Niet alleen inslapen (2,5 week)

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door Juli2009, 30 jul 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Juli2009

Juli2009 Niet meer actief

Ik weet dat er al heel veel slaap topics lopen, maar ik hoop dat jullie mij toch misschien wat handige tips kunnen geven....

Onze dochter is nu 2,5 week, 's nachts slaapt ze bij ons in de kamer in haar ledikantje en overdag in de wagenbak in de huiskamer. Ik begin te merken dat ze toch het liefst bij papa of mama in slaap valt dus ik wil haar leren zelf in haar bedje in te slapen. Maar hoe??? Ik ben nu al 2 dagen met haar bezig, zonder veel succes.... Als ik haar al slapend in haar ledikantje leg is er weinig aan de hand, maar als ik haar wakker in bed leg als ze wakker is raakt ze echt helemaal in paniek/overstuur. Als ik bij haar ga staan en haar probeer te troosten blijft ze huilen, maar zodra ik haar oppak is ze stil en vallen haar ogen bijna meteen dicht. Ik heb al geprobeerd in de buurt te blijven zodat ze weet dat ik er ben, maar dat hielp ook niet.

Iemand tips? Hoe kan ik dit het beste aanpakken? Ik ben een beetje bang dat ze straks helemaal niet alleen kan gaan slapen. Of is ze gewoon nog een beetje te jong en heeft ze behoefte aan papa/mama?

2. 078mama

078mama Niet meer actief

Ik zou nog even niets doen en genieten van die heerlijke momenten dat je langzaam je baby in slaap voelt vallen in je armen. Na een week of 8 ging Lotte wakker haar bed in en dat was gelijk goed terwijl ze bij 4 weken alles bij elkaar schreeuwde.

3. Merel69

Merel69 Fanatiek lid

16 feb 2007
    1.852
    0
    0
    Ik zou er ook lekker van genieten. Je baby is nog maar 2,5 weken oud en het inslapen alleen gaat vanzelf komen. En als het dan eenmaal zover is krijg je misschien spijt dat je niet langer hebt genoten van je kleintje in je armen in slaap laten vallen. Tenminste dat was bij mij wel het geval. Het gaat zo snel en voor je het weet willen ze niet meer bij je in de armen liggen. Het komt echt allemaal vanzelf. Dan hoef je er bijna niks voor te doen. Nu heeft ze je nodig denk ik dan maar....

4. raspberry

raspberry Niet meer actief

Wat ik rond die tijd deed, was haar bij mij in slaap laten vallen en dan in bedje leggen. Zo wende ze al wel aan slapen in haar eigen bedje, bij mama vandaan.
    Hier heeft het vervolgens iets langer geduurd voor ze het helemaal zelf kon: Thirza had kiss-syndroom en kon door de pijn niet zelf in slaap vallen. Toen dat verholpen was, ging het zelf in slaap vallen vrij probleemloos: haar bedje kende ze al wel en toen was het met een paar keer jengelen wel bekeken, :)

5. LadyDaisy

LadyDaisy Niet meer actief

Nog even lekker bij je houden.
    Ze is nog zo jong, en heeft haar mama en papa nog heel veel nodig.
    Ik hield mijn meisje zeker de eerste maand nog heel veel bij mij, pas daarna ben ik heel langzaam gaan proberen om haar zelf in te laten slapen. Ik heb daar nog een filmpje van gemaakt toen ze 5 weken was :)

6. Juli2009

Juli2009 Niet meer actief

Bedankt voor jullie reacties!!! Dan ga ik haar inderdaad voorlopig nog even lekker bij me houden :) Als ik haar slapend in haar bedje leg is er inderdaad niets aan de hand en na de nachtvoeding gaat ze ook gewoon lekker verder slapen in haar eigen ledikantje. Ze zeggen altijd wel dat je baby's niet echt kan verwennen tot een maand of 5/6, maar ik ben toch een beetje bang/onzeker dat ik het misschien helemaal "verkeerd" doe....

7. Merijn

Merijn Niet meer actief

Ik denk wel dat je er eerder mee moet ophouden dan een maand of 5/6. Tobe had het hier echt al wel door toen hij zeker 3 maanden oud was. Ik ben vanaf bijna 2 maanden begonnen met het zelf in slaap vallen. Maar met 2,5 week zou ik me er inderdaad niet zo druk om maken :) Blijf haar gewoon slapend in bed leggen (persoonlijk zou ik wel stoppen met het overdags alleen maar slapen in de kinderwagen... een kind hoort in zijn bed vind ik en niet tussen de mensen in de woonkamer) zodat ze in ieder geval went aan haar slaapplek en wellicht komt het allemaal vanzelf. Blijf het wel af en toe proberen...

8. lovewinnie

lovewinnie VIP lid

13 jan 2007
    16.251
    790
    113
    tilburg
    mijn zoontje hoef ik ook net wakker in zijn bedje te leggen want dat is zeker gillen. laat hem meestal 30 minuutjes huilen en loop elke 5 minuutjes op en neer. slaapt hij dan nog niet dan laat ik hem op me arm in slaap vallen en leg ik hem op zijn bedje en slaapt dan alsnog heerlijk. als hij wakker wordt dan is hij ook echt wakker helaas en snapt nu nog niet dat ie dan weer in slaap moet vallen en verder moet slapen. nou ja blijven oefenen en huilen mogen ze best wel. houdt er ene klokje bij en laat even 5 minuutjes huilen, ga dan kijken troosten en loop weer weg, weer 5 minuutjes dan weer kijken tot de kleine slaapt. op den duur maak je er 10 minuutjes van en voor je het weet gaat ie meteen slapen zonder te mopperen omdat hij weet dat je in de buurt bent. vaak missen ze je geur, je stem, het geluid van je ademhaling om zich heen wat ze gerust stelt. zemoeten leren dat je er ook bent als ze je niet horen of zien. bij me dochter duurde het zo 2 weken voor ze uitstekend ging slapen zonder te mopperen

9. Kiwi1

Kiwi1 Fanatiek lid

26 dec 2007
    4.849
    0
    0
    Ik zou op deze manier zeker niet tot 5/6 mnd doorgaan. Misschien is ze dan niet verwend, maar wel gewend om niet zelf in slaap te vallen. Je kunt dan niet meer verwachten dat het vanzelf goed komt.

Ten eerste zou ik haar ook gewoon in bed leggen in niet in de woonkamer in de kinderwagen. Ik vind ook dat een baby gewoon in haar/zijn bedje moet liggen in alle rust.

Als het prettig voelt zou je nog heus wel op deze manier door kunnen gaan. Persoonlijk zou ik over niet al te lange tijd (over 2 weken bv) haar proberen aan te leren zelf in slaap te vallen. Bij mijn zoontje zijn wij daar vroeg mee begonnen en na 1 week hebben we nooit meer een dag had dat hij huilde als hij in bed werd gelegd.
    Ik legde hem in bed, maar was er wel elke 5 minuten om te troosten zonder hem uit zijn bed te halen. Op deze manier hebben ze het gevoel dat mama er voor ze is en voelen ze zich veilig om te gaan slapen. Maar dit heeft wel even een tijd nodig. Niet 2 dagen. Bij ons heeft het een week geduurd.
    Ik ben super blij dat we het zo hebben aangepakt, mijn zoontje heeft nooit slaapproblemen gehad. Zodra hij in zijn bedje ligt, weet hij wat hem te doen staat: slapen. En dat doet hij direct.

Succes!

10. lovewinnie

lovewinnie VIP lid

13 jan 2007
    16.251
    790
    113
    tilburg
    ja dat was ik vergeten er bij te melden. niet uit bed halen maar gewoon om de 5 minuutjes zachtjes tegen hem fluisteren, aaien en weer weglopen. bij mijn dochter duurde dit 2 weken voor het helemaal goed ging en bij me zoontje zijn we nu zo 1 week bezig

11. Kletskous

Kletskous Niet meer actief

Je hebt natuurlijk ook kinderen die zich in slaap huilen. In het begin viel rené altijd in slaap na zijn fles en legde ik hem terug. Hij is nu 4 maanden maar vanaf 1 maand heb ik hem gewoon wakker in zijn bedje gelegd. Ene keer valt hij wel in slaap de andere keer ligt hij met zijn knuffels te spelen en tegen te praten en de andere keer krijst hij de boel bij elkaar. Ik kijk het altijd max 20 min aan. Want die tijd heeft hij nodig als hij huilt. Het lijkt altijd zo lang maar 9 van de 10 keer is het na 6 min al over.

En je kindje lekker strak toestoppen. Echt een soort baarmoedergevoel.

12. ladyrabbit

ladyrabbit Bekend lid

13 apr 2008
    704
    1
    0
    Begeleider psychiatrie
    Noord-Limburg
    Je geeft borstvoeding? Dan is het juist heel belangrijk om hem bij je te houden in de kamer waar je bent. Dit zodat je alle hongersignalen op kunt vangen en je lichaam maakt zo meer prolactine aan, het hormoon verantwoordelijk voor de borstvoedingsaanmaak. Lichaamscontact bevordert dit ook. De eerste zes weken zijn cruciaal voor het op gang brengen en houden van de borstvoeding in de toekomst. Maar dit allemaal ter zijde!

Kindjes die bv krijgen vallen vaak aan de borst in slaap, daar is niets mis mee, dat heeft de natuur zo geregeld. Mijn dochter doet het nog heel vaak. Niets zo mooi als vredig in slaap vallen vind ik zelf. Bij anderen doet ze het moeiteloos zonder "tiet", als ik er niet ben gaat dat prima. Volg lekker je gevoel. Zelf heb ik niets met laten huilen, ik verkrampte helemaal als zij begon, het voelde niet goed. Laat je niet gek maken en doe wat jij denkt/voelt dat goed is, dan komt het vanzelf goed!

13. Kletskous

Kletskous Niet meer actief

bv is een ander verhaal. Ik gaf vanaf het begin flesvoeding. Met bv heb ik geen ervaring.

Deel Deze Pagina