Expres in broekplassen.

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door Boommm, 1 jun 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Boommm

Boommm Niet meer actief

M'n oudste dochter van 2,5 is sinds begin dit jaar zindelijk. Gaat heel goed en heeft eigenlijk nooit ongelukjes gehad. Maar ze zit midden in de peuterpuberteit en kan aardig klieren en hysterisch doen als ze haar zin niet krijgt.
    Als ze zo tekeer gaat zit ze uiteraard in no time op de gang. Maar de laatste tijd plast ze elke keer als ze op de gang moet in haar broek. Dan is het ineens stil en daarna schreeuwt ze dat ze in haar broek geplast heeft.

Ik ben dit eigenlijk goed zat en vroeg mij af hoe jullie daar mee om zouden gaan?
    Aan de ene kant wil ik namelijk wel helpen en schone kleren bij haar aantrekken. Maar aan de andere kant weet ik dat dit een (negatieve) vorm van aandacht trekken is.

2. Boekje

Boekje Lid

15 mrt 2016
    93
    4
    8
    NULL
    NULL
    Zo te lezen voed ik op een andere manier op als jij, dus ik weet niet of je wat aan mn antwoord hebt.
    Het is idd een vorm van aandacht trekken en dat doet je meisje omdat ze daar behoefte aan heeft. Ze heeft het moeilijk (2,5 zijn valt echt niet altijd mee), gedraagt zich daarom 'vervelend' en jouw reactie is buitensluiting. Dan heeft ze dus nog geen aandacht en bedenkt ze het volgende om jouw aandacht door te krijgen: plassen. Ik zou dus haar vervelende gedrag bespreken, uitleggen waarom jij het zo niet wil, uitleggen wat alternatieven zijn en afleiden met een spelletje/vraag/grapje etc en een fijne knuffel geven.

3. zilvervosje

zilvervosje Fanatiek lid

30 jul 2009
    3.133
    3
    38
    docent
    Midden van Nederland
    Wij wilden het graag doen zoals Boekje. Alleen werkte onze dochter niet mee 😉. Hier een tijdje hetzelfde. Zonder er al teveel aandacht aan te besteden trokken we de broek uit, kind schoonmaken, schone onderbroek en terug op de trap. We maakten heel duidelijk dat er alle ruimte voor aandacht was... Als ze weer rustig kon doen. (Maar dan had ze zeg maar ook wel echt iets uitgehaald, hoor.) Ging snel over.

4. Biny

Biny VIP lid

10 feb 2011
    17.556
    5.653
    113
    Vrouw
    Het feit dat er een nieuw zusje bij is zal het ook niet makkelijker maken voor je oudste.

Heb je wel 1 op 1 momenten met haar?

5. tuc

tuc Niet meer actief

Ik zou het "kliergedrag" anders aanpakken dan haar op de gang te zetten. Tussen de 2,5 en 3,5 is gewoon best een moeilijke leeftijd. We begrijpen de kindjes soms niet helemaal en daar worden ze best gefrustreerd van en dan krijg je die driftbuien.
    Dat hoef je natuurlijk niet te accepteren, maar door haar op de gang te zetten maak je duidelijk dat je het helemaal niet interessant vindt wat zij ervan vindt. En dan krijg je zoiets als broekplassen, daar heeft ze nl op dat moment de controle over.

6. Boommm

Boommm Niet meer actief

Ga het inderdaad vanaf nu aanpakken zoals Zilvervisje verteld, dankjewel!

Biny. Ze krijgt zat een op een aandacht.
    Tuc. Tja, ik vind het op zo'n moment ook niet interessant hoe zij het vindt. Ik snap best dat ze soms boos is en dat benoem ik ook. Maar met krijsen kan ik niets, dus dat mag ze op de gang doen.

7. Carino

Carino Fanatiek lid

2 feb 2011
    4.277
    0
    36
    Jij kan het niet interessant vinden maar dat lost het probleem niet op. Zij geeft hiermee aan dat jij haar niet begrijpt. Een kind van 2,5 kan nog niet zo goed communiceren. Als jij rustig en begripvol blijft, ondanks het krijsen, en voordoet hoe het wel moet dan hoeft zij niet meer in haar broek te plassen.

Als je dit signaal negeert, zal ze hoger gaan inzetten. Poep op je muren smeren geeft ook veel aandacht.

Leef voor hoe je wilt dat zij zich gedraagt. Wil je niet dat ze krijst, leef dan voor hoe je rustig blijft. Laat haar vertellen wat haar dwarszit zonder dat je dreigt met de gang.

8. Boommm

Boommm Niet meer actief

Dankjewel voor je reactie, maar ik denk dat wij anders over de opvoeding denken..

Deel Deze Pagina