Ik zit met de volgende situatie. Mijn dochter van 2.5 mnd oud heeft buikgriep (gehad). Afgelopen vrijdagavond zijn we naar de ha-post gegaan omdat ze koorts had, veel spuitpoepluiers had, haar flessen niet goed leegdronk en veel spuugde. Ze is opgenomen in het zh vanwege uitdrogingsgevaar, maar de dag erop dronk ze drie achtereenvolgende flessen bijna leeg en spuugde ze ook niet meer. Ze is toen ontslagen. Ze heeft daarna geen koorts meer gehad. Meteen thuis ging het echter weer veel slechter met drinken. Ze dronk weer heel kleine beetjes, dus we zijn meer flessen op een dag gaan geven, maar dan nog dronk ze hooguit 450 ml per dag, terwijl ze 5 kg weegt en dus minimaal 750 ml moet hebben. Nou had ik zoiets van: ach, als ik buikgriep heb gehad wil ik ook niet meteen hele maaltijden eten, dan wil ik ook rustig weer beginnen. Maar ze blijft maar zo weinig drinken. Eigenlijk had ik gister bedacht dat ik af wilde wachten hoe ze vanochtend haar eerste fles dronk en als dat weer zo weinig zou zijn, dat ik dan de ka zou bellen. Haar eerste fles dronk ze 120 ml, dus niet gebeld, want dat is duidelijk meer dan de afgelopen dagen per fles. Maar daarna twee flessen van 70 en 50 ml, dus als ik kijk naar wat ze per fles ongeveer drinkt zal ze vandaag weer hooguit op 450 ml uitkomen. Ze geeft op geen enkele manier aan dat ze honger heeft: sterker nog bij de laatste fles keek ze na 40 ml al boos als ik de fles in haar mondje deed. Ze heeft wel goede plasluiers en als ze huilt, huilt ze met traantjes, dus ze is niet uitgedroogd. Ook is ze in haar gedrag weer heel erg opgeknapt: gewoon een vrolijke baby, die huilt (deed ze niet meer), lacht, kraait, enz. Moet ik het herstel van zoiets gewoon meer tijd geven, of moet ik me zorgen maken en de ka bellen?
Bij twijfel zoiezo de kinderarts bellen, beter één keer te veel dan te weinig.. Ik weet wel dat het een pittige griep is die heerst...
ik denk dat het meer tijd nodig heeft - maar ook ik zeg: Liever een keer te veel dan te weinig bellen. Maar ik verwacht, dat als ze gewoon alert is etc, dat ze weinig doen. En het kan inderdaad wat meer dagen nodig hebben... Overigens is de norm volgens mij 120 tot 180 cc per kilo lichaamsgewicht per dag, met een gemiddelde van 150 . Maar daar zit ze natuurlijk nog onder. Maar ik geloof dat zolang ze meer dan de helft van dat gemiddelde drinken ze niet zomaar uitdrogen... Hier bij de oudste indertijd ook zo getobt verschrikkelijk... Ik zie de schema's met hoeveelheden en tijden nóg voor me... alles maar bijhouden hoeveel er in ging.
Ik zat vorige week met hetzelfde probleem alleen mijn dochter is al bijna 1. Vandaag KA van mijn dochter gesproken. Zolang ze ongeveer 300ml drinkt is het goed. Vooral als ze alert is en plast is het goed. Het schijnt een heftig virus te zijn. Mijn dochter dronk een paar dagen rond de 200ml, vreselijk ongerust was ik. Maar de KA zegt ook als je niet lekker voelt eet jezelf ook niet. Ze drinkt nu rond de 500ml nog te weinig eigenlijk maar ja ze plast heel goed en is lekker vrolijk. Het wordt vanzelf meer. Eten begint nu langzaam aan weer te komen. Voor je eigen gevoel kan je altijd de huisarts belken, beter 1 keer te veel dan 1 keer te weinig!! Sterkte en beterschap voor je kleintje
Het is een hele heftige griep! Ons mannetje is echt ontzettend ziek geweest en die is veel ouder dan jouw kindje. Hij eet sinds vandaag pas weer normaal. Heeft dus bij elkaar wel 2 weken geduurd voordat alles weer normaal was. Doe rustig aan, maar bel gewoon even met de ka. Beter 1 x te veel dan te weinig
Die normen voor hoeveel ze moeten drinken, zijn normen voor 'iedere dag'. Dus dat is genoeg om goed te groeien et cetera. Een kind dat net ziek is geweest, of nog een beetje ziek is, is van slag. En heeft dus misschien veel minder trek. Uitdroging is al veel minder een gevaar wanneer je kind geen diarree meer heeft, niet meer overgeeft en geen koorts heeft. Ter indicatie: zoonlief is met 2.5 jaar een paar weken goed ziek geweest, waardoor hij niet meer wilde eten of drinken. Van de huisarts moesten we in de gaten houden dat hij niet minder dan 300 cc dronk - en hij at toen vrijwel niets (hij woog 14.5 kilo voor hij ziek werd; en nog maar 12 op het dieptepunt, dat was 3 weken later). Nou snap ik wel dat zo'n peuter meer reserves heeft dan een baby, maar je moet je niet te blind staren op een hoeveelheid voeding die als norm staat. Als je kind nog een paar keer per dag plast, is er qua uitdroging niet zo veel aan de hand. Goede kans dat haar buikje nog wat zeer doet (heb je zelf toch ook als je net buikgriep hebt gehad). Liever wat meer kleine beetjes, dan hele flessen aanbieden. En uiteindelijk blijft de gouden regel: heb je echte twijfel, bel dan je huisarts voor overleg (of de kinderarts waar je bent geweest; je staat nu nog op z'n lijstje van recente bezoekers). Daar zijn ze voor. Beterschap, hopelijk knapt je kleintje gauw op.
Ah herkenbaar die zorgen. Met 4 maanden is ons dochtertje 2dgn opgenomen geweest ivm. uitdroging. Kinderarts hield toen bij ons 500cc als minimum p/d aan (ze was toen zo'n 5,3kg). Daarna nog 3x buikgriep gehad waarvan 2x dat ze echt minimaal dronk. Probeer haar iig zoveel mogelijk water tussendoor te geven. Geef je ors? ORS van norrit heeft een sinaasappel smaakje en valt hier prima in de 'smaak'. Dan droogt ze niet zo snel uit. Niet onlogisch dat ze niet eet als ze zich niet goed voelt, maar vaak hebben ze wel dorst. Je kan ook de melk tijdelijk sterk aanlengen. Belangrijkste is nu vocht, die voeding komt later wel als ze weer trek heeft. En als je het niet vertrouwd, dan altijd bellen. Liever een keer teveel dan te weinig! Zeker bij 2,5 maand. Voor kindjes onder 6mnd geldt overigens een hoger minimum vocht inname per dag dan oudere kindjes omdat ze sneller uitdrogen. Die 300cc minimum gaat dus niet op. Succes en ik hoop dat je dochtertje snel weer opknapt!
Wij hebben precies hetzelfde als jullie, maar onze dochter is al wat ouder nl. 3,5 mnd. Ook zei heeft buikgriep gehad afgelopen week. En drinkt nu met moeite 600 ml op een dag. Omdat zeal 3 mnd geweest is bel ik niet, maar als mijn dochter even oud was als de jouwe had ik me er ook meer zorgen om gemaakt. Heb jij niet het advies gekregen om ORS bij de voeding te geven?
Nee, hier niet het advies gekregen om ORS te geven. Maar dat kan ook komen doordat ze in het zh flessen van 150/5 bijna helemaal leegdronk. Pas toen we weer thuis kwamen ging het weer zo achteruit. Vanochtend dronk ze een fles van 120/4 helemaal leeg en was toen boos dat ie leeg was, dus heb ik nog een fles van 30/1 gemaakt, die ze ook leegdronk. Dat is dus toch weer duidelijk beter dan gisteren. Ik heb gisteren uiteindelijk niet gebeld en toen mijn man thuis kwam was hij daar een beetje boos over. We hebben nu afgesproken dat ik ga bellen zodra ze vandaag ook maar één fles slecht drinkt. Dan zal ik ook naar ORS vragen. Beetje gekke vraag misschien, maar kan je ORS ook verdikken met jbpm? We gebruiken dat in haar gewone flesjes ivm haar reflux. Ben een beetje bang dat ze daar weer veel meer last van krijgt als ik haar ORS geef. Dat is ook de reden dat ik haar flesjes tot nu toe nog niet extra aangelengd heb met water.
Fijn dat ze weer beter gaat drinken! Hopelijk zet dat door. Wij voegen aan alles jbpm toe. Hier ook een meisje met (verborgen) reflux. Dus aan het water, diksap, ors en thee voegen we een beetje toe. Ziet er soms heel smerig uit, maar je moet wat he
Nou, vanochtend de eerste fles prima gedronken, 150 ml, maar daarna weer 90 ml en ook nog flink gespuugd. Er lag werkelijk een grote plas op de grond naast haar ledikantje, dus hoe ze dat daar helemaal gekregen heeft... Ze is ook erg uit d'r hum. Net dus het zh gebeld. De ka belt me eind van de middag terug. In de tussentijd moet ik meer kleine, verdunde flesjes aanbieden.
Goed dat je toch gebeld hebt!! Mischien valt het allemaal reuze mee, maar zo klein daar moet je erg voorzichtig mee zijn. Liever een keertje te vaak bellen!! IK hoop voor jullie dat ze snel opknapt en weer lekker goed gaat drinken!