Laatste fles eraf met 7 mnd

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door MiekeLammetje, 7 jan 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. MiekeLammetje

MiekeLammetje Actief lid

17 nov 2011
    408
    0
    0
    leerkracht basisonderwijs
    Zwolle
    Hoi!
    Ik zit een beetje te stoeien met het eertitme van mijn zoontje van 7 maand.
    Sinds een paar weken geven we hem een groentehapje (met aardappels en vlees) om 18 uur. Hij eet dat met heel veel smaak. Eiigenlijk kreeg hij dan nog om 19.30/20.00 een avondfles, maar altijd met hangen en wurgen, want eigenlijk was hij te moe om het vol te houden tot die tijd. Nu hebben we dus de laatste fles geschrapt en gaat hij na zijn groentehapje naar bed. Daar komt hij de nacht heel goed op door! Omdat ze op het consultatiebureau zeiden dat we met 7 maand (zelfs met groentehapje) ongeveer moeten richten op 3 flessen per dag. Daarom hebben we de hoeveelheid van de 3e fles ongeveer verdeeld over de 2 flessen die hij nu nog wel krijgt, zodat hij wel dezelfde voedingsstoffen binnenkrijgt. Maar dat lijkt zo veel.... Zou dit zo kunnen? Zijn ritme ziet er nu zo uit:

7.00 fles 270/9
    10.30 fruithapje en thee
    13.00 fles 270/9 of boterham en fles 210/7
    16.00 rijstwafel en thee
    18.00 groentehapje (200 g)

Hij komt hier de dag goed op door, maar ik vraag me af of zijn ritme niet al veel te 'volwassen'is voor zijn leeftijd...

2. Sabrine1984

Sabrine1984 Niet meer actief

Mag ik vragen waarom je zulke grote flessen maakt? Even ter vergelijking dit is het schema van mijn zoontje:

7:00 papfles 180/6
    10:00 fruithap ongeveer 100 gr.
    11:00 fles 180/6
    14:00 liga/soepstengel met water/thee/sap
    15:00 fles 180/6
    18:00 groente hapje zonder aardappel en vlees (ongeveer 75 gr)
    19:00 fles 180/6 met 1 schepje rijstebloem

Wij zitten dus nog op 4 flessen, groentehap kan ik nog uitbreiden en de z'n fruithap kan ik nog brood toevoegen. Dan zal de middagfles vanzelf komen te vervallen ga ik vanuit.

3. wendy339

wendy339 VIP lid

27 okt 2010
    9.739
    1.060
    113
    270/9 is inderdaad een hele hap voor zo'n kleintje, zolang hij het weg krijgt en niet gaan spugen/buikpijn oid lijkt het me geen probleem. Al zou ik het persoonlijk een te grote fles vinden, ik vond 210 al een hele portie..
    Hier at zoonlief met 6 mnd met de pot mee of een 6mnd potje en ik moest toen een fles laten vallen van het cb. Wellicht een optie om het groentehapje meer een maaltijd te maken door aardappel en soms wat vlees/vis te geven, dan hoeven de flessen niet zo vol..
    Mijn zoon had hier ook geen moeite mee, miste de fles echt niet..

En na de boterham gaf ik een kleine flesje van 90cc, een volle fles is dubbelop.. Hij gaat nu ook op de normale voeding groeien..

Ik had dus om 8u een fles, op 12u een kleintje en voor het slapen gaan op die leeftijd een fles.. Minder flesvoeding is meer trek in gewoon eten..

4. Biny

Biny VIP lid

10 feb 2011
    17.556
    5.653
    113
    Vrouw
    Ik zou echt niet zoon mega fles maken..
    Dat is meer dan een kwart liter die hij ineens 'eet' aangezien het gewoon nog een maaltijd voor hem is..

Ze groeien nog steeds op melk

Ik zou toch echt iets anders verzinnen dan..
    Vind 2 flessen met 7 maanden ook best weinig eigenlijk..
    Kan je niet iets eerder eten en dan alsnog een flesje geven ofzo voor t slapen?
    En dan die andere flessen gewoon 180/6

5. MiekeLammetje

MiekeLammetje Actief lid

17 nov 2011
    408
    0
    0
    leerkracht basisonderwijs
    Zwolle
    @Sabrina, flessen doen we zo vol omdat ik dacht dat hij toch op zn minst de voeddingsstoffen van die 3e fles binnen moet krijgen, ook al krijgt hij geen 3e fles meer... maar daar twijfelde ik zelf dus ook over.
    @Wendy, hij krijgt al een volledige avondmaaltijd met groente en vlees/vis. dat is het dus niet.
    misschien moet ik het gewoon eens proberen met minder, maar was bang dat hij niet binnen krijgt wat hij nodig heeft.

En oh, sorry moderator, lees net pas dat ik mijn topic in de verkeerde hoek heb gepost... ik had beter moeten lezen. sorry!

6. rijtjes

rijtjes Niet meer actief

Waarom geef je niet gewoon om 7 uur, 11 uur en om 15 uur een fles van 180/6? Ik vind 270/9 echt enorm veel. Bovendien moet hij het nog hebben van de flesjes. Bepaal jij hoeveel hij eet 's avonds of bepaald hij dat zelf?

Mijn dochter heeft altijd zelf bepaald hoeveel ze eet. En aan de hand daarvan bepaald ze ook hoeveel ze van de fles drinkt. Met 7 maanden zijn wij sowieso pas overgegaan op de opvolgmelk, omdat ze toen pas op minder dan de liter zat per dag.

7. Sabrine1984

Sabrine1984 Niet meer actief

Ik zou het toch wat meer verdelen over de dag die flessen, dat is ook beter voor de spijsvertering.
    En voeg je nog wat toe aan de flessen? Pap of rijstebloem? 3 flessen kan prima, mits je bijvoeding kan ophogen. Dus misschien een boterham proberen met daarna nog een klein flesje?

8. Carino

Carino Fanatiek lid

2 feb 2011
    4.277
    0
    36
    ik zou weer terug gaan naar 3 flessen.

Veel baby's eten 's avonds wat eerder dan wij. Je zou kunnen proberen om de groentehap rond half5 / 5 uur te geven en dan voor het slapen toch de fles. Dan kun je 3x per dag gewoon 180/6 geven, een iets normalere portie dan 270/9.

De maaltijden wat meer verdelen op de dag, komt vast goed.

9. fokje

fokje Fanatiek lid

14 mei 2007
    3.313
    0
    0
    verzorgende
    friesland
    zo ie zo zijn die flessen wel heel veel poeh is een hele hap voor zon kleintje ik zou 4 kleinere flessen geven

10. Nescio

Nescio Niet meer actief

Dat zijn inderdaad enorme hoeveelheden! Ook al zou hij er geen krampjes of iets dergelijks van krijgen, het is toch een aanslag op zijn niertjes, zo'n enorme sloot melk in een keer. Het is veel gezonder en 'normaler' (wat een mens nodig heeft) kleinere flesjes regelmatiger te geven. Krijgt hij pap bij het ontbijt? Wel of niet, ik zou die fles sowieso nooit zo groot maken. Je kan dan bij zijn brood een klein flesje geven en ipv thee bij de fruithap weer een klein flesje aanbieden. De thee is dan voor dorst op een ander moment van de dag. Dan heb je nog een flesmoment aan het eind van de middag.

En de groentehap wat eerder geven dan 18 uur en vervolgens nog een klein flesje voor het slapengaan. Je zit dan op 4 flessen, heel normaal en gezond, en je kleintje krijgt zo zeker alles wat hij nodig heeft.

Over cc's kan ik je niet adviseren, heb geen ervaring met kv, maar andere dames hier vast wel.

11. Ikdus

Ikdus VIP lid

1 aug 2008
    10.695
    15
    38
    De grote flessen zou ik 180/6 maken en de thee zou ik 90/3 maken.

12. sjak

sjak Niet meer actief

En als je 2x210/7 Zou geven en bij het avondeten een halve fles 90 of 120? Dan krijgt hij toch ook genoeg melk binnen? Mijn dochter laat of van haar middagfles of haar avondfles de helft vaak staan.
    Ons (ongeveer) schema:
    08.00 210/7+fijne granen
    11.00 fruit
    13.00 210/7
    15.00 yoghurt of rinstewafel en thee of diksap (tot 150cc)
    17.30 prakje
    19.00 210/7+ fijne granen

(Mijn dochter weigert brood, soms een stukje maar meestal niet vandaar twee keer granenpap)

13. Felice

Felice VIP lid

22 apr 2009
    7.503
    8.425
    113
    Poe he, dat zijn wel grote flessen!
    Schema hier:
    07.00 fles 180/6 + broodje
    10.00 fruit + diksap
    13.00 fles 180/6 + broodje
    15.00 diksap (binnenkort maar eens starten met rijstwafeltje of iets dergelijks)
    18.00 avondeten
    19.00 fles 180/6
    Diksap (echt heel weinig toevoeging, maar puur water wil ze niet hebben en thee wil ik niet geven) varieert in hoeveelheid van 80cc tot 180cc.
    En de tijden zijn ook afhankelijk van de slaapjes.
    Onze kleine is ook 7 maanden trouwens.

Deel Deze Pagina