Mijn zoon van 2 jr die praat niet zoveel zegt maar +- 10 woordjes, en geen zinnen of 2 woordjes aan elkaar. Hij begint jn augustus met logopedie moet k me zorgen maken? Toen die net begon met psz zei die helemaal niets buiten papa en mama. Ze zien wel verbetering. Mijn dochter van 3 was al veel verder met 2 jarige leeftijd die is nu doorverwezen naar ook een logopedist omdat ze te snel praat en woorden inslikt. Qua praten zit het goed alleen dus dat snel praten versta je haar niet altijd even goed.. Hoe kan ik beide kids stimuleren,
Ik denk niet dat je je zorgen hoeft te maken. Dat je zoontje al zover vooruit is gegaan sinds hij op de psz zit zegt al een heleboel. Sommige kinderen zijn gewoon wat later en dat je logopedie hebt staan is alleen maar goed. Mijn dochter praat helemaal niet, wij hebben ook al een tijdje logopedie en inmiddels weet ik redelijk goed wat wel en geen goed teken is . Tips voor je zoontje : Veel voorlezen en zingen (vaak dezelfde verhaaltjes en liedjes). Korte duidelijke woorden gebruiken dus geen heel verhaal om een duplo blok die ergens op moet zeg maar. Gewoon "op" en "af" etc. Voor je dochter heb ik geen tips omdat ik daar echt niks van af weet.
Zoon praat ook niet , zijn net gestart met logopedie. Die mevrouw zei dat we ons totaal geen zorgen hoeven te maken omdat er nog zoveel kan veranderen en kinderen zo snel dingen bijleren.
Mijn stiefdochter praatte ook amper tot niet. Zei alleen papa en mama. En ineens net voor ze 2,5 jaar was kwamen er zinnen uit waar van je dacht huh hoe dan ? Ze begon ook echt gelijk hele zinnen te praten inclusief moeilijke woorden. Ze snapte ook alles alleen kon het niet zeggen. Mijn zoontje wordt augustus 2 jaar en praat ook niet veel. Zeker geen zinnen. Zegt denk ik ook 10 woorden duidelijk en nog wat woorden die wij wel verstaan maar voor een ander Horus spocus zijn haha. Ik maak mij er niet zo druk om.
Mijn zoon zei met 2 jaar ook eigenlijk niks. Met 2 jaar zijn we gelijk met logopedie begonnen, en ook dit heeft (nog) niks opgeleverd! Hij heeft wel sinds kort buisjes, dus het is even afwachten of zijn spraak/taalontwikkeling nu ook vooruit zal gaan!
Hier ook ervaring mee. Een dochter van nu bijna 3 en half, kletst nu enorm veel, maar nog niet altijd duidelijk genoeg, lang niet iedereen begrijpt haar verhalen. Maar zo een jaar geleden praatte ze amper, ze zei nooit wat. Ze maakte als baby ook al weinig klanken, ze viel daarmee al op bij t consultatie buro toen ze nog geen 1 jaar was. Dat vond ik zelf te vroeg om wat mee te doen, maar toen ze 1,5 was en er geen verbetering kwam zijn we t traject ingegaan. Cb kwam thuis om ons te filmen, en tips te geven en zo, dit wel een keer of 4. Heel veel aangehad. Wij kregen logopedie, en ze ging echt heel snel vooruit, de logopediste had nog nooit zo snel verbetering gezien, ze werdt afgelopen januari ontslagen, omdat uit tests bleek, dat ze totaal niet meer achterliep. Wel met de afspraak dat we in juni of juli gebeld worden voor een afspraak en dan verder gaan kijken of de logopediste vind of ze goed genoeg praat, anders beginnen we weer. Ondertussen kreeg ze ook psz, voor 4 dagdelen per week (vve programma ) nu nog steeds trouwens. Stimulatie tips, wat wij kregen was, korte woordjes of zinnen, niet onnodig tegen haar kletsen vaak, zorgen dat je tegenover elkaar zit met praten, en je aankijkt, liedjes zingen, kinderliedjes aanzetten, uitdagen tot praten met spel, complimenteren als ze iets zegt.
Mijn zoon is 2,5 en zei tot voor kort ook bijna niks. Hij zegt pas sinds 1,5 maand ja en nee. Maar sinds hij 2 is geworden gaat hij 4 middagen naar de psz en ik merk echt dat hij ineens erg vooruit gaat. Hij zegt 2 woord zinnetjes maar hij heeft voor sommige woorden ook eigen klanken en geluidjes verzonnen toen hij bijna nog niks zei en dat gaat er nu nog moeilijk uit. En veel woorden die hij zegt maakt hij niet goed af. Bijv koud - kou, bus - buh of hij kan woordjes niet helemaal goed uitspreken. Bij ons speelt denk ik wel mee dat hij 2 talig opgevoed wordt, nl en turks. Ik heb het consultatiebureu nog niet gehoord over logopedie oid dus ik kijk wel hoe het ontwikkeld.
Mijn zoontje van bijna 2 zegt ook amper wat wordt wel 2 talig opgevoed Nederlands en Turks. Ik praat, lees en "zing" veel met hem en zie echt hele kleine sprongetjes vooruit. Hij begrijpt wel heel veel maar met praten is mijn zoontje wat langzamer. Zelf maak ik me er niet zo druk om omdat mijn neefje t/m zijn derde niks zei behalve zijn eigen taaltje. 1 maand na zijn derde verjaardag sprak hij hele zinnetjes waarvan wij nog dachten huh!