hoe ledikantje opmaken?

Discussion in 'De babyuitzet' started by Linda1979, Apr 16, 2009.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Linda1979

Linda1979 Actief lid

Jan 26, 2009
    320
    0
    0
    Ik lees verschillende dingen over wat je allemaal nodig hebt om je ledikantje op te maken. M.i. is niet alles nodig. Maar ik heb dan ook nog nooit van mijn leven een baby langer vastgehouden dan een minuut of 5, laat staan in bed gelegd... ;)

ik zie niet in waarom je meer nodig hebt dan:

matrasbeschermer
    matras
    molton
    hoeslaken
    laken en kussensloop
    deken
    (sprei)

wat heb je verder nog nodig? Een zeiltje misschien om het matras te beschermen tegen vochtige plekken? En moet dat dan meteen op het matras of over de molton heen? Ik las ook dat je dat niet onder het babyhoofdje moet leggen.

En hoe groot moet die deken zijn? Het matras is 60 bij 120, dekens meestal ook, maar je mag maar de helft van het bed opmaken. Dan is de deken toch veel te groot? Of zeg ik nou iets doms?

2. Gentle

Gentle VIP lid

Oct 10, 2007
    6,979
    1
    36
    Overijssel
    Ik heb hier laatst een topic over geopend, en dit is hoe ik het nu ga doen:

- Matrasbeschermer (evt, dit is een soort juten ding waarmee je je matras beschermt tegen de lattenbodem)
    - Matras
    - Molton (zo'n ding is zo groot als je matras en heeft van die elastieken om de hoeken heen, heb je ook voor volwassenen bedden)
    - Zeiltje (dit is niet luchtdoorlatend, dus leg je alleen onder de onderste helft van je baby om het matras te beschermen tegen doorlekken)
    - Hoeslaken/laken (zo'n elastieken ding)
    - Laken of dekbedovertrek
    - 1 of 2 dekens (op het laken of in het dekbedovertrek. geen dekbed, want dat is gevaarlijk)
    - evt. een sprei als het koud zou zijn.

O ja, en tussen het hoeslaken en het laken ligt dan je baby met evt. een kruik.

Een zeiltje wordt ook wel eens een matrasbeschermer genoemd, dus je moet dan even kijken wat het idee er achter is. In principe is dit wat je nodig hebt. Je hebt ook tegenwoordig Aerosleep. Volgens mij is dat een matje wat het molton en zeiltje onnodig maakt, en dan dus voor een betere luchtdoorlatendheid zorgt. Zeil is namelijk niet echt aero ;)

succes er mee, en misschien kun je mijn topic opzoeken!

3. Annemarie76

Annemarie76 Fanatiek lid

Nov 25, 2008
    2,765
    0
    0
    wijkziekenverzorgende
    West-Stellingwerf
    Hoe maak ik het ledikantje op ?

In volgorde van onder naar boven!

Pasgeboren baby: Aanbevolen hoeveelheden:
    1 Matrasbeschermer 1
    2 Matras 1
    3 Molton hoeslaken 3
    4 Ledikantzeiltje (overdwars/dubbelgevouwen ingestopt) 2
    5 Hydrofiel handdoek (alleen bij spugen) 4
    6 Hoeslaken 3
    7 BABY
    8 Lakentje 3
    9 Deken wol of fleece (wiegformaat i.v.m. kort opmaken van het bedje/overdwars) 1
    10 Kruik (met hydrofiel luier als rolletje tussen de baby en de kruik plaatsen) 2
    11 Katoenen deken

( info gevonden op http://www.babyhuis.nl/index.php?menu_id=151 )

4. joyce1980

joyce1980 Fanatiek lid

Oct 21, 2006
    2,308
    0
    0
    hier : matras, molton, molton onderlegger ter hoogte van hoofdje, hoeslaken.

dan maak ik het ledikantje op met een lakentje en een wiegdekentje, wij hebben een wiegdekentje omdat ik de ledikantdekentjes erg onhandig vind, ze zijn zo groot voor het begin dus moet je zoveel om gaan slaan.
    waar de baby zometeen met zijn hoofdje komt te liggen leg ik nog een hydrofielluiertje neer en klaar.

eigenlijk maak je het bedje net zo op als je eigen bed, alleen gebruik je een extra doek ivm matras bescherming en maak je het bedje heel kort op.

joyce

5. Trotsemama1986

Trotsemama1986 Fanatiek lid

Feb 10, 2009
    1,962
    0
    0
    Mij is afgeraden om een fleece deken te gebruiken, die schijnen veel te warm te zijn..

En dames, ik heb een molton waterdichte zeil.. heb ik dan ook nog molton hoeslakentjes hieronder nodig???

6. jewe

jewe VIP lid

Feb 16, 2009
    9,544
    0
    0
    verkoopster baby artikelen
    noord brabant
    De molton is alleen maar om het matras te beschermen en het bedzeiltje ligt alleen onder het kondje voor het geval er een ongelukje gebeurd.

Is dat een klein zeiltje voor onder de billetjes? Want over het hele bedje is het niet verstandig omdat dat niet ademend is, tenzij het een aerosleep dekje is.

wat dekentjes betreft, is katoen het beste (lijken een beetje op fleece) Katoen ademd het beste en is niet te warm. Als er op het labeltje staat dat er polyether stoffen in zitten wil dit zeggen dat het niet ademend genoeg is.

7. Nina010

Nina010 Bekend lid

Jul 20, 2008
    820
    0
    0
    uhh zou de kraamverzorgster je ook hierbij helpen?? hope so..

8. Trotsemama1986

Trotsemama1986 Fanatiek lid

Feb 10, 2009
    1,962
    0
    0
    Het is voor zover ik weet gewoon een los zeiltje.. die kan ik dus zo neerleggen dat het enkel onder de billetjes komt..
    En dan onder het hoofdje een hydrofiel luier toch?

Share This Page