar te drinken geeft, thee en water en weinig suikers is natuurlijk het beste. Wat vaak gebeurd is dat ze snel ouder geschat worden en dat kan wel eens vervelend zijn. Van dat kan ze toch wel? Of afgekeurd worden op gedrag omdat ze denken dat ze ouder is.
Dat laatste gebeurt veel inderdaad bij vreemden. Ow wat praat ze slecht? Wat klimt ze raar op dat trapje? Kan ze nog niet rennen? Wat springt ze gek? Kan ze nog niet eens fietsen? Zulke opmerkingen. Als je dan zegt ze is net twee kijken ze je echt zo aan van ja ja het zal wel. Mensen schatten haar toch al snel een jaar of drie soms wel vier. Zou het kunnen dat ze te weinig eet dan? Brood wil ze zelf niet meer en ze vraagt dan ook niet om koek of ander eten tussendoor. Alleen om drinken. En omdat ze wat zwaar is hebben we dan zoiets van prima laat dan maar (voor de vorm laten we ze dan nog een klein hapje eten dat ze leert dat ze eigenlijk haar bordje leeg moet eten) Drinken: ik heb ze sinds een week aan het water. Hoera! Vanwege reflux hebben we altijd alles in moeten dikken waardoor ze geen water dronk. Ik heb het zelf weleens geproefd maar water met johannesbroodpitmeel is echt heel goor. Ze dronk dus altijd roosvice diksap en later tot nu een scheutje karvan cevitam erin. Nu ik ze met een rietje uit een plastic beker laat drinken wil ze wel water maar alleen als het koud is. Dat rietje doet het hem waarschijnlijk en het idee dat het een beker is dus net als wij grote mensen. Maar goed karvan cevitam zitten wel suikers in inderdaad maar fruitsuikers en geen toegevoegde suikers? Ze krijgt al helemaal geen dingen als dubbelfris, yoki of taksi of iets dergelijks. Beweging: we wandelen nu niet meer ivm mijn zwangerschap en verplichte bedrust maar ze speelt heel de dag gewoon en ook buiten.
Vervelend die opmerkingen van vreemden en ook zeker niet leuk voor je dochter, al zou ze het zelf nu nog niet echt door hebben lijkt mij. Haar eet en drink gewoontes zijn gewoon goed hoor daar kan je verder weinig aan doen. En gewoon op suikers blijven letten en beweging maar dat moeten eigenlijk alle kinderen toch? Ik zal me geen zorgen maken hoor. Zou wel haar lengte in de gaten houden als ze straks wat ouder is. Als ze nou zo groot blijft vergeleken leeftijdsgenootjes zou ik een onderzoek doen naar lengte, dat ze niet op de 1.90 uit gaat komen. Maar het lijkt mij dat de schoolarts hier ook wel over zou beginnen als lengte en gewicht afwijken.
Fruitsuikers zijn net zo goed suikers als toegevoegde suikers laat je daardoor niet misleiden. Als ze water drinkt: super, gewoon water aanbieden en hou limonade of sapjes voor de bijzondere momenten. Dat zal al veel schelen. Verder zou ik een beetje afwisselen in broodbeleg want worst is nou niet bepaald het meest gezonde broodbeleg wat er is, vet en ook vaak afvalvlees. Je kan beter wat meer magere vleessoorten kiezen en ook gewoon afwisselen met ander beleg. Jam bijvoorbeeld is heel mager en van zonnatura zonder toegevoegde suikers, komt nog bij dat volgens mij bijna alle kinderen jam heerlijk vinden. Ze zit qua gewicht inderdaad wel bij de bovenlijn maar niet overdreven zwaar vind ik.
Ik probeer het voor mijn zicht even te vergelijken met mijn dochter van ruim 5,5. Zij wegen namelijk bijna exact hetzelfde maar mijn dochter is 1.08. Nu hebben wij ws 2 uitersten..want ik heb juist een heel klein fijn popje. Maar toch denk ik dat ze best veel weegt tov haar lengte. Mijn dochter weegt dus hetzelfde maar is 14cm langer. En zij is niet megamager...wel dun.
Hier 1-2x fruit, soms koekje/cracker/rozijntjes, 1x beker optimel puur met 1 boterham als ontbijt. Soms ipv een fles pap. s Middags 2 boterhammen met water. Avondeten half tot heel peuterbordje vol en griekse yoghurt na. Drinken bijna altijd water. Soms sterk aangelengde diksap. Ze eet hier dus meer. Weegt ca 15 kg en is rond de 92 cm. Ze heeft nog lekker babyvetjes maar is ook weer niet dik. Net iets zwaarder in verhouding tot haar lengte.
Maarja en dan? Dan is ze zwaar maar je propt haar niet vol dan zal ze er waarschijnlijk wel overheen groeien. Dat overschatten ken ik. Ons zoontje is even lang, wel twee kilo lichter. Maar hij was tot 20 maanden ook altijd erg zwaar. Op een gegeven moment behon hij steeds meer te bewegen en is hij vanzelf slanker geworden. Dus lekker veel buiten spelen en renspelletjes verzinnen.
Hier heeft ze nog niet veel haar en oogt ze in haar gezichtje nog echt jong. Mijn oudste weegt 17 kg en is tussen de 105 en 110 cm. Heeft ook echt een andere bouw.
Echt geen zorgen maken. Ze krijgt veel gezonder eten / drinken dan menig ander kind, dus daar ligt het niet aan! Daarbij is ze ook lang en wat mij betreft prima in verhouding.
Dank je wel voor jullie reacties. Aankijken dus en hopen dat ze wat stil gaat staan met groeien. Met worst bedoel ik eigenlijk beleg variërend van kaas, boterhamworst, smeerworst tot kipfilet. Alles wat bederfelijk is zou je kunnen zeggen. Jam valt bij ons eigenlijk onzer zoet dus tussen de middag zit dat er ook zeker bij. Mijn man is 1,99 meter en weeg 98 kilo. Hij heeft een grove bouw. Ze lijkt uiterlijk wel heel veel op hem dus daar zou het ook wel wat vandaan komen denk ik. Ben zelf maar 1,65. Dat in de gaten houden dat ze niet doorschiet ben ik zeker van plan. Ook na de bevalling weer het lopen erin brengen. Naar de markt en de supermarkt enzo. Heb nu bedrust dus kan niets actiefs doen met haar. Even in de keuken brood smeren is al haast te veel. Daar voel ik me ook wel schuldig over in die zin dat ik me afvraag of ze daarom ook niet wat 'afvalt' omdat we veel in huis zijn nu.
ik zou me er niet zo druk om maken jaim is ook altijd stevig geweest, snoepte ook niet veel ofzo en bewoog veel. nu is ze nig steeds wel iets steviger, is gewoon haar bouw. ze heeft altijd haar lijntje gevolgd, cb zei er ook vaak wat van. Maar ze is absoluut niet dik ofzo
Nee hoor, geen zorgen! Ze is inderdaad een grote meid voor haar leeftijd, maar ik heb nou niet het idee dat lengte en gewicht echt een scheve verhouding vormen. Mijn dochter van 3 is al erg groot voor haar leeftijd met 106cm en 19kg. Maar niet te dik! Ze eet vrij weinig (mijn dochter ook trouwens, ze wil gewoon niet meer), dus daar ligt het niet aan. Ze hoeft ook beslist niet af te vallen! Trekt wel bij naar mate ze ouder wordt.
Ze is inderdaad stevig en dat ze heeft wel een grote maat kleding voor haar lengte ? Maar ze eet toch prima lijkt mij. Minder dan mij dochter in ieder geval. Ik zou me pas zorgen maken als ze flink blijft aankomen na 4 jaar ofzo (denk aan schildklier) Tot die tijd zou ik lekker genieten van t baby spek
Hihi ja babyspek inderdaad maar door al die opmerkingen zou je haast wat beginnen te denken. Kledingmaat: 104 van broeken en rokken past ook prima maar van shirts echt 110/116 omdat ze een lang bovenlijf heeft. Anders dan zie je telkens een stuk buik haha. En 104 of 110 en 116 maakt in de breedte vrijwel niks meer uit alleen de lengte was ik al achter.
Tja wat is te zwaar mijn dochter van bijna 5 weegt 16,5kg en is 109cm En mijn zoon van 2,5 vind ik al vrij vors en die is 15,6 en 99cm Ik zou het een beetje in de gaten houden maar ze is nog maar 2 dus waarschijnlijk trekt het nog wel bij. Alleen haar kledingmaat is wel erg groot zou een maat 104 of 104/110 niet beter zitten qua lengte? Voor mijn zoontje heb ik altijd broeken in de juiste maat en Shirts 1 maat groter. zou ik hem maat 110/116 aantrekken dan ziet dat er echt niet mooi uit.
Ik snap die kledingmaten sowieso niet. Mijn oudste is 1 meter lang en 14 kilo, smal dus. Maar ze past nog prima in 98, is zelfs vaak nog te lang. Dus hoe kleinere kinderen dan (veel) grotere maten kunnen dragen snap ik nooit zo goed.
Mensen hebben altijd wat te zeuren. mijn dochter is nu net 2,5 jaar en is 1m08 en 14 kilo (gisteren kinderarts geweest.) Zit ook in maat 110/116 voor haar lengte. ze is 3 kilo te licht bevonden. ze krijgt om aan te komen calorieën drank. ik vind dat je dochter weinig eet masr meer dan mijn dochter. die eet haadt helemaal niets. Aan haar lengte kan je echt niets doen. en haar gewicht zal 1,5 zwaarder zijn dan hoort maar straks groeit ze hard in lengte en trekt het goed bij. geen zorgen maken dus. kunnen ze tegen een stootje