Gele vlek op doorgekomen tand: wat is dit?

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door Janna, 28 okt 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Janna

Janna Fanatiek lid

De vraag zegt het al. Mijn dochter heeft een gele vlek op de voortand in haar bovenkaak. Die vlek zag viel me eigenlijk meteen op toen de tand was doorgekomen en ondanks dagelijks poetsen is die altijd gebleven. Ze heeft nu 8 tanden en dit is de enige tand met een vlek. Weet iemand wat dit is? Gaat het weg? Is er een groter risico op gaatjes?

2. Anouk2005

Anouk2005 VIP lid

21 mrt 2012
    23.222
    16.582
    113
    dokters-assistente
    De Glazen Stad
    Heeft ze weleens antibiotica gehad of heb jij tijdens de zwangerschap antibiotica gebruikt want dan zou het daarvan kunnen komen??.
    Onze oudste dochter heeft toen ze net 3 mnd was Amoxicilline gehad en toen zij met 1,5 jaar haar onderste hoektand kreeg zat daar ook zo'n gele vlek en vlgns de tandarts zou het daardoor gekomen zijn.
    Ze is nu bijna 7 jaar en heeft een keurig gebit.Alleen is wel toen ze 4 jaar was een stukje van deze tand afgebroken op dat gele plekje maar vlgns de tandarts was dat toeval en niet door een zwakkere plek.
    Gewoon de tandjes goed verzorgen en dan zal het risico op gaatjes niet groter zijn dan op de andere tanden.
    Onze dochter heeft trouwens ook veel witte plekjes op de kiezen en dat zou mogelijk ook door de antibiotica kunnen komen maar ook daar geen gaatjes.

Succes.

3. Janna

Janna Fanatiek lid

Bedankt voor je reactie!

Ja ze heeft wel eens antibiotica gehad. Ik wist helemaal niet dat dat zulke vlekken op tanden kan veroorzaken! :( Daar heb ik echt nog nooit van gehoord! Toen ze antibiotica kreeg, waren haar tanden trouwens nog niet doorgekomen. Kan ab echt zo'n gele vlek op niet-doorgekomen tanden veroozaken?!

4. Snowtje

Snowtje Fanatiek lid

6 dec 2009
    1.409
    0
    0
    NULL
    NULL
    Kan zeker van de antibiotica komen. De tanden zijn volop in ontwikkeling als ze nog niet doorgebroken zijn en zelfs al in de buik van mama. Dus als kinderen of mama antibiotica heeft gehad, kinderen veel ziek zijn geweest, iets aan de lever/nieren hebben gehad, zijn allemaal dingen die je als vlekken op de tanden kan gaan zien.
    Hoeft geen zwakkere plek te zijn, je krijgt het alleen nooit weg gepoetst.

5. ukoldaatje

ukoldaatje VIP lid

2 feb 2008
    5.082
    0
    0
    Ja kan zeer zeker van AB zijn.
    Mijn broer had in zijn eerste levensjaar continu oorontstekingen, kreeg kuur op kuur (32 jaar geleden), en had een zwart melkgebit, hele verkleurde tandjes, bruin, zwart, geel.....hij is hier ook heel erg mee gepest, erg eigenlijk zeg, nu ik er over nadenk..

6. Paarse80

Paarse80 Fanatiek lid

5 okt 2008
    4.473
    1
    38
    Vrouw
    Thuis
    Mijn zoon heeft ook een vlekje op zijn tand. Ik vroeg me ook al af hoe dit kwam. Ook hij heeft AB gehad. Weet iemand of dit gevolgen heeft voor het blijvende gebit straks?

7. Janna

Janna Fanatiek lid

Ja, dat vraag ik me ook af! Ik baal ook echt dat die vlek blijvend is!

"Gelukkig" lijkt ze niet op haar mama: als ik lach zie je vooral mijn boventanden, maar als zij lacht, zie je vooral haar ondertanden. Aangezien het op haar boventand zit, valt het dus niet heel erg op.

Weten jullie of het gebruik van ab ook nieuwe vlekken op al doorgekomen tanden kunnen veroorzaken? (Ik durf nu namelijk bijna geen ab meer te geven, maar ja, als ze het nodig heeft... :()

8. Snowtje

Snowtje Fanatiek lid

6 dec 2009
    1.409
    0
    0
    NULL
    NULL
    Al doorgebroken tanden kunnen niet meer aangetast worden door de antibiotica. Is alleen in de ontwikkeling. Kan dus wel het blijvende gebit aantasten, ligt eraan op welk moment een kind de antibiotica krijgt en in welk stadium van ontwikkeling de tand zich bevind.

9. Roxyroxx

Roxyroxx Niet meer actief

Ik herken het helaas van mijzelf... Heb astma en heb veel vroeger in het zh gelegen, mede door mijn astma... Kreeg dus al vrij vroeg antibiotica en astmamedicijnen... Dit heeft zelfs geresulteerd in blijvende gele vlekken op mijn voortanden! Helaas voor mij mijn hele jeugd mee rondgelopen tot wat jaartjes geleden toen ik facings erop heb laten zetten... Wat een verademing!!!

Deel Deze Pagina