Hoi Allemaal, Ik lees overal dat een baby van 3 maanden zijn hoofdje al keurig zelf in bedwang moet kunnen houden en dus niet meer mag "bungelen" nu is het zo dat ons kleintje dat nog niet echt onder de knie heeft, oefenen op zijn buikje vindt hij echt verschrikkelijk dus dat is bijna geen optie, probeer het op allerlei andere manieren wel te stimuleren. Loopt mijn kindje nou zo achter, zo zijn er namelijk nog wel meer dingen die hij echt niet nog niet kan.. omrollen en dat soort dingen. ik hoor graag!
Rollen hoeft ook nog niet hoor! Hier pas na 6 maanden en het CB zegt tot 9 maanden echt geen zorgen te maken. Ons kindje had verschijnselen van KISS en was altijd verkrampt. Ze hield haar hoofdje na de geboorte al zo'n beetje goed... Daar kan ik je dus geen antwoord op geven.
Met 3 maanden omrollen? Je moet je niet te gek laten maken hoor..... Veel ouders scheppen graag op over wat hun kind allemaal wel niet kan en voegen daar een grote schep fantasie bij. Tuurlijk zijn er kinderen die met 3 maanden kunnen omrollen maar dat is niet "verplicht". Sommige kinderen doen er wat langer over en zijn weer sneller met andere dingen! Mijn zoon is 19 maanden en liep pas met 18 maanden maar hij stond meteen op en liep goed, terwijl andere kinderen met 12 maanden lopen en dan maanden waggelen... Dus soms lijkt het langer te duren maar effectief is het dan hetzelfde! Geen zorgen maken meid, maar als je dat wel doet mbt zijn hoofdje dan kun je altijd een kinderfysio raadplegen, deze kan ook OBJECTIEF aangeven wat kinderwn wanneer moeten kunnen.
Tja. De enige manier om te zorgen voor een stevig nekje, is toch op de buik oefenen. Dat is zelfs hetgeen een kinderfysio zal adviseren. Ookal vind je kindje het niet leuk, het is wel veel beter om dit dagelijks te gaan oefenen. Eerst eventjes en daarna steeds langer. Je kindje gaat het vanzelf wel leuk vinden.
Mijn dochter kan ook nog niet goed haar hoofdje rechtop houden. Zij vond op de buik liggen eerst ook echt verschrikkelijk. Sinds een week of 2 gaat ze het wat minder erg vinden. Ze vindt het vooral minder erg als ze met haar buik op de buik van mama of papa ligt.
bij ons hielp het om kindje op de buik voor de tv te leggen. perongeluk lag ze dan al langer op de buik dan dat ze wilde...zonder tv direct schreeuwen, met tv na een paar minuutjes. Niet direct de eerste keuze, maar hielp hier wel.
Mijn zoontje kon ook nog niet echt goed ze hoofdje stabiel houden, en ook hij vind het niet leuk om op ze buik te liggen. maar ik oefen toch ook al is het maar voor even wat ik wel merk dat het de laatste tijd beter gaat met ze hoofdje die laten we nu gewoon af en toe los voor een tijdje. maar nog steeds is het niet helemaal stabiel!! ik zou je ook geen zorgen maken ieder kindje is anders en ontwikkeld anders ik had me in het begin ook zorgen gemaakt doe ik gelukkig niet meer
Hier heeft het ook lang geduurd, denk wel tot een maand of 6 dat ie het pas goed deed. Ohja gewoon blijven oefenen eventuul een handdoek oprollen en dat onder de armpjes leggen. En het komt vanzelf wel. Je kunt het wat stimuleren maar voor een groot deel moeten ze het toch zelf doen. En in een keer gaat het snel en leren ze veel bij. En achterlopen doet ie echt nog niet.
Bedankt voor jullie reacties dat doet me goed! dat stomme CB ook! eerst zaten ze te zeuren over een voorkeurshouding, omdat hij haar niet op de juiste manier volgde met zijn hoofdje en nu dit weer, krijg je zo het gevoel dat je alles verkeerd doet en je de enige bent.
Helemaal mee eens! Mijn meisje ging rollen met 6 maanden. Maar nu bijna twee maanden later is er niks veranderd. Alleen rollen, kruipen zitten en dat soort dingen boeien haar nog niet terwijl andere kindjes van haar leeftijd dat "al" wel doen. Ik ben er zeker achter dat de ontwikkeling van ieder kind in zijn of haar eigen tempo gaat. Dochtertje van een vriendin van me is 5 weken jonger maar heeft al drie tandjes, Femke nog geen een . Maar even wat betreft het hoofdje, wat Kim ook zegt, als je het niet vertrouwd, laat het eens nakijken door iemand die er verstand van heeft en die jou duidelijk kan vertellen hoe of wat. Mocht het zo zijn dat je kindje misschien idd ietsje "achter" loopt wat dat betreft, zijn er genoeg oefeningen waarmee je het sterker kunt maken. Komt allemaal goed en volg je moederhart want die heeft 99,9% van de tijd gelijk!
Vooral geen zorgen maken! Mijn dochter kon dat ook niet op die leeftijd en als we haar op haar buik legden was het gillen. Met een maand of 5 pas kon ze haar hoofd echt goed omhoog houden, en vond ze het leuk. Het cb zeurde bij ons ook dat ze het echt moest kunnen, vanzelf goed gekomen. Dochter was met alles wat langzamer, rolde laat, zat pas met 8 of 9 maanden echt goed en liep met 16 maanden. Nu is ze bijna 2 en niets aan de hand, ze kan hetzelfde als alle andere kindjes.
Mijn dochter kon dat met 3 maanden en zelfs 4 maanden ook niet, haar hoofd goed oprichten. Ik heb uiteindelijk kinderfysio ingeschakeld die met haar ging oefenen 1x per week en oefeningen voor thuis mee gaf. 1 van die oefeningen was om je kindje niet plat op z'n buik te leggen, maar om te beginnen door hem met z'n borst op een kleine verhoging te leggen. Denk aan een voedingskussen. Dan liggen ze iets meer opgericht, wat het makkelijker maakt om te oefenen met het hoofd optillen. Als ze dat eenmaal onder de knie hebben, haal het het kussen weg en laat je ze zo oefenen. Helemaal plat vereist meer moeite en kracht dan iets opgericht. Kinderfysio zou je dus kunnen overwegen? Het heeft hier toen wel geholpen!
Ja dit hebben wij ook gedaan. Schuin op een kussen of op onze knieën. Dat was minder moeilijk voor haar en vond ze minder vervelend.
Dag Romy, Hier een meid van (vandaag yay) 5 maanden en die kan ook nog niet omrollen, dus maak je geen zorgen (Dat doe ik ook niet). Mevrouw vond het ook verschrikkelijk om op haar buik te liggen! En opeens, rond een maand of 4 denk ik, kon ze het super goed (hoofdje omhoog houden, op haar armpjes steunen). Wij hebben geprobeerd haar vaker rechtop te laten 'zitten', waardoor ze haar nekspiertjes wel traint maar goed ondersteund word en niet op haar buik hoeft. Ik zou zeggen, blijf het op de buik liggen af en toe proberen (eventueel met je beste afleidingspogingen) en laat je niet gek maken door adviesen. Ieder kind is anders!