Ik ben (waarschijnlijk) pril zwanger en heb een kleintje van 7 maanden! Nu vroeg ik me af wat ik me voor moet stellen bij de uitzet bij twee kindjes zo kort op elkaar.. Oke ik ontkom niet aan een duo-wagen denk ik maar hoe en wat met kamertje? Wat is handig? Wat zijn dingen die je echt nodig hebt?
Mijn zoon is ongeveer 20 maanden als zijn zusje wordt geboren. Wij hebben ervoor gekozen om een tweede commode aan te schaffen, omdat we de commode ook nog veel gebruiken voor onze zoon. Mijn zoon slaapt in een ledikantje, mijn dochter zal eerst in de wieg slapen. Verder wil ik de draagzak gaan gebruiken ipv een duowagen. De meeste dingen (slaapzakken, rompers ed) heb ik over het algemeen neutraal gekocht, dus die kan ik weer gebruiken. Verder heb ik niks speciaal gekocht, ja kleertjes natuurlijk, maar voor de rest hebben we alles wel. En mocht er straks toch nog iets zijn wat we nodig hebben, dan is het ook zo gehaald.
Mijn zoon was bijna 9 maanden toen ik weer zwanger raakte. Wat wij voorlopig als extra in de uitzet hebben bedacht/gekocht zijn: - Duowagen idd. Toch wel handig ondanks dat de oudste nu wel loopt. - Extra ledikant met matras en hoezen. De oudste is nog niet klaar om naar een volwassen bed te verhuizen. - commode en kledingkast is bij ons niet nodig, omdat ze bij elkaar op de kamer liggen. Anders was denk ik alleen een nieuwe kledingkast nodig. - wellicht extra/andere kleding. - vergelijkbaar knuffeldeken als dat de oudste heeft. - een tweede kinderstoel. Dit is het zo'n beetje voor ons nu, maar wellicht komen er nog wat dingen bij.
Wij hadden 9 maanden leeftijdsverschil tussen de twee meisjes. - duo wagen. Hebben een bugaboo donkey gekocht en die is echt ideaal. Zeker ook omdat je hem ook als enkel kunt gebruiken, mocht je oudste op een gegeven moment toch willen lopen. - tweede kamertje. Hebben alles nieuw gekocht omdat N nog niet toe was aan een bedje en ze aparte kamers hadden. - verschoonkussen beneden. Hoef je niet elke keer naar boven. - extra maxicosi en kinderstoel. - iets waar je de baby veilig in weg kan leggen.
Hier 16 maanden verschil. Ze gaan uiteindelijk samen op 1 kamer. - Geen extra commode, wel inmiddels tweedehands een ruimere commode. (Zo'n ladekast van Hemnes is ideaal, kan je later ook nog blijven gebruiken). - Extra ledikant en miss nog n extra wieg. Ze gaan misschien een periode beiden op onze kamer en twee ledikantjes passen niet. Daarbij wil ik de oudste ook evt in een ledikant kunnen zetten in onze kamer mocht ik anders niet rustig kunnen voeden. - Duowagen. - Extra lakens. Dekens niet nodig want oudste slaapt in zak. - Kast voor in de kinderkamer aangeschaft. Maar dat was bij 1 uiteindelijk ook nodig geweest. Deze is alleen wat groter. - Tweede verschoningsmatje had ik al. - Tweede luiertas. Makkelijker met zwemmen of als je snel 1 kindje mee neemt. - Tweede eetstoel. Gelijk maar een triptrap. - Extra hydrofiele doeken. - Extra opbergdozen om de kleding van de oudste in te bewaren voor de jongste. - Fietskar waar twee kindjes in kunnen. (geen must natuurlijk). - De kleding voor de oudste die ik gekocht heb voordat ik het geslacht van de jongste wist is unisex, ook pyjamatjes en slaapzakken.
Bij ons gaat er 15maanden zitten tussen de kindjes. Wat heb ik allemaal: - een duowagen - een tweede eetstoel - een ledikant met matras en dekentje lakentjes etc - nieuwe kleren omwille van t geslacht. - een tweede autostoel
Mijn dochter was ook 7 maanden toen ik zwanger raakte van de tweede. Mijn dochter was geen vlotte die al rond het jaar begon met lopen en kon ook nog niet lopen toen haar broertje geboren werd. Ik heb me om deze reden serieus verdiept in ergonomisch dragen. Dit was voor mij de uitkomst Wat wij hebben gedaan: - dochter naar peuterbedje, zodat het ledikant voor de tweede gebruikt kon worden, - draagdoek aangeschaft, nooit behoefte gehad aan een duowagen, - commode niet bijgekocht, dochter gewoon op haar bedje of bank/tafel/wat dan ook verschoond als jongste lag te slapen en anders gebruikte ik gewoon de commode Onze dochter was net uit de maxicosi toen de tweede kwam, dus kwam mooi uit. Als dit niet het geval was geweest, hadden we dus wel een tweede maxicosi gekocht, nu kon ze door naar een autostoeltje.
Maxi cosie is overlappend met veel vervolg stoeltjes. Veel zijn al geschikt va 9 maanden. Dus twee van de kleinste autostoeltjes is denk ik een beetje overbodig.
Hier ook kort op elkaar. Zoon was 14 mnd toen zijn broertje geboren werd. Hij liep nog niet los. We hebben een duo wagen die ook als enkele gebruikt kan worden. Via mp, want zo lang gebruik ik hem toch niet. Handig als papa thuis is en ik met 1 weg hoef. Baby lag in een co sleeper bij ons (nu een ledikant tot co sleeper gemaakt) en later zal hij bij mn andere zoon op de kamer gaan. Verschonen doe ik altijd beneden op de bank. Telkens naar boven met 2 is lastig. Zoon gaat altijd mee naar boven als ik baby op bed leg. Zoon is in een achterwaartsevervolg stoel gegaan vlak voor de baby geboren werd.
Dochter was 6,5 maand toen ik weer zwanger bleek, dus ook 15-16 maanden verschil. Wij hebben een extra commode aangeschaft (een smalle versie van Hemnes-ladenkast). Verder ga ik geen duowagen aanschaffen, maar ga ik dragen. Zodra hij kan zitten, gaan we investeren in een wat duurdere buggy. Ik ga wel een nieuw frame kopen voor de reiswieg van Bugaboo, zodat ik niet de hele wieg op hoef te zetten als ik wegga en zo makkelijk kan switchen tussen wieg en zitting van de kinderwagen. Dochter liep al met 11 maanden en van de zomer kan ze misschien op een plankje achter de wagen, maar dat koop ik dan pas. Net als autostoel en kinderstoel, koop ik pas als ik het nodig heb. Wat betreft het bedje wacht ik ook nog even. Zoontje gaat eerst in de wieg en als hij over moet, koop ik misschien een peuterbed voor de oudste. Ben dit tegengekomen: Meegroei bed "Evolutif" | Petite Amélie Dan kunnen ze zo doorschuiven. Dus eigenlijk nog vrij weinig aangeschaft.. wat kleertjes, maar niet zo veel als bij dochter toen.
Hier straks een verschil van 19/20 maanden. Wij gaan voor een nieuw meegroeikamertje voor zl. Een ledikant die je kunt ombouwen naar 1 pers bed. Dus dan zijn we voor hem klaar. Baby krijgt dan zijn kamer. Commode vind ik onzin om er een bij te kopen. Zl verschoon ik vaker beneden of we zetten de commode tijdelijk op de overloop of badkamer. Ik heb een draagzak en draagdoek, maar denk dat ik óók een duowagen wil. Toch wat makkelijker om wat boodschappen te doen of met een dagje weg. Of als de kids bij opa en oma zijn Verder zullen we niet veel nodig hebben. Kleertjes en als het nu een meisje is dan ook wat roze spullen erbij
Zo kort zitten de mijne niet op elkaar maar heb er nu wel drie waarbij er steeds 22 maanden tussen zit.. Wat ik handig vind is: - duowagen, maar pas bij de derde aangeschaft - draagzak, draagdoek (vooral ook als je enkele wagen houdt) maar super handig om je handen enigszins vrij te hebben - extra aankleedkussen (evt ook op je eigen kamer als je baby daar slaapt, wij hadden een ladekast van ikea, daar het kussen op en de bovenste la ingeruimd voor de baby) mandje met luiers, doekjes, rompers, en hydrofiel/spuugdoekjes, heb ik ook beneden in de box liggen.. - stokke new born kuipje (als je een stokke hebt) - veel geduld
Ik heb pas tweedehands een rugdrager (soort van backpack) aangeschaft. Ideaal ding. Dan hoef je met 1 de kinderwagen niet perse mee te nemen en met twee kan je alsnog evt de enkele meenemen. Scheelt een hoop gedoe. En op je rug kan je makkelijker gewicht dragen dan op de buik. Ik heb ook een buikdrager. Zo kan je met twee kleintjes ook nog wel eens wat andere spullen mee nemen. Evt gaan we het nog aanvullen met een buggy.
Rugdragen doe je wel met het oudere kindje denk ik he? En als het alleen een rugdrager is, ergonomisch dragen is voor ouder en kind het fijnst Ik heb twee jaar lang alleen een enkele wagen, buggy en drager gehad, ging heel goed. Maar met 3 werd het toch handiger om een duo te hebben